Schakelmoeilijkheidjes
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 00:00 #1050725
door Eric Bakker (GAST)
Schakelmoeilijkheidjes is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Het witte monstertje (TR 84 NP, '88 740GL Diesel) heeft de zojuist afgeronde zomervakantie prima doorstaan... echter, zo halverwege ontstond het probleempje dat hij niet meer in de achteruit wilde schakelen met draaiende motor. Een korte controle op het koppelingspedaal wees uit dat daar meer dan veel te veel speling in zat, en de afstelschroef heeft wat soelaas geboden. Daarmee was een ander schakelsymptoom echter nog niet verholpen: het monstertje schakelt niet graag meer terug. Van de 5 naar de 4 gaat bij te lage of te hoge toerentallen niet danwel alleen tandjespoetsend, van de 4 naar de 3 is het probleem vergelijkbaar. Daarbij vindt m'n lief ook nog dat het opschakelen van de 1 naar de 2 wat stroef is. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet dat de 4 alleen een doorkoppeling van de aandrijfassen is, en er dus geen versnellingstandwielen mee spelen in die situatie. Maar moet ik me zorgen gaan maken om de versnellingsbak, of is een stevige blik op en fix van de koppeling mogelijk al voldoende?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
13-08-2005 01:50 #1117683
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Koppeling zou ik zeggen
Hallo Arthur
Ik denk dat bij het indrukken van het koppelingspedaal de koppeling niet helemaal vrij komt. m.a.w. De afstand tussen koppelingsplaat en vliegwiel wordt niet groot genoeg. Er blijven dus aandrijfkrachten op de ingaande as van de versnellingsbak werken. Met als gevolg dat de ongesynchroniseerde achteruit zich niet meer in wil schakelen en bij alle andere versnellingen de synchromeshringen hun werk niet kunnen doen.
Probeer er eens achter te komen, of de gaffel (die de koppelingsplaat bedient) en het koppelingpedaal gelijktijdig bewegen. Als dat niet het geval is, is er ergens iets mis in de (ik dacht hydraulische) bediening van de koppeling. Als de gaffel gewoon meebeweegt terwijl je het koppelingspedaal bedient (en daar ga ik eigenlijk van uit) dan wordt het tijd om je koppelingsplaat te vervangen.
Groetjes
Mathy
Ik denk dat bij het indrukken van het koppelingspedaal de koppeling niet helemaal vrij komt. m.a.w. De afstand tussen koppelingsplaat en vliegwiel wordt niet groot genoeg. Er blijven dus aandrijfkrachten op de ingaande as van de versnellingsbak werken. Met als gevolg dat de ongesynchroniseerde achteruit zich niet meer in wil schakelen en bij alle andere versnellingen de synchromeshringen hun werk niet kunnen doen.
Probeer er eens achter te komen, of de gaffel (die de koppelingsplaat bedient) en het koppelingpedaal gelijktijdig bewegen. Als dat niet het geval is, is er ergens iets mis in de (ik dacht hydraulische) bediening van de koppeling. Als de gaffel gewoon meebeweegt terwijl je het koppelingspedaal bedient (en daar ga ik eigenlijk van uit) dan wordt het tijd om je koppelingsplaat te vervangen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





