Climatronic steelt motorvermogen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2005 22:18 #1050713
door V700 register
In mijn Volvo 940 polar van eind 93 is ooit een climatronic systeem ingebouwd. Niet de versie met draaiknopjes maar een volledig digitaal systeem met zo'n mooi display voor de gewenste temperatuur en een rij lampjes die de fan-speed aangeven.
Wanneer ik het systeem inschakel (of ik het nu koud of warm wil hebben) zodra ik het knopje -AUTO- indruk (dus eigenlijk -ON-) begint mijn auto direct in te houden. Niet zo erg dat de hele auto schokt maar toch genoeg om het als bestuur goed op te merken. (betreden invoegstrook betekend ECC uit...). Heeft iemand enig idee wat hier de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn?
Ik weet in ieder geval wel dat of de kachelpomp of de kachelradiateur lek moet wezen, maar zelf lijkt me dit niet de oorzaak.
Climatronic steelt motorvermogen is gemaakt door V700 register
In mijn Volvo 940 polar van eind 93 is ooit een climatronic systeem ingebouwd. Niet de versie met draaiknopjes maar een volledig digitaal systeem met zo'n mooi display voor de gewenste temperatuur en een rij lampjes die de fan-speed aangeven.
Wanneer ik het systeem inschakel (of ik het nu koud of warm wil hebben) zodra ik het knopje -AUTO- indruk (dus eigenlijk -ON-) begint mijn auto direct in te houden. Niet zo erg dat de hele auto schokt maar toch genoeg om het als bestuur goed op te merken. (betreden invoegstrook betekend ECC uit...). Heeft iemand enig idee wat hier de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn?
Ik weet in ieder geval wel dat of de kachelpomp of de kachelradiateur lek moet wezen, maar zelf lijkt me dit niet de oorzaak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2005 00:33 #1117642
door V700 register
Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest maar dan andersom.
<p />
Bij de af fabriek ingebouwde ECC is te merken dat de aanjager minder hard gaat draaien bij het vragen van vermogen (=fors accelereren).
Dit zou uit veiligheid zijn, als je vermogen vraagt gaat dat voor op systemen zoals airco.
<p />
Omdat het hier gaat om een nagebouwd model zou het kunnen dat voornoemd systeem niet werkt en dat bij het inschakelen de airco pomp (die dan dus altijd meedraait) vermogen vraagt en blijkbaar zoveel dat je het merkt.
<p />
Ik merk in mijn V70 dat bij hele warme dagen ik onderin het toerengebied vermogen mis als de airco aanstaat, als ik het uitschakel is er niets aan de hand.
Op dit soort dagen kost de airco ruim 10% brandstof (gemeten op een vlakke weg met cruise control en de boordcomputer op actueel verbruik)
Hij zakt dan van 6 l per 100 km al gauw naar de 5,3 l per 100 km bij een snelheid van rond de 120.
Dit is natuurlijk geen geijkte meting maar het geeft aan dat airco pomp een hoop vermogen vraagt en dat kan dus de oorzaak zijn van het inhouden van je wagen.
<p />
<cite>Maarten de Rijke, Lidnr 25,</cite>
<cite>740 Turbo Intercooler, MJ'90, Zilver Metallic, 16" Hydra,</cite>
<cite>V70 2.5 TDi, MJ 2001, Black Stone, 17" Amalthea</< /> </cite>
Beantwoord door V700 register in topic Climatronic steelt motorvermogen
Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest maar dan andersom.
<p />
Bij de af fabriek ingebouwde ECC is te merken dat de aanjager minder hard gaat draaien bij het vragen van vermogen (=fors accelereren).
Dit zou uit veiligheid zijn, als je vermogen vraagt gaat dat voor op systemen zoals airco.
<p />
Omdat het hier gaat om een nagebouwd model zou het kunnen dat voornoemd systeem niet werkt en dat bij het inschakelen de airco pomp (die dan dus altijd meedraait) vermogen vraagt en blijkbaar zoveel dat je het merkt.
<p />
Ik merk in mijn V70 dat bij hele warme dagen ik onderin het toerengebied vermogen mis als de airco aanstaat, als ik het uitschakel is er niets aan de hand.
Op dit soort dagen kost de airco ruim 10% brandstof (gemeten op een vlakke weg met cruise control en de boordcomputer op actueel verbruik)
Hij zakt dan van 6 l per 100 km al gauw naar de 5,3 l per 100 km bij een snelheid van rond de 120.
Dit is natuurlijk geen geijkte meting maar het geeft aan dat airco pomp een hoop vermogen vraagt en dat kan dus de oorzaak zijn van het inhouden van je wagen.
<p />
<cite>Maarten de Rijke, Lidnr 25,</cite>
<cite>740 Turbo Intercooler, MJ'90, Zilver Metallic, 16" Hydra,</cite>
<cite>V70 2.5 TDi, MJ 2001, Black Stone, 17" Amalthea</< /> </cite>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





