Kwaliteit Volvo-radio SC805?
- V700 register
- Nieuw lid
-
LS,
Kan een SC805 radio/CD/cass./ 6 luidsprekers aan? Ik overweeg om een originele Volvo-stereo installatie in mijn V90 in te bouwen. in de gedachte dat deze meer geluidskwaliteit levert dan m'n huidige, een Pioneer 1500R, welke een effectief uitgangsvermogen van 4 x 25 watt heeft. Te weinig voor 6 luidsprekers. Maar ik kwam erachter dat de SC 805 ook maar 4 x 25 watt presteert. Kom ik dan van de regen in de drup?Toch een versterker erbij toepassen? Welke dan, iemand een advies?
Frans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarbij wordt bij autoradio's heel vaak het piekvermogen weergegeven, dat is dus de power die het apparaat gedurende zeer korte tijd kan leveren.
Je heb eigenlijk heel weinig aan de versterker die standaard in je radio zit.
Wat je nodig hebt is een goede voeding, de juiste bekabeling, een ruim bemeten versteker (ik heb het niet over vermogen) die dus maar een ding goed doet:
het inkomende signaal versterken. Een heel goede 2x25 watt versterker klinkt ALTIJD beter dan de troep die in de radio's zit.
Dus laat je niet gek maken met l*lverhalen van "ik heb 2x250 watt" ....... In onze Volvo zit op dit moment een 2x40 watt Caliber op de voorspeakers en achter wordt gewoon aangestuurd door de radio. Iedere audiofiel is er duidelijk over: klinkt indrukwekkend en kan een verschrikkelijke bult lawaai geven.
Overigens die zes speakers in de 940 bestaan voorin uit 2x hogetonenluidsprekers en 2 Laagweergeevers. Dat is 1 systeem.
Achter zitten doorgaans breedbandluidspekers.dat is ook 1 systeem. Je hebt genoeg aan een gewone 2 kanaalsversterker of, als ge echt voor super gaat : 2stuks.
Overigens valt er ook heel veel (misschien wel de meeste) winst te behalen met het monteren van andere luidsprekers in je Volvo.
Tip: voordelig en makkelijk in te bouwen: Pioneer compo-sets.
Voor het echt goede werk zijn er veel dure mogelijkheden. Gelukkig kan je alles in fasen doen, kost het niet te veel in �©�©n keer.
VROM here we come!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Eric de Bree schreef : Overigens die zes speakers in de 940 bestaan voorin uit 2x hogetonenluidsprekers en 2 Laagweergeevers. Dat is 1 systeem.
Even navragen. Als ik dus de twee speakers in de voordeuren en de twee speakers op het dashboard aan wil sluiten heb ik daarvoor maar twee uitgangen (1x linker kanaal, 1x rechter kanaal) voor nodig?
Ik meen me te herinneren dat Willem dat ooit al eens gezegd heeft. Maar Haynes doet me twijfelen. In mijn 91er 945 GLE ligt trouwens ook maar �©�©n grote stekker voor de radio en niet twee zoals Haynes in zijn schema laat zien. Als er een filter (hoge tonen/lage tonen) in mijn auto zit, waar vind ik die dan?
Groetjes
Mathy
PS veel plezier op de VROM
PPS hoe krijg ik ook al weer die roostertjes los van mijn dashboard speakers? Ik heb het idee dat er een laagje stof op/in zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
inderdaad, de vier voorspeakers stuur je dus aan met twee kanelen.
De roosters van de hogetonenluidsprekers verwijder je als volgt: je wipt met een klein schroevendraaiertje de zwarte stripjes los aan de onderzijde van het rooster,
dan zie je twee ronde pennetjes zitten, ieder bestaand uit twee delen met verschillende diameters. Met die zelfde schroevendraaier wip je het middngedeelte van die staafjes omhoog en voila!
VROM here we come!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Frans ik heb in een van de 760 `s ook een sc 805 zitten met 6 speakers en zit een goed geluid in als je hem aansluit met de originele kabel zitten er aansluitingen op voor 6 speakers.
groetMarthin Jansen sr. Lidnr 203. 740 gl d24 `91, 740 estate lpg`87 740 gl `91,760 v6gle`90, 760 v6 gle`89. 940 gl aut `91 lpg, 440 2.0`95
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
<p />
Mathy, er horen twee berde, platte stekkers voor de radio in je auto te zitten. Deze kunnen bij een Volvo-radio vanaf circa 1990 direct in de radio, geen verloopkabeltjes of zo nodig. Pinbezetting heb ik even niet. Welke kleur heeft de stekker die je wel hebt?
Ten tweede: heb je gecontroleerd of je inderdaad 6 speakers hebt? In mijn moeders 940 blijken alleen speakers in het dashboard (en achterin) te zitten, in de deuren zit het plastic van de deurpanelen nog over de speakergaten heen, dus daar heeft nog nooit een speaker in gezeten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De orginele head-unit in mijn 850 (SC802?) was made by Alpine.
De auto had standaard 8 speakers aan boord en de hele set klonk geweldig
De standaard speakers in de 900 zijn gewoon echt slecht (papieren conus, foam conusophanging, kleine magneet, geen apparte tweeter), ik had in mijn vorige Turbo nieuwe goedkope polypropyleen 2-weg speakers in de deuren ingebouwd. Dikke magneet erachter, conus in rubber opgehangen, verchroomde apparte tweeterconus. Het verschil was toen al enorm veel beter met mijn 4x20W pioneer radio/CD-W. Het geluid is dan veel ruimtelijker en de bassen veel strakker en niet zo boemerig-storend. De hoge tonen veel natuurlijker en niet zo schel.
Dus wil je een goedkope quick upgrade voor een 700/900 >> betere speakers doet al enorm veel. En 4x 20W is voor mij persoonlijk meer dan voldoende.Alles wat je meer inbouwt/verbouwt is luxe. Echt HiFi wordt het toch nooit vanwege motor/verkeersgeluiden.
<p />
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de discussie hier. In mijn 240 zit de dezelfde Pioneer radio, piekverm. 4x45w., duurverm. 4x25w.), maar met 4 daarop (Volvo) luidsprekers aangesloten. Geen klachten (is persoonlijk natuurlijk). Maar met 6 luidspr.'s in de V90 komt b.v. slagwerk in ritmisch gekraak over wanneer het volume iets te hard staat (zonder dat er sprake is van piekvermogen). Bekabeling is al eens eerder aan de orde geweest, maar men mag toch aannemen dat wanneer een Volvo ('97) voorbereid is voor 6 luidspr.'s de bekabeling toch in orde is. Datzelfde geldt voor de Volvo-luidspr.'s. Of niet, zoals Jan hierboven stelt? Ik heb er 3 maanden geleden 400 euro voor betaald, exkl. inbouw. In ieder geval werkte de combinatie in mijn vorige Volvo 900, een 945 uit '98, prima: ook 6 Volvo-luidspr.'s en een Pioneertje eraan gekoppeld. Bij groot volume, geen weergaveprobleem.
Deze maand ga ik naar Wytze voor de aanschaf van velgen voor winterbanden. Hij heeft me beloofd om dan ook even een SC 805 (eigenlijk een Clarion-product) in de auto aan te sluiten. Dat resultaat wacht ik even af. De tip over de Becker-installatie bewaar ik.
Frans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Arvid,
Wat voor type Becker heb jij ingebouwd? Van een website begreep ik dat niet elke Becker overal inpast.
Frans.