eenmalige blauwe rook ???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanavond reed ik met 90 km/h een snelweg op en na de kick-down ingeschakeld te hebben om vlug snelheid te vergroten, zag ik tot mijn schrik gedurende enkele seconden een behoorlijke hoeveelheid blauwe rook door mijn achterruit. Daarna ca. 20 minuten rustig doorgereden, thuis gekomen nog als test stationair flink gas gegeven.....helemaal niets, niets meer te zien. Het betreft hier een B234F 1990 250.000 km. Ik moet vaak olie bijvullen, verder staat er regelmatig olie in de bougie-kamers (bovenop de bougies) . Moet ik nu het ergste vrezen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2">Ik heb het tijdens de elandrun gezien met een 850 van de neef van Johan "the body" Lourenssen (zo noemen mijn kinderen hem )</font>
<font size="2">een berg rook waar je stil van werd</font>
<font size="2">iedereen dacht dat hij zijn motor had opgeblazen. Bleek helemaal niet hetgeval te zijn, maar de olie was er via de ???? uitgegooid.</font>
<font size="2">groeten</font>
<font size="2">Att styla en Volvo �¤r som att sminka en gris </font>
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef : <font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2">Ik heb het tijdens de elandrun gezien met een 850 van de neef van Johan "the body" Lourenssen (zo noemen mijn kinderen hem )</font>
<font size="2">een berg rook waar je stil van werd</font>
<font size="2">iedereen dacht dat hij zijn motor had opgeblazen. Bleek helemaal niet hetgeval te zijn, maar de olie was er via de ???? uitgegooid.</font>
<font size="2">groeten</font>
<font size="2">Att styla en Volvo �¤r som att sminka en gris </font>
En nadat de olie er was uitgegooid, bleek na peilen dat er nog meer dan voldoende inzat !
Mijn 945GLE16V heeft hetzelfde symptoom gehad (olie op bougies). Nadat de kleppendekselbouten ieders strakker waren aangedraaid was de olielekkage ook voorbij. Moet dus nog eens een nieuwe pakking tussen. Ik had overigens weinig olieverbruik.
Willem V.
- Nieuw lid
-
Ik weet ook niet of er sprake is van olieverbruik door het rijden, of wegens lekkage. Het is wel behoorlijk vettig links van de / linksonder de waterpomp. Kan dit iets met de waterpomp te maken hebben trouwens ? Of is dit lekkage van �©�©n van de motor-pakkingen ?
Verder vraag ik mij af waar de olie blijft die in die bougie-ruimtes staat ; blijft die olie daar zo staan of lekt deze ook ergens naar toe ?
Ik vermoet zelf dat ik pakkingen moet vernieuwen, ik heb begrepen dat dit blok uit drie delen bestaat.Geen idee welke pakking de boosdoener is ? Geen eenvoudige klus en prijzig om te laten doen denk ik ; distributie moet ook los neem ik aan ? Dan maar wachten en meteen distributie vernieuwen.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
pgholtrust schreef : Ik weet ook niet of er sprake is van olieverbruik door het rijden, of wegens lekkage. Het is wel behoorlijk vettig links van de / linksonder de waterpomp. Kan dit iets met de waterpomp te maken hebben trouwens ? Of is dit lekkage van �©�©n van de motor-pakkingen ?
Verder vraag ik mij af waar de olie blijft die in die bougie-ruimtes staat ; blijft die olie daar zo staan of lekt deze ook ergens naar toe ?
Ik vermoet zelf dat ik pakkingen moet vernieuwen, ik heb begrepen dat dit blok uit drie delen bestaat.Geen idee welke pakking de boosdoener is ? Geen eenvoudige klus en prijzig om te laten doen denk ik ; distributie moet ook los neem ik aan ? Dan maar wachten en meteen distributie vernieuwen.
Je staat er versteld van waar de olie overal terecht komt. Het zat bij mij zelfs onder aan de carterpan. Deze is nu droog en blijft droog (lees olievrij)
Het olieverbruik was bij ons niet echt veel, maar blijft na het aantrekken van de bouten van de kleppendekselpakking nu redelijk droog. Tussen de bougies geen olie meer, dus een "snelle" oplossing is wellicht een kleppendekselpakking vervangen. Is niet duur en gemakkelijk zelf te doen.
Willem V.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Weet je hoeveel rook er vrijkomt bij 1 druppel motor olie? Vandaag weer eens op pad geweest met een Nissan padvinder, 5 min. stationair draaien, optrekken, grote rookwolk die echt blijft hangen. Olie verbruik, niet meetbaar.