Electrisch probleem !!!!!!!!! Help !!!!!!!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 12:25 #1050673 door V700 register
Electrisch probleem !!!!!!!!! Help !!!!!!!!! is gemaakt door V700 register

Hallo iedereen, ik zit met beide handen in mijn schaars wordende haartjes te wroeten want ik heb een reuzegroot probleem.
Mijn 940gle d24tic/6cyl heeft het volgende probleem : af en toe valt de volledige electriciteit van mijn wagen weg, batterij is volledig platgezogen . Heb reeds een nieuwe batterij geplaatst daar ik dacht dat dit het probleem was .Alles ging enkele weken goed tot verleden weekend.Terug volledig platte batterij en ja ......gevloek en geschreeuw leveren ook geen electriciteit........... maar het lucht wel even op als je daar staat en je wil vertrekken met je gezinnetje na een weekendje aan zee.
Nu heb ik al even liggen denken en een mogelijkheid zou zijn dat het relais voor de aanlevering van stroom aan de gloeikaarsen blijft hangen en dat deze dus altijd stroom blijven vragen.
Ik weet echter niet waar dit relais zich bevindt en hoe kan ik dit uittesten, kan iemand mij helpen ?
Alle suggesties zijn uiteraard welkom !!!!
Dank bij voorbaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 13:13 #1117366 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Onder spanning?

Danny,
<p />
Als je het relais verdenkt zou er ook spanning moeten staan op de gloeibougies zelf, dus even meten met een spanningsmeter of een testlampje.
Maar ik betwijfel of het probleem zo eenvoudig zal zijn....

Succes met zoeken.
Hedwig :)
<p />
Hedwig Lambrechts - 112
780 1988 B280E &amp; 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 14:16 #1117372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat betekent: 'het ging

Wat betekent: 'het ging enkele weken goed'? Heb je veel of juist heel weinig kilometers gereden. Bij het laatste: werking dynamo? Eigenlijk dit in alle gevallen controleren. Bij het eerste: er is lekstroom. Per zekeringsgroep checken. Hierover kun je de 'bibliotheek' van het forum raadplegen. Dit probleem bestaat niet op zich. Effe zoeken dus.
Succes.
Frans.
<p />

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 14:42 #1117374 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Werking dynamo checken...
Dat doe je door de wagen te starten en dan over de polen van de accu te meten. Als je daar geen +- 14v over vindt dan heb je 2 mogelijkheden:

1. De dynamo is niet goed aangesloten
check de -, heb ik ook al eens gehad
2. De dynamo is stuk
(is te bevestigen door te kijken of over de polen van de
dynamo dezelfde spanning gemeten wordt)

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.429
'87 764 D24Tic 400-1 520.916
'90 745 D24T 402-2 485.421

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 17:26 #1117380 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dan nog wat

<p />
Mogelijkheid 3 in dit rijtje:
De dynamo laadt niet voldoende bij: controleer de spanning van de riem. In het midden van de langste zijde maximaal 1 cm kunnen indrukken, anders spannen of vervangen. Indien helemaal niet in te drukken: losser zetten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 22:13 #1117385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nummer 3

<font face="arial,helvetica,sans-serif">een kleine aanvulling op de derde optie van Willem : in zulk een geval zal de V-snaar behoorlijk moetem piepen, zeker bij vochtig weer.</font>
Misschien optie 4 : de minpool, of te wel massa draad, bestaat doorgaans uit een hele dikke koperen draad verbonden tussen de accu en een punt van het chasis. Als alles dood is, zou dat ook de boosdoener kunnen zijn.
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">
</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 23:48 #1117388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een zelfde probleem heb ik
Een zelfde probleem heb ik gehad met mijn project 740-GLE. Accu om de haverklap leeg en van alles geprobeerd. Het bleek uiteindelijk een min-kabel te zijn van de dynamo naar het chassis. Deze zat wel aan ijzer vast, maar niet dat van het chassis. Op het moment dat ik hem verbond met het chassis hoorde ik het aantal toeren terugvallen en toen bleek dus dat hij begon te laden. Al met al een maand gezocht. De dynamo had ik al eerder laten doormeten maar volgens de expert gaat een dynamo vaker langer mee dan de auto.

@Jan ; heb je al een klopsensor voor mij, voor de Turbo+ kit ?

Groet,
Roger

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2005 00:29 #1117391 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514

A Struis - lid nummer 514
Slechte Massa/min is de meest voorkomende oorzaak van elektrische storingen. En wat er nog meer had kunnen ontstaan. Brand bijvoorbeeld door slechte massa overgangen, met warmte ontwikkelingen op rare plaatsen.
Het ontbreken van een massa verbinding tussen motorblok/dynamo betekend dus ook dat de stroom via BV de cardanas naar de achteras via de handremkabel weer bij de carosserie van de auto terecht komt.
De rest is in rubber gemonteerd.
Deze masa verbinding verloopt dan wel via allerlei draaiende delen zoals lagers. Deze kunnen hierdoor schade oplopen.
Verder is mijn ervaring dat een dynamo zeker <u>geen</u> autoleven mee gaat.
Mijn ervaring: auto''s ca 180.000 Km Vrachtwagens 500.000 Km Generatoren 5000 uur.
Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de riemspanning, temperatuur, stoffige of vettige omgeving.
Per saldo ben je het beste af wanneer je je tweede setje koolborstels versleten hebt, de dynamo in te leveren voor een ruildynamo.
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2005 22:31 #1117418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan het eigenlijk alleen
Ik kan het eigenlijk alleen maar met mijn voorganger eens zijn, als je eenmaal het eerste setje koolborstels verbruikt hebt, dan gaat het 2e setje nog maar een paar tienduizend kilometer mee en ben je toe aan een ruildynamo, maar moet toegeven dat het eerste setje bij mij altijd meer dan 300.000 km. mee ging.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2005 23:40 #1117420 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514

A Struis - lid nummer 514
Het is erg afhankelijk van de gebruiks omstandigheden, 300.000 Km is netjes. Geeft ook gelijk een indruk dat je dynamo een ""bruin leventje"" heeft.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC