Schokbrekers voelen week
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2005 21:39 #1050604
door Eric Bakker (GAST)
Schokbrekers voelen week is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Heren, In mijn beleving is de voorkant van onze auto een beetje "week". Als ik bij de olifanten in Almere van de A27 naar de A6 draai om de polder uit te gaan, dan deint zij behoorlijk in de bocht. Iemand een idee over een merk en inbouw prijzen als ik voor andere schokdempers zou moeten kiezen? Mark I, rijdende met een 940 B200FT automaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2005 09:45 #1117083
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Schokdempers
Als je het zelf kunt doen, is Wytze Broerze je leverancier. Voor 50 euro per stuk incl BTW heb ik achterdempers van het merk Sachs gekocht, nivomats (ook Sachs) heeft hij voor meen ik 220 per stuk. Monteren kunnen we wel een keertje in Lelystad doen. Voor voordempers hebben we geloof ik niet alle gereedschap in huis, dus dat kost je dan de aanschaf van het ontbrekende gereedschap (veerspanners). Nordicar levert achterdempers voor 35 per stuk ex BTW, merk onbekend. Als je wilt laten monteren lijkt me dat een goed adres.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2005 14:47 #1117096
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dankje Willem
<font face="arial,helvetica,sans-serif">De topic had iedergeval een orienterend karakter.</font> Achter heb ik hulpveren en het valt op dat de achterbrug meer "bonkt" bij een drempel dan de voorkant. Die is meer "week" dan bonkerig.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2005 15:10 #1117098
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verschil
Als je bij mijn auto eerst het verschil wilt voelen: die achterdempers zitten er nog niet onder, dus je kan nog even een proefritje voor en na maken. Ik heb hulpveren, momenteel heel oude Gabriel dempers, en een LPG-installatie. En ik woon in Lelystad, dus een ritje is zo te regelen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2005 15:57 #1117099
door Adrian Maarleveld
Adrian 740 91 D24 480k
Schokbrekers achter hebben een grote invloed op de stabiliteit van de auto.
Dit merk je vooral in lange deinende bochten en bij het wisselen van rijbaan met spoorvorming.
Het is aan te raden eerst je achter schokbrekers te testen en eventueel te vervangen.
Eenvoudigste manier van testen is door de auto achter flink in te drukken, dit doe je door op de achterbumper te gaan staan en de vering te activeren door een paar keer te springen. Vervolgens spring je eraf en kijkt hoe snel de auto zich stabiliseert. Bij een goede schokbreker zie je geen schommelbeweging.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Adrian 740 91 D24 480k
Adrian 740 91 D24 480k
Schokbrekers achter hebben een grote invloed op de stabiliteit van de auto.
Dit merk je vooral in lange deinende bochten en bij het wisselen van rijbaan met spoorvorming.
Het is aan te raden eerst je achter schokbrekers te testen en eventueel te vervangen.
Eenvoudigste manier van testen is door de auto achter flink in te drukken, dit doe je door op de achterbumper te gaan staan en de vering te activeren door een paar keer te springen. Vervolgens spring je eraf en kijkt hoe snel de auto zich stabiliseert. Bij een goede schokbreker zie je geen schommelbeweging.
08-08-2005 13:27 #1117489
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Deining dempers...
Tevens heeft een goede demper dat deze de veerslag met 1 demping tot stilstand weet te brengen. Bij 2-3 mag je wat budget gaan reserveren, als ie maar blijft doorveren... tja, dan ben je al veel te laat. Een schommelbeweging geeft aan dat 1 van de dempers een probleem heeft, maar meestal worden ze tegelijk vervangen (als mensen slim zijn ni elk geval), waardoor ze meestal ook tegelijk aan het einde van hun loopbaan zijn... ALs je hulpveren hebt kan ik je overigens aanraden deze eraf te mikken, de zwaardere veren van Clemens proberen en roode koni's. Die combinatie deed het prima op m'n witte D24 (heeft 1.27.33 gehaald op de elandrun met 4 pionnen en 1:27.98 zonder pionnen te offeren. Hij had een grandioze wegligging, alleen mag je voor een setje koni rood rondom rekenen op ongeveer 500 euro. Naar ik heb begrepen helpt echter de vervanging van de hulp en zwakke veren door zwaardere veren al behoorlijk met goede dempers.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2005 15:48 #1117500
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Koni rood?
Aangezien een vergelijkbare (maar niet-witte) 740 op hetzelfde circuit een tijd heeft gereden van 1.27.iets-minder-dan-33 met simpele hulpveren, originele nivomat-veren en een set lege Gabriel-gasschokdempers wordt het advies al wat minder. Aan motor-prestaties zal dat niet hebben gelegen: ongeveer 3-en-een-halve LPG-cylinder moet vergelijkbaar zijn.
Moderators: Jerry Stam