Ruitenwisser problemen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2005 22:24 #1050723
door V700 register
Beste Mensen,
Sinds kort is een deel van mijn ruitenwisserfunctie deffect. Als ik de hendel naar voren haal sproeit het nog wel maar maakt de wisser geen slag. De normale wisser functie doet het nog wel maar als ik hem uit zet blijft hij staan op de plek waar hij op dat moment was en gaat niet terug naar de begin positie. Ook de intervalfunctie werkt niet meer. Kan iemand mij vertellen of dit een probleem is wat zelf op te lossen is?
Dank alvast.
Ruitenwisser problemen is gemaakt door V700 register
Beste Mensen,
Sinds kort is een deel van mijn ruitenwisserfunctie deffect. Als ik de hendel naar voren haal sproeit het nog wel maar maakt de wisser geen slag. De normale wisser functie doet het nog wel maar als ik hem uit zet blijft hij staan op de plek waar hij op dat moment was en gaat niet terug naar de begin positie. Ook de intervalfunctie werkt niet meer. Kan iemand mij vertellen of dit een probleem is wat zelf op te lossen is?
Dank alvast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 01:42 #1117682
door André Struis
A Struis - lid nummer 514
Welke auto?
Het zijn twee storingen.
T'is of de motor of het wis-was interval relais.
De motor moet altijd z'n slag afmaken dmv z'n constante voedings aansluiting.
met behulp van een schema kan ik je meer vertellen.
<p />
Andre
<p />
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514
Welke auto?
Het zijn twee storingen.
T'is of de motor of het wis-was interval relais.
De motor moet altijd z'n slag afmaken dmv z'n constante voedings aansluiting.
met behulp van een schema kan ik je meer vertellen.
<p />
Andre
<p />
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 11:53 #1117686
door V700 register
Beste heer Struis,
Het gaat om een volvo 940 station uit 1997. Ondertussen ben ik er achter dat als ik sproei, wat hij wel doet ik ook een geluid hoor wat iets van een motertje lijkt. Er gebeurt echter verder niets.
Beantwoord door V700 register in topic ruitenwissers
Beste heer Struis,
Het gaat om een volvo 940 station uit 1997. Ondertussen ben ik er achter dat als ik sproei, wat hij wel doet ik ook een geluid hoor wat iets van een motertje lijkt. Er gebeurt echter verder niets.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 16:21 #1117689
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Motortje
Hallo Kooij563
Het motortje dat je hoort is waarschijnlijk dat van het pompje dat de ruitensproeiervloeistof van het reservoir naar je ruit pompt. Voor de beweging van de wisser is maar �©�©n motor verantwoordelijk. (of eigenlijk 1 voor beide wissers op de voorruit, 1 voor de wisser op de achterruit en als je die hebt per koplampenwisser ook 1 motortje)
Je probleem zit dus niet in de motor, want de gewone wisserfunktie werkt zeg je. Het zit dus in de schakelaar, de bedrading of het relais. Even voor de zekerheid: als je de hendel even van "niet wissen" naar "wissen" beweegt (en de hendel dus allang weer terug is voor de wisser weer in zijn startpositie is), dan gaan beide wissers �©�©n keer op en neer?
Groetjes
Mathy
Het motortje dat je hoort is waarschijnlijk dat van het pompje dat de ruitensproeiervloeistof van het reservoir naar je ruit pompt. Voor de beweging van de wisser is maar �©�©n motor verantwoordelijk. (of eigenlijk 1 voor beide wissers op de voorruit, 1 voor de wisser op de achterruit en als je die hebt per koplampenwisser ook 1 motortje)
Je probleem zit dus niet in de motor, want de gewone wisserfunktie werkt zeg je. Het zit dus in de schakelaar, de bedrading of het relais. Even voor de zekerheid: als je de hendel even van "niet wissen" naar "wissen" beweegt (en de hendel dus allang weer terug is voor de wisser weer in zijn startpositie is), dan gaan beide wissers �©�©n keer op en neer?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 19:50 #1117693
door V700 register
Beste Mathy,
Als ik de handel een keer heen en weer haal blijven de wisser staan, op het moment dat de hendel in de niet wissen stand staat.
Beste Mathy,
Als ik de handel een keer heen en weer haal blijven de wisser staan, op het moment dat de hendel in de niet wissen stand staat.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 20:21 #1117695
door André Struis
Als ik het schema bestudeer, kan het de massa aansluiting van de wis-motor zijn. Dat is de zwarte draad.
<p />
Succes, Andre
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514
Als ik het schema bestudeer, kan het de massa aansluiting van de wis-motor zijn. Dat is de zwarte draad.
<p />
Succes, Andre
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 20:29 #1117696
door V700 register
Beste mensen,
Dank voor de snelle reacties. Ik ga het een en ander eens proberen.
Beste mensen,
Dank voor de snelle reacties. Ik ga het een en ander eens proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2005 13:32 #1117704
door V700 register
In de motor zit een glijcontact met een constante 12V, die zorgt voor de beginstandpositie na uitschakelen, misschien zit daar vet op of is die geoxideert.
Motorhuisdeksel loshalen en schoonmaken.
Gr aart
Beantwoord door V700 register in topic In de motor zit een
In de motor zit een glijcontact met een constante 12V, die zorgt voor de beginstandpositie na uitschakelen, misschien zit daar vet op of is die geoxideert.
Motorhuisdeksel loshalen en schoonmaken.
Gr aart
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2005 13:44 #1117705
door Hein Wolda
<p />
<p />
<p />
Ik heb het identieke gedrag ook eens gehad en dat bleek een loszittend relais te zijn. Een Volvo-dealer garage had wat al te enthousiast een radio ingebouwd: 2x een loszittend relais. Het voornoemde ruitenwisser gedrag en een niet meer werkende 4e versn./overdrive op de automaat.
Controleer het relais als eerste. Of de contacten zijn niet meer fris of het relais is kapot. Het lijkt me dat als de normale stand wel werkt, dat dan in elk geval de motor nog goed is.
<p />
<p />
Ik heb het identieke gedrag ook eens gehad en dat bleek een loszittend relais te zijn. Een Volvo-dealer garage had wat al te enthousiast een radio ingebouwd: 2x een loszittend relais. Het voornoemde ruitenwisser gedrag en een niet meer werkende 4e versn./overdrive op de automaat.
Controleer het relais als eerste. Of de contacten zijn niet meer fris of het relais is kapot. Het lijkt me dat als de normale stand wel werkt, dat dan in elk geval de motor nog goed is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2006 00:04 #1146185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ruitenwisser....
Ik heb drie keer.... (kwaaltje??) dit geintje gehad en het zat altijd in de glijcontacten in de ruitenwissermotor, inderdaad schoonmaken en de contactveertjes een beetje bijbuigen voor een beter druk op de "glijbanen", het heeft twee keer echt goed geholpen
Peter van der Wal
Peter van der Wal
Moderators: Jerry Stam