Distributieriem vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 12:35 #1050320 door V700 register
Distributieriem vervangen is gemaakt door V700 register

Ik ben in het bezit van een Volvo 940 LPi.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de distributieriem en de eventuele problemen welke er bij komen kijken?

Graag zou ik van jullie weten waar ik op moet letten en hoe lang het vervangen gemiddeld duurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 13:05 #1115775 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic distributieriem vervangen
Als je de riem vervangt, zorg dan dat je ook een nieuwe spanrol plaatst. Als je een 16-klepper hebt, moet je ook de bout waarmee de waterpomp vastzit vervangen. Spanrol is aan gort als je hem hoort wanneer je hem met de hand een slinger geeft, dat hoort geruisloos te gaan. Kap om de riem verwijderen is even goed kijken hoe het zit. Vergeet niet het kruiskopschroefje bovenaan aan de achterkant. De kap kan er heus in één geheel af, als je alles los hebt. Verder uiteraard netjes op tijd stellen, niet ervan uitgaan dat de huidige riem wel goed zit en de nieuwe er net zo opzetten: een tand verschil en je staat drie gfraden verkeerd, wat je goed merkt bij het rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 15:36 #1115776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic poelie

....en de krukaspoelie moet natuurlijk los. Wel handig als je dat even met een pneumatische slagmoersleutel kan doen. Het blokkeren van de aandrijflijn is namelijk lastig. Massa accu los en pas op voor je radiateur. Succes.
Sicco

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2005 16:13 #1115777 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributieriem vernieuwen en de krukas blokkeren

Hallo,
Een goede tip om geen synchronisatiefout te maken is om de nieuwe riem ook op de zijkant met een witte paint marker te merken. De streepjes dus gewoon over halen. Dan kun je heel gemakkelijk vanaf de voorzijde zien of de nieuwe riem straks goed gemonteerd is.
Als je cilinder 1 in het B.D.P hebt gezet, merk dan de oude riem ook even kun je straks goed vergelijken of deze goed er op zat. Een tandje mis kost veel vermogen.
Een lucht- of slagmoersleutel is wel handig om de krukaspoeliebout los-of vast te draaien maar er is helaas geen ruimte. Of je moet de radiateur losmaken. Ik geef de voorkeur aan een echte krukaspoelietegenhouder. Hoelang het duurt is een rekbaar begrip, vooral als je het zelf doet.
Montage tijd?
Minimaal moet je toch wel op 2uur rekenen.
Als je de kunst nog niet afgekeken hebt zou ik het niet zelf doen!!
Groet Timen
<p />
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2005 13:40 #1115817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanrol

<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">ik heb 3 weeken geleden de distributieriem van een B230F vervangen, waarbij de nieuwe spanrol (SFK volgens mij) minder geruisloos liep als de oude!</font>
<font face="Verdana" size="2">groten, Manfred</font>

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC