Achteras krom?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2005 13:21 #1050906 door Hein Wolda
Achteras krom? is gemaakt door Hein Wolda

Beste medeleden, wellicht een hele lastige vraag maar ik ga 'm toch stellen.
Twee weken geleden heb ik een achteras gekocht bij AutoRima voor mijn 940. Type, overbrenging etc is helemaal OK (zelfde partnummer), komt van een '98 940 met naar zeggen 150K op de klok.
Nou was ik er gisteren even mee bezig om de oude remschijven te verwijderen die een beetje vastgeroest zaten aan de handrem schoenen. Ook geen probleem alles er netjes afgekregen.
Wat me toen op viel is dat het er heel sterk op lijkt dat de twee buizen die van het diff naar de wielen lopen niet helemaal in lijn lopen ergo een hele kleine hoek maken.
Mijn vraag is daarom weten jullie of dit volgens spec. is? Of heb ik hier te maken met een achteras die een optater gehad heeft.
Mijn boerengevoel zegt dat e.e.a. precies in lijn zou moeten lopen, echte technici weten vaak waarom het wellicht juist niet zo hoeft te zijn. Vanavond ga ik de as (uiteinden voor wielmontage) eens op assteunen leggen en kijken wat de afwijking is als ik het geheel ronddraai.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 00:53 #1118644 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Balans
Hallo Hein

Draaiende delen moeten altijd in elkaars verlengde liggen, tenzij er daar waar ze bij elkaar komen een ondersteuning is. Liggen die assen niet in elkaars verlengde, dan krijg je een onbalans. Dit kun je vergelijken met een centrifuge/centrifugerende wasmachine, die niet goed geladen is.

Groetjes

Mathy

PS hebben we het over je oude as, of over de "nieuwe"? Hoe je dit oplost en of dit mogelijk is weet ik niet. Daar ken ik de auto nog te slecht voor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 03:10 #1118645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achteras krom???

Hallo Hein.
Heb je al bij de oude achteras gekeken of dit hier ook het geval is???
Ik denk namelijk dat dit gewoon je vaste camber is , en zeker omdat het aan bijde kanten van het diff is..
En indien je achteras is gemaakt van gietijzer dan kan ie zowieso niet krom zijn, want gietijzer kan niet buigen, alleen maar breken.
Vr Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 10:26 #1118657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic knap als je zo'n as

knap als je zo'n as buigt... breken ja, met gruwelijk veel moeite, buigen: nee.
Zelfs het meest lompe rally-werk is geen probleem voor deze assen.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 13:24 #1118662 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Ik ben nog niet blij
Bedankt voor de commentaren tot nu toe! Ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd of de as nog goed is.  Oude as zit nog onder de auto en is dus moeilijk te vergelijken Ik heb de as gisteren met op assteunen gezet (uiteinden van de steekassen, dus daar waar je normaliter de remschijf en het wiel monteert) en rondgedraaid.  Natuurwetten zorgen er dan voor dat het aansluitpunt voor de cardan dan naar beneden wijst. Met een meetlatje gemeten op een punt direct naast het montagepunt van de as op het differentieel.  Latje eronder, vervolgens de "cardanaansluitpunt" naar boven laten wijzen.  Er zit dan al gauw 1 Ã?¡ 1,5 centimeter ruimte tussen as en latje.  (Dit trucje is met de oude as lastiger, mijn garage is niet hoog genoeg en mijn assteunen zijn te laag) Mijn voorlopige conclusie: de assen staan niet in lijn en de wielen moeten dan wel naar buiten wijzen want normaliter wijst het cardanaansluitpunt naar voren.  Voor achterwielen is er volgens mij geen "toe-in/out" spec.  Aan de andere kant bemoedigen mij verhalen over gietijzer en ralleygebruik wel weer.  De hoek waarmee de wielen uit lijn staat is ook niet extreem we hebben het hier volgens mij over enkele graden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 14:10 #1118663 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gietijzer?

Ik zou toch eerder verwachten dat de achteras van gietstaal is.
Groet Timen

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 14:42 #1118664 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Kan dat wel "buigen"?
Timen, Kan gietstaal wel buigen of gelden daar de zelfde eigenschappen voor als gietijzer. Daarnaastzou jij, als docent autotechniek (reeds in ruste?),  je licht kunnen doen schijnen over mijn "probleemp(je)".  Ik wou e.e.a. namelijk samen met je gaan monteren wanneer je tijd hebt.  De voor mij belangrijkste uitkomst van het verhaal is eigenlijk: moet ik de as terugbrengen als "defect" en op zoek gaan naar een andere of ga ik hem gewoon monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 14:57 #1118665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bellen

<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2">en zeggen: hij is krom!</font>
<font size="2"></font>
<font size="2"> dan geven ze wellicht het antwoord wat je wil horen..</font>
<font size="2">Dat moet want....</font>
<font size="2">oid</font>
<font size="2">groeten</font>
<font size="2">Att styla en Volvo �¤r som att sminka en gris </font>

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 20:24 #1118679 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Achteras van gietijzer, gietstaal of van staal

De starreachteras bestaat uit 3 hoofddelen t.w.
Een differentieelhuis
Twee stalen askokers die in weerszijden van het differentieelhuis zijn geperst.
Om verdraaiing tegen te gaan is er nog als extra een borgconstructie. Aan de askokers zitten "oren" gelast o.a. voor de stabilisatorstang en schokdempers enz..
De askokers zijn van staal en niet van gietijzer omdat de bevestigingspunten er aan gelast zijn.Ook het ashuis waar de wiellagers in zitten is op askoker gelast.
Gietijzer wordt niet gelast. Door het hoge koolstofgehalte is het lassen erg moeilijk.
Voor nieuw constructies wordt dit dan ook nooit gedaan!
Gietijzer wordt wel gelast maar dan alleen voor reparatiedoeleinden.
Gietstaal is wel lasbaar maar daar wordt normaal ook niet aan gelast. Waarom zou je, het produkt wordt in de vorm gegoten en daarna meestal mechanisch op vorm nabewerkt.
Nu jouw punt Hein. De askokers zijn relatief dun, dus bij een beste aanvaring kunnen wel ze verbuigen.
Het "toespoor" van de achteras moet in "alle richtingen" 0 graden zijn.Het doorlopende gat in het differentieelhuis is tijdens de fabrikage in 1 zitting bewerkt.
Met andere woorden, zou je de achteras in V-blokken aan de einden steunen en in de buurt van het differentieelhuis op de askoker een meetklok zetten. Als je het geheel nu gaat ronddraaien mag je in principe geen uitslag hebben.(behoudens de fabricage tolerantie)
Als je je wilt laten overtuigen moet je naar Elferink in Rijssen gaan die heeft de achterassen massaal buiten in rekken opgesteld staan.
Groet Timen

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2005 22:47 #1118691 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Nu, dat lijkt me dan duidelijk
Timen, Bedankt voor de uitleg, het lijkt me dus dat de as die ik nu heb krom is, want er is heel duidelijk sprake van een "uitslag" bij het diff huis als ik de uiteinden van de as op assteunen leg en het geheel ronddraai. Morgen AutoRima maar eens bellen en dan verder op zoek gaan naar een andere as. Ik ga er vanuit dat ik de as terug kan brengen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC