Trillen bij optrekken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 17:38 #1050576 door V700 register
Trillen bij optrekken is gemaakt door V700 register

Net terug van een probleemloze vakantie met onze 940 LPT. Wat me wel opviel is dat als de auto volbepakt is er bij snel optrekken in de eerste versnelling een soort trilling door de auto gaat. Lastig te omschrijven, maar het lijkt nog het meeste op alsof de motor die op drie poten draait. Dat is zeker niet zo, want het volle vermogen is beschikbaar.
Ik denk zelf aan een slechte motorsteun. In de 1e versnelling zet de motor zich hier dan tegen af en de motorsteun wordt dan helemaal ingedrukt. De motortrillingen worden dan niet meer gedempt en worden zo op de carrosserie overgedragen. In hogere versnellingen is de overbrenging lager en wil de motor dus niet meer zover kantelen. Ook als de auto niet beladen is, voel je niets.
Het heeft niet meer inveren te maken, want ik herinner me nu dat ik het ook voelde bij het optrekken met een zware tandemasaanhanger.
Iemand nog andere idee�«n?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 18:24 #1116939 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Trillen

Hallo Rob,
Een waarschijnlijke mogelijkheid is trillen van de koppelingsplaten. Dit treedt alleen op tijdens het optrekken in de 1e versnelling. Een andere dosering van gas- en koppelingspedaal kan al helpen.
Soms is een verkeerd type drukgroep en koppelingplaat gemonteerd.
Ook kan er een veer in de koppelingsplaatdiafragma gebroken zijn.
Groet Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 19:14 #1116940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is speling op de aandrijfas
Is speling op de aandrijfas ook een mogelijkheid ? Mijn 760-GLE V6 met automaat trilt en bonkt als ik optrek. Na het overschakelen is het trillen en bonken weg. Na zelf eens op zoek te zijn gegaan blijkt dat er speling zit op de plek waar de aandrijfas de automaat verlaat.

Groet,
Roger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 09:52 #1116959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling

Ik denk niet dat het de koppeling is, want die is allang helemaal in aangrijping. Het doet zich pas voor als de motor goed begint te trekken, en dat is bij een LPT vanaf 2000 rpm of zo. Bij toenemend toerental (afnemend koppel) wordt het langzaam minder.
Het gebeurd alleen als de motor echt goed moet trekken. Bij een lege auto en volgas voel je het niet. Misschien is trillen niet de goede omschrijving, de frequentie is veel lager. Meer als een fiets met een droge, strakgespannen ketting. Of zo. (Ik verzin ook maar wat)
Wat zijn eigenlijk de verschijnselen van een vermoeide motorsteun?
Rob

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 15:17 #1116975 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Trillen

Hallo Rob,
Dan ga ik voor wat Roger stelde, misschien speling in de kruiskoppeling(en).
Als je de motorsteunen verdenkt, til dan met b.v een bandenlichter de motor bij de steun omhoog. Dan zie je vanzelf wel of deze nog in orde is. Soms is het rubber compleet losgelaten.
Groet Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 18:45 #1117049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillen

Hallo Rob,
Kan het misschien niet het rubber dat om je middenaslager zit zijn? als hij beladen is zit de as in een andere hoek, is een regelmatig voorkomend probleem. en anders misschien de rubber steun onder je versnellingsbak, als die lager hangt dan kan dat geloof ik ook voor trillingen zorgen.
gr. Frans

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC