3.0l 24V de snelste?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 20:39 #1050595 door V700 register
3.0l 24V de snelste? is gemaakt door V700 register

Dag daar,
Is de 3.0 liter 24V de snelste productie Volvo?
Of is er nog een snellere 700/900?
Groet,
Jan-Willem Mol

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 22:34 #1116993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic car base

Hej da, J.W.
<p />
In Carbase van Autoweek vind je een 165 pk 940 2.3 turbo 8-klepper handbak ('90-'92) die net als de 960 3.0 24v (altijd automaat) voor 210 top staat genoteerd. Net overigens als de handgeschakelde versie van de 960 2.5 24v, die alleen 0,7 sec. langzamer zou zijn op de sprint.
<p />
Er was rond '90 overigens ook een 740 2.0 turbo 16v ( B204GT en FT ), maar niet geleverd in Nederland, dacht ik . Misschien is die n�³g een beetje sneller, maar dat is meer een vraag voor de allesweters en daar hoor ik niet bij; of voor de eigenaars ,want er rijden een paar turbo 16v's binnen onze vereniging.
<p />
<p />
<p />
<p />
groeten uit Tilburg,
Henk van Winkel
745 2.3 Turbo Aut. '88

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 23:45 #1117000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic car base

Ik heb zo'n 740 Turbo, is inderdaad razendsnel.
Alleen moet er nog een nieuwe koppeling in, omdat deze versleten is schakelt hij nog niet zo soepel en snel als ik zou willen. Dus dan gaat de acceleratie nog wat sneller.
Ik heb op de teller 200 gehaald, hij kon nog harder maar dat werd wel heel erg illegaal in Nederland.
Maar om die snelheden lekker te kunnen rijden moet er wel wat gebeuren aan de wagen. Ik wil hem wat dat betreft iets verlagen zodat hij wat strakker komt te liggen, boven de 160 werd hij wat zoekerig en zweverig. Ik moet zeggen dat de V70 wat dat betreft een stuk strakker ligt.
Verder gewoon een heerlijke wagen met een bruut vermogen.
Als je dit nog een beetje kietelt middels een Turbo+ kit of Chiptuning wordt het allemaal nog veel heftiger.
<p />
<cite></cite>
<cite>Maarten de Rijke, Lidnr 25,</cite>
<cite>740 Turbo Intercooler, MJ'90, Zilver Metallic, 16" Hydra, </cite>
<cite>V70 2.5 TDi, MJ 2001, Black Stone, 17" Amalthea </cite>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 08:25 #1117011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelle maarten..........

Jij hebt een originele Nederlandse 2.3 liter, dus de door mij genoemde 8-klepper.
Iets sneller dan mijn '88-er, want die heeft -ik geloof door een kleinere turbo- een paar pk's minder; en het is een automaat, dus ook daardoor een iets lagere top............................................................................
.............................................hoor je trouwens de stilte?
Duidelijk dat Jeroen op vakantie is, want die heeft zo'n turbo+ pakket en hij zou anders zeker een duit in het snelheids-zakje hebben gedaan.
<p />
Wij zijn morgen ook weg.
Allemaal een fijne vakantie en tot over een paar weken !
<p />
<p />
Laten zich intussen de turbo-16-bezitters of andere kenners misschien horen ?
<p />
<p />

groeten uit Tilburg,
Henk van Winkel
745 2.3 Turbo Aut. '88

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 08:29 #1117012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vakantie

Beste Henk &amp; Maarten,
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ikzelf ga ook zeer binnenkort op vakantie. Ik zie wel wat er over een paar weken staat!
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 09:27 #1117019 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snelste

<p />
originele 7-serie is met afstand de 16-kleppen turbo. Geleverd zonder katalysator in de 740 en de 780, met katalysator en 10 pk minder in de 960. Er rijden zo langzamerhand aardig wat van deze wagens in het land rond. de meest vermogende origineel in nederland geleverd is de 760 turbo van 1987, die had in zijn sterkste uitvoering iets van 185 pk (laatste B23ET).
Overigens is de 16V turbo ook uitstekend op te voeren, zoals onder andere door de 960 van Adriaan Versluijs bewezen. Deze heeft inmiddels een gemeten vermogen van 290 pk, wat 100 meer is dan origineel.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 09:46 #1117022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelste 7/900

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Voor zover ik de AutoVisie jaarboeken mag geloven is er geen 7/900 die harder kon dan 210 km/h. En om eerlijk te zijn : das best snel.</font>
Onze B200FT met 165 PK schijnt ook iets sneller te gaan dan 200 km/h. Ik vind het genoeg.
Ooit eens 240 gereden in een Audi Quattro S2 en dat is bijna onwezelijk. Ook in een T6 is me dat gelukt, een jaar of 6 terug.
<p />
Voorlopig is het mij goed en kunnen we aardig tot goed meekomen in het verkeer. Behalve dan de grotere diesels ( 150 + PK ). Die wagens zijn zo lompsnel, das niet leuk meer, terwijl ik toch de beschikking heb over 265 Nm.
<p />
Maar alleeh.
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">
</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 11:04 #1117026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b204ft wint het altijd

Mijn 960 uit italie in originele staat met b204ft blok heb ik in duitsland geklokt op 230, toen was de weg op, het vermogen niet...En we weten dat de klokken van de 9 serie aardig precies zijn.
De turbo zorgt gewoon voor een explosievere versnelling dan de zespitter, hoewel die wel rustiger loopt en met een automaat een mooiere combinatie is voor een limo dan de turbomotor.
<p />
Dus, voor iedereen wat; of explosieve versnelling, of soeverein glijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 11:35 #1117033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nonnie weg

<font size="2">Maar de antwoorden zijn al gegeven..</font>
<font size="2"></font>
<font size="2">wel is het zo dat er best veel getuned wordt met De B230FT. Ze zijn oersterk, tamelijk eenvoudig, en simpel op te krikken tot iets leuks.</font>
<font size="2">Er zijn blokken met 600 PK op de wereld. Maar voor Smoooth moet je een 3 liter hebben.</font>
<font size="2">Is helemaal niks mis mee.</font>
<font size="2"></font>
<font size="2">aliquando et insanire iucundum est..</font>
<font size="2"><a title="naar Zweden" href=" members.home.nl/haringen/zweden_2005.htm " target="_blank">nog even en dan is de Volvo in Zweden</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 21:14 #1117060 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jammer dat ...
Hallo Volvisti

Jammer dat Volvo nooit een B234FT geleverd heeft. Als een B234F al 155 pk levert, terwijl een B204FT er 165 heeft ... Zou je met een B234FT toch op een 185 tot 190 pk moeten kunnen komen.

BTW hoe erken je aan die nummers of je het over een LPT of een HPT hebt? En wat is daartussen het verschil? En dan bedoel ik dus niet alleen het aantal pk's, maar ook rijgedrag, compressieverhouding, motormanagement, type turbo, etc.

Groetjes

Mathy (die vindt dat zijn B234F onderin wat aan de zwakke kant is)

PS die racemonsteruitvoeringen met B230F onderblok en mechanische klepstoters ken ik. Da's niet interessant. Ik heb het over een betrouwbare motor die door Volvo zelf geleverd zou kunnen zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD