Bokkende motor op LPi

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2005 18:31 #1050497 door V700 register
Bokkende motor op LPi is gemaakt door V700 register

<font size="2">Eindelijk, na drie jaar storing met de LPi installatie is het probleem erkend en opgelost. Dit dankzij Jan, onze voorzitter, die mij adviseerde naar een andere garage te gaan. Ondanks mijn opmerkingen bij de vorige garage, al drie jaar lang, dat ik het idee had dat mijn 940 Estate LPi Turbo op een mengsel van gas en benzine reed, bleven zij volhouden dat dit onmogelijk was. De feiten bewijzen het tegenovergestelde.</font>
<font size="2">Het verhaal: Sinds medio 2002 sloeg de motor regelmatig af, hortte en stootte deze bij accellereren, alsof er sprake was van het verzuipen van de motor. Het benzine verbruik was eigenlijk te hoog voor alleen gebruik bij starten, en de tank was op onverwachte momenten leeg. Op gas kwam het nogal eens voor dat ik meer dan 400 km met 1 tank kon doen. Al die ervaringen zijn verteld aan de toenmalige garage. En niet alleen door mij,maar ook door een vriend, die er zijn Volvo in onderhoud heeft/had.. </font>
<font size="2">Tot op de dag van vandaag heeft die garage volgehouden dat het rijden op een mengsel van LPG en benzine absoluut onmogelijk is, omdat het een volledig gescheiden circuit is. </font>
<font size="2">Op de terugweg na de Engelandrit, van Calais naar huis, was het onmogelijk om op benzine over te schakelen. De motor sloeg direct uit. Ondanks het voortdurend op gas rijden, volgens de schakelaar, was de benzine tank volledig leeg. </font>
<font size="2">Op advies van Jan naar van Hemert in Gorkum gegaan. Troubleshooter Frans Buyserd constateerde binnen luttele minuten dat de druk van de benzinepomp te laag was. Nooit opgemerkt door de vorige garage. Frans wees mij ook direct aan waar het filter zat dat de scheiding tussen benzine en gas vormt en vertelde dat daar een gaatje in kan komen, waardoor de motor op een mengsel van gas en benzine kan rijden. Jullie kunnen je mijn verbazing wel voorstellen. </font>
<font size="2">Een afspraak gemaakt voor reparatie (er moesten ook nieuwe schokdempers onder. Die waren lek, ondanks het feit dat de auto net drie weken daarvoor door de APK was gekomen bij de oude garage). Frans nog met de mededeling: ik hoop dat hij het nog een week uithoudt. Nee dus, twee dagen later, bij de C1000 in Maurik was het over en uit! Achter de tractor naar huis en vervolgens na het weekend op de ambulance terug naar Gorkum. </font>
<font size="2">Benzine pomp had het begeven, als gevolg van het boven omschreven probleem. Niet zo gek na drie jaar zwoegen als pomp.</font>
<font size="2">Wat is er vervangen:</font>
<font size="2">LPG filter : kosten incl arbeidsloon ââ??¬ 65,26</font>
<font size="2">Drukregelaar: kosten incl arbeidsloon ââ??¬ 102,24</font>
<font size="2">LPG onderbrekerrelais: kosten incl arbeidsloon ââ??¬ 168,38</font>
<font size="2">Totaal aan LPG installatie : 335,88</font>
<font size="2">Extra kosten als gevolg van onkunde vorige garage:</font>
<font size="2">benzinepomp, want die was niet stuk gegaan als het probleem direct was herkend: kosten incl. arbeidsloon ââ??¬ 300,82</font>
<font size="2">ambulance: ââ??¬ 150,-- (matsprijs van een vriendje)</font>
<font size="2">testen, inregelen, enzovoort van de brandstofinstallatie, omdat die natuurlijk goed verziekt was na drie jaar ellenden ââ??¬ 282,48</font>
<font size="2">Totaal extra kosten ââ??¬ 733,30.</font>
<font size="2">Dank U meneer van Amerongen in Driebergen. Dat was de garage die niet wilde luisteren naar de bevindingen van de berijder, die absoluut geen kennis van zaken had wat betreft de LPi installatie, die vol bleef houden dat het niet mogelijk was dat er gereden werd op een mengsel van benzine en gas.Die bovendien een APK goedkeuring afgaf met kapotte schokdempers. Maar, die overigens geen officieel Volvo dealerschap heeft, maar wel de indruk wekt met alle borden en logo's van Volvo. </font>
<font size="2">Mijn les, geloof je eigen bevindingen. Jij bent immers de berijdern. En accepteert een garage dat niet, ga dan snel naar een ander. Het kan je enorm veel geld schelen, en vooral ergernis voorkomen.</font>
<font size="2">Inmiddels geniet ik gelukkig weer van mijn oude vertrouwde 940. Rijden is weer een plezier!</font>
<font size="2">Ren�© Luigies</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC