Koppeling, even doorheen getrapt ..en nu doet-ie het weer
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2005 21:37 #1050424
door Eric Bakker (GAST)
Koppeling, even doorheen getrapt ..en nu doet-ie het weer is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Vandaag het eerste probleempje met de 940 estate (1997). Bij het wegrijden vanaf de parkeerplaats trapte ik als het ware door de koppeling heen. Ik kon de auto niet in zn achteruit zetten. Het voelde als een gebroken koppelingskabel. De koppeling voelde nooit zwaar, moeizaam of onbetrouwbaar. Dus ik was nogal verrast. Er was een Volvo garage op loopafstand, waar ik even ben gaan informeren of ze mijn auto even konden ophalen, en of ze de spullen om het ongemak te verhelpen op voorraad hadden.Tsja, dan hoor je daar dat deze 940 een hydraulische koppeling heeft. Wist ik veel. Repareren zou duur worden, en zeker niet meteen kunnen, dus ophalen was zinloos. Dan toch maar laten doen door de ANWB. Ik liep terug naar de parkeerplaats, ging nog even proberen natuurlijk, en... er was weer gevoel in het pedaal ?!. Net alsof het opnieuw starten had geholpen. Wel lijkt het aangrijpingspunt nu ietsje hoger te liggen, dus een grotere vrije slag. Maar niet zoveel dat ik met slippende koppeling rijd. Ik ben nog even teruggereden naar de Volvist (firma Baars, in Hoofddorp); de werkplaatschef heeft nog even gekeken, die riep iets over ontuchten, of een drukventiel, ik weet niet, het was wel vriendelijk, maar niet erg duidelijk.
Wat nu? Was dit een eenmalig nukje en kunnen we er weer 300.000 km tegenaan? Als ik de vorige eigenaar mag geloven was nog onlangs koppeling + drukgroep vervangen, maar zeker weten doe ik dat niet. Moeten we met het oog op een flinke vakantierit maar eens goed naar laten kijken en storten we dan ons reisbudget op de rekening van de Volvodealer, ik bedoel: wordt dat een viercijferige reparatierekening? Of kan ik eenvoudig zelf iets doen?
Frans, van Frans en José
Wat nu? Was dit een eenmalig nukje en kunnen we er weer 300.000 km tegenaan? Als ik de vorige eigenaar mag geloven was nog onlangs koppeling + drukgroep vervangen, maar zeker weten doe ik dat niet. Moeten we met het oog op een flinke vakantierit maar eens goed naar laten kijken en storten we dan ons reisbudget op de rekening van de Volvodealer, ik bedoel: wordt dat een viercijferige reparatierekening? Of kan ik eenvoudig zelf iets doen?
Frans, van Frans en José
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2005 09:53 #1116207
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ontluchten
Ik denk, dat je inderdaad een luchtbelletje bent tegengekomen. Zorgvuldig ontluchten is verstandig, dat is niet zo duur om te laten doen. Kijk even of er voldoende remvloeistof in zit, zo nodig bijvullen tot maximaal niveau. De koppel;ing gebruikt deze vloeistof ook. Mocht er werkelijk iets kapot zijn, dan is dat ook zelf te doen, voor weinig geld, door een handig sleutelaar.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2005 11:19 #1116211
door Adrian Maarleveld
Adrian 740 91 D24 480k
Misschien iets te weinig remvloeistof in je reservoir.
De koppeling en remmen hebben een gemeenschappelijk reservoir.
Voor de koppeling moet het niveau echt hoog staan.
Vul bij met dot-4 remolie tot max.
Ontluchten van de leiding gaat ook door gebruik.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vloeistof voor hydraulische koppeling
Adrian 740 91 D24 480k
Misschien iets te weinig remvloeistof in je reservoir.
De koppeling en remmen hebben een gemeenschappelijk reservoir.
Voor de koppeling moet het niveau echt hoog staan.
Vul bij met dot-4 remolie tot max.
Ontluchten van de leiding gaat ook door gebruik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2005 21:41 #1116238
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zal je toch maar met het rempedaal gebeuren
OK, ik neem zonder meer aan dat het dus een luchtbelletje was. Maar bij een noodstop wil ik dat toch niet meemaken. Als het koppelings- en remcircuit een en hetzelfde reservoir delen, zou dat dan ook met het rempedaal hebben kunnen gebeuren? IS dat weleens gebeurd bij iemand?
Frans Funnekotter
Frans Funnekotter
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2005 09:17 #1116249
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic rempedaal
Bij een hydraulische koppeling heb je die kans juist niet: lang voordat de effectiviteit van je remmen wordt aangetast, is je koppeling er al mee opgehouden. Voor de koppeling moet je remvloeistofniveau echt bijna op maximaal staan. Uiteraard moeten je remmen wel fatsoenlijk ontlucht worden na werkzaamheden, maar als dat niet het geval is merk je dat bij elke remactie direct. Heb je al gecontroleerd wat het niveau was? Ik ben wel benieuwd waar hij stond.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2005 23:33 #1116278
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stond en staat op MAX
@ Willem: het vloeistofniveau staat op maximum. Ik heb er geen druppel bij hoeven doen.
Maar vandaag stond ik wel weer 2 x stil met een dove koppeling. Even de motot uitzetten, pedaal met de achterkant van de voet terughalen en starten, dan doet - ie het weer. Een gerust gevoel geeft het niet, maar goed, daar heb je op wel veel meer plekken in de wereld last van, dunkt mij.
Frans Funnekotter
Maar vandaag stond ik wel weer 2 x stil met een dove koppeling. Even de motot uitzetten, pedaal met de achterkant van de voet terughalen en starten, dan doet - ie het weer. Een gerust gevoel geeft het niet, maar goed, daar heb je op wel veel meer plekken in de wereld last van, dunkt mij.
Frans Funnekotter
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2005 10:54 #1116292
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Toch lucht
Dan klinkt het alsof je de koppeling moet ontluchten. Ofwel even door een garage laten doen, ofwel je komt zondag even langs in Lelystad.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2005 21:27 #1116525
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oude vloeistof in de
oude vloeistof in de koppelingscilinder kan ook gaan koken door geleidingswarmte van blok via koppelingshuis naar koppelingnemer-cilinder. Je trapt dan het pedaal in maar de koppeling komt niet los.
Verder kan het ook zijn dat de koppelingsgaffel (hefboom) op het knikpunt is doorgesleten... vervangen of oplassen.
Verder kan het ook zijn dat de koppelingsgaffel (hefboom) op het knikpunt is doorgesleten... vervangen of oplassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2005 01:30 #1116532
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ willem
Beste willem,
zondag lelystad...dat lukte dus niet. Ik zal me de tips ter harte nemen. Gek is wel dat het een relatie lijk te hebben met warm weer / langere afstanden rijden. De suggestie van JanV neem ik mee. Ik neem aan dat in jouw eerste hypothese de remedie is: vloeistof vervangen??
Frans Funnekotter
zondag lelystad...dat lukte dus niet. Ik zal me de tips ter harte nemen. Gek is wel dat het een relatie lijk te hebben met warm weer / langere afstanden rijden. De suggestie van JanV neem ik mee. Ik neem aan dat in jouw eerste hypothese de remedie is: vloeistof vervangen??
Frans Funnekotter
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2005 10:19 #1116543
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oude koppelingsvloeistof
Ik heb het nog nooit zelf gedaan, maar ik denk, dat je dan ook moet spoelen, ofwel ontluchten totdat er schone vloeistof uit de nippels komt. Als je alleen het reservoir ververst dan hou je in de dode einden de oude vloeistof, die gaat alleen heen en weer en komt niet terug in het reservoir. Vooral bij remleidingen is dat een spectaculair gezicht: ineens van geel overgaand in kleurloos.
Moderators: Jerry Stam