Lawaai dynamo of riem bij koude motor, weg bij warme motor. Rara?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2005 19:07 #1050557 door V700 register

Dag,
net lid geworden van deze nu al boeiende club. Wat een hoop informatie hier zeg. Ik hoop dat ik niet te vrijpostig ben als ik gelijk een vraag stel.

Wij hebben een 940 Estate en staan op het punt om op vakantie te gaan (dinsdag aanstaande) nu een probleempje tegen komen. Bij het starten van de koude motor horen we een beetje een schurend geluid. Niet te hard of te zacht maar toch nadrukkelijk aanwezig. Als de motor warm is nadat je er een tijdje me hebt gereden is het in principe weg. Echter gisteren bleef het ook nog met een warme motor even te horen. Maar ook hier ging het weer weg na verloop van tijd.

Ik dacht aan een riem maar volgens de garage is de accu is slecht. Hierdoor valt de capaciteit dermate terug bij de start dat de dynamo extra hard gaat draaien om het snel weer bij te vullen. En dat hoor je volgens hen. Ze hebben hem �´nagemeten�´ en de terugval in capaciteit van de accu bij een gesimulerde start zou te groot zijn. Maar echt overtuigd ben ik niet. De riemen zijn goed volgens hen. Ze raden aan een nieuwe accu (oude is van 2000) en voor de zekerheid een nieuwe dynamoriem aan.

Als iemand een second opinion heeft hoor ik het graag. Ik ben bang dat het probleem hier niet mee verholpen is en dan sta je daar in Frankrijk.

met vriendelijke groet,

Ronald de Klein<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2005 22:38 #1116819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lawaai met koude motor

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Ronald, die conclusie van de garage klink aannemelijk. Zeker een accu uit 2000 kan lullig gaan doen.</font>
Een dynamoriem kun je zelf controleren : als er veel bruine riemstof aanzit, vervang hem dan maar. Dat is gewoon slijtage en hoort bij normaal onderhoud.
Over Frankrijk hoef je je dan geen zorgen meer te maken, zeker als je ook nog eens goed frans spreekt.
<p />
Gr, Mark ( ook HCC-er )
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">
</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2005 10:28 #1116824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Ronald Wat de garage

Hoi Ronald
Wat de garage zegt kan niet, maar ze bedoelen het misschien eenvoudig uit te leggen.
Omdat de dynamo aangedreven wordt door een snaar en deze aan de krukas zit, kan de dynamo niet ineens sneller gaan draaien!
Ik denk dat je dat wel aanvoelt en daarom het niet helemaal vertrouwt..
Wat wel kan is dat hij meer wordt belast en daardoor zwaarder is om rond te draaien. En dan gaat ie slippen.(dat bedoelt de garage denk ik ook) Je kunt ook als je stationair draait en hij niet meer piept 'alles' open zetten, achterruitverwarming, stoel verwarmingen, groot licht, dan zou je je geluid weer moeten horen.
Ik zou het advies ondanks het vreemde verhaal dus wel opvolgen. De accu vervangen en zeker alle v-snaren. (gelijk die van Airco (als je die hebt), en stuurbekrachtiger/waterpomp. Snaren zijn niet zo duur.
<p />
prettige vakantie
marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2005 19:14 #1116852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurbekrachtigingspomp????

ff voor de duidelijkheid, een dynamo hoordt nooit herrie te maken ,of ie nou veel of weinig moet bij laden.
Het zou kunnen dat de lagers rot zijn of de koolborstels op zijn anders mag ie geen schuurend geluid maken. Echter is dan vaak ook de laad capaciteit van de dynamo nihil.
En als je auto zonder boe of ba start dan kan het naar mijn inzicht ook niet echt je accu of dynamo zijn. Dus laat je niet zomaar een accu door je neus boren bij een garagebedrijf want deze zien vaak alleen maar handel.
Ik vind het erg op de symptomen van een versleeten stuurbekrachtigings pomp lijken , ook zeker wat betreft het koud en warm verhaal ,dit in verband met de viscosieteit van de olie die door de pomp heen gaat.
Gr Bart.
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 03:09 #1116874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanning op v-snaar

Hallo, Ronald.
Wat je ook eerst even kan doen is kijken of je spanning van de snaar nog goed is, volgens mij moet hij niet gieren als je hem een kwart kan ronddraaien, als je hem meer kan draaien moet hij strakker staan.
wat betreft de accu, zoalng hij erop start dan is hij volgens mij goed, bij het starten vliegt er meer dan 150 ampere doorheen, dus dat lijkt mij een goed genoege test
succes ermee, Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 07:22 #1116877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou voor de vakantie

<p />
Ik zou voor de vakantie accu en snaren lekker vervangen zodat die in ieder geval geen spelbreker kunnen zijn. Prettige vakantie gewenst vanuit het zeeuwse.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 09:48 #1116888 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snaarspanning

<p />
De juiste spanning van je snaren heb je, als je de snaar in het midden van het langste stuk net een centimeter kan induwen. Dit staat ook in je instructieboekje. Als je in de groef van je poelie kijkt, kan je zien hoeveel de snaren versleten zijn: is de bodem van de poelie glimmend blank, dan loopt je snaar daar langs en moet je zeker vervangen, zit hij op de wand bijna bij de poelie dan ook, en als hij droog is of tanden mist, dan ook. Anders kan het nog wel (maar neem voor de zekerheid dan een nieuwe set mee op reserve).
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 15:38 #1116931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een soortgelijk

Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, toen bleek het echter de spanrol van de distributieriem te zijn.
Met andere woorden, zeer goed checken waar het geluid vandaan komt !

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 15:58 #1116934 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Distributieriem

<p />
En dat checken kan je doen door met iets metaligs op het kleppendeksel te luisteren, bijvoorbeeld de ratel van je doppenset.
Bij mij uitte de defecte spanrol zich in een gierend geluid, dat klom met het toerental, en bij constante toeren weer verdween. Het geluid bij een lossige riem verdwijnt juist onder belasting, omdat de riem strak trekt.
Als het de spanrol blijkt, direct vervangen. Zo min mogelijk rijden, dus alleen van waar de auto staat naar de garage als je het niet zelf doet. Geen risico mee nemen!
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 16:10 #1116935 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Spanrol?
Hou er ook rekening mee adt de spanrol wat uitzet bij een warmer blok, dus dan ineens minder speling (en dus minder herrie) maakt.

Om eerlijk te zijn verdenk ik de spanrol op dit moment het meest. Controleer het geluid op de manier zoals Willem het aangeeft en, indien het inderdaad de spanrol blijkt te zijn, per direct (laten) vervangen.

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.429
'87 764 D24Tic 400-1 520.621
'90 745 D24T 402-2 485.021

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC