Dynamo, accu? of ....?
- V700 register
- Nieuw lid
-
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="arial,helvetica,sans-serif" size="2">Beste medeclubleden,</font>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" />
<font face="arial,helvetica,sans-serif" size="2"> </font>
<p />
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="arial,helvetica,sans-serif" size="2">Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Begin dit jaar in mijn 940 estate (2 l turbo, 166.000 km) mijn accu vervangen door een originele Volvo-accu. Afgelopen vrijdag met caravan circa 40 km naar camping gereden. De koelkast van de caravan stond aan en mijn caravan heeft tevens een 3<sup>e</sup> remlicht. Op de camping aangekomen tijdens enthousiaste begroetingen wÃ?©l de motor, maar niet ââ?¬â??stom, stom, stom- het contact afgezet. Na circa 20 min bleek de accu leeg. Vermoedelijk, maar dat is mijn diagnose, leeggetrokken door de koelkast van de caravan. De auto met behulp een goede vriend en startkabels gestart. Circa 5 min gereden zonder caravan. Bij vertrek twee dagen later bleek, zoals verwacht, de accu nog niet voldoende opgeladen en moest opnieuw met startkabels gestart. Bij het naar huis rijden, ca 40 km, met caravan viel wanneer ik remde (+6x remlicht!) af en toe de stroom even weg (radio viel circa 2 sec.uit) en enkele dashboardlampjes (ABS en SRS) lichtten daarbij even op. In een enkel geval sloeg ook de motor af, omdat ik nog vaart had kon ik gelukkig tijdig de motor weer starten. Thuis aangekomen bleek de accu niet opgeladen. Onieuw met startkabels gestart. Opmerkelijk was dat als de auto stationair draaide, de accu spanning op 12,8 V stond en met extra gasgeven deze een beetje zakte tot 12,5 V (je zou toch eerder verwachten dat die zou stijgen vanwege opladen). Caravan weggebracht en circa Ã?©Ã?©n half uur gereden zonder caravan (verlichting en andere elektriciteit deed het goed). GÃ?©Ã?©n dahboardindicaties die op iets verdachts wezen. Ook geen problemen meer ondervonden met wegvallen stroom bij remmen, wel bleek bij thuiskomst de accu nog steeds zo leeg als maar kan (doet helemaal niets!). Dynamo lijkt het te doen, ik heb immers wel stroom. Accu is nieuw maar lijkt niet meer op te laden. Het waarschuwingslampje op het dashboard dat de dynamo niet bij zou laden heeft echter geen enkele keert opgelicht.Wat kan hier aan de hand zijn en heeft iemand een idee wat ik moet doen?</font>
<p />
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="arial,helvetica,sans-serif" size="2">Alvast bedankt voor jullie advies.</font>
<p />
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="arial,helvetica,sans-serif" size="2">Herman </font>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Adrian 740 91 D24 480k
Wanneer de dynamo bijlaadt staat er 14 volt op de accu. De dynamo laadt dus niet bij. Bij gasgeven kan de ontsteking meer stroom verbruiken. Controleer als eerste de koolborstel van de dynamo. En plaats nieuwe met de regelaar, die zit nl op het plaatje van de koolborstels.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Herman heeft de accu een tijdje geleden vervangen. Ik zou dus eerst eens kijken of die goed aangesloten is. B+ van de dynamo zou rechtstreeks verbonden moeten zijn met de accu (volgens het Haynes 940 manual en Bosch "symbolen en schakelschema's voor motorvoertuigen"). Je kunt ook de spanning over de dynamo meten. Als daar wel 14,4 volt uit komt, dan is de aansluiting niet goed.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
<p />
<p />
Even een veiligheidstip : laat de motor NIET lopen zonder accu aangesloten. De accu functioneert nl ook als vergelijker voor hoe hoge spanning de dynamo moet leveren.
... naar wij dachten ...
<p />
<p />
Mark I , Dronten
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rechtstreeks maar wel met het laadstroomlampje er tussen. Heb je bij op contact en motor niet aan wel het laadstroomlampje aan --> ok, gaat het lampje uit bij draaien van de dynamo dan laadt ie --> ok. Koolborstels is een goeie tip maar ik zou verwachten dat je dan ook een af en toe inzakkend boordnet hebt, lampen die af en toe half wegvallen ed.Mathy schreef : B+ van de dynamo zou rechtstreeks verbonden moeten zijn met de accu
Zitten je accupolen goed aangedraaid, schoon ed.
Johan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Admin schreef :
Rechtstreeks maar wel met het laadstroomlampje er tussen....Mathy schreef : B+ van de dynamo zou rechtstreeks verbonden moeten zijn met de accu
Volgens beide boekjes (zie hierboven) zou het laadlampje op D+ moeten zitten. Of Volvo zich daaraan heeft gehouden is natuurlijk de vraag.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat het niet werkt als je het niet goed doet heb ik al ervaren
Johan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Admin schreef : Hej Mathy, kan zijn, ik weet de codes niet. Dikke draad aan de accu, in de praktijk naar de startmotor en van daar door naar de accu, is dan B+. Dunne draad via laadlampje naar accu, is dan D+. klopt zo?
Dat het niet werkt als je het niet goed doet heb ik al ervaren!
Johan
Ik heb nog niet zo heel veel ervaring. Dus waar de kabel wel of niet loopt en of die dik of dun is weet ik niet of alleen uit documentatie. Maar dat er aan het laadlampje geen dikke kabel zit en tussen accu en dynamo geen dunne kabel, lijkt me logisch.
Dit is trouwens een technisch forum op zijn best. Iedereen heeft zijn of haar (alhoewel, waar zijn hier die vrouwen?) eigen stukje inbreng. De een heeft meer ervaring met de praktijk, de ander met de theorie. Weer een ander is goed in opzoeken. En er zijn er, die goed zijn in "reis/ontmoetingsverhalen" en "achter de schermen". Een specialiteit van veel vrouwen uit de club neem ik aan (zoals zo vaak. Helaas krijgen ze daarvoor niet altijd de eer die hun toekomt.) Kluts dat alles bij elkaar en je hebt "ons" forum. Waar o zo vaak over gemekkert wordt, maar waar de meesten van ons graag onze vragen stellen en meestal ook een antwoord krijgen. En daar mochten we best wat vaker bij stil staan.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Adrian, Johan, Mark en Mathy,
Zeer bedankt voor jullie reacties! Het bleken de koolborstels te zijn, waarbij ook de sleepringen vervangen moesten worden en de massakabel beschadigd was. Het klopte trouwens dat ik af en toe (tijdens het remmen) stroomuitval had. Het lijkt zo te zijn alsof het dashboardlampje dat de accu niet oplaadt, niet brandt bij versleten koolborstels.
Hoe dan ook, hij start weer!
Fijne km's toegewenst.
Herman
Herman
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Forum-gebruikers,
Als aankomend lid heb ik de hele discussie gelezen, omdat ik net exact hetzelfde probleem had. (960 24/2,4 B 200.000) En uiteraard van de dynamo-revisie-meneer te horen kreeg dat de spanningsregelaar niet goed was, met name de koolborstels en de sleepringen slecht. Helaas weet ik daar iets van en leken de koolborstels mij nog heel netjes, dus ben ik naar een ander bedrijf (klein, lokaal en vooral scheepsmotoren) gegaan en heb zonder klachtomschrijving de dynamo laten testen. 14,5 volt en laadstroom dik over de 100 ampere, kortom, in perfecte staat. Dat scheelde meteen al 50 - 60 euro (ex btw) voor een nieuwe regelaar en nog meer voor een revisiedynamo!!!Het kon dus alleen nog maar aan de bekabeling liggen en dat bleek ook het geval. De originele Volvo accuklem gaat na verloop van tijd wat interne weerstand opbouwen (corosie en breukjes van de individuele koperdraadjes) waardoor die kabel (vooral bij veel verbruik) warm wordt. Daardoor wordt de weerstand nog hoger en kan de kabel onvoldoende energie doorvoeren naar de accu. Inderdaad zelfs een daling van de spanning naar 12 volt of minder vertonen bij een opgevoerd toerental onder belasting (alles aan). Ik heb de accuklem eraf geknipt, een nieuwe er op gezet (gewoon een standaard model die de kabel met boutjes en een stripje vastklemt) en voila, onder belasting opeens 13,8 volt spanning! Problemen zijn over en de kabel wordt ook niet meer warm (daar is het vaak aan te herkennen) Voor minder dan 5 euro het hele probleem opgelost. Volvo sluit trouwens gewoon op D+ (bij de 960 motor) de sensorlamp aan. En als de lamp het wel doet als het contact aan wordt gezet en gewoon uitgaat bij een gestarte motor, betekent dat dat de dynamo intern (en inclusief spanningsregelaar) okay is en het ergens anders aan moet liggen. Als het lampje niet aangaat als het cointact wordt aangezet betekent dat 99 van de 100 keer dat het lampje niet goed is. Wel meteen vervangen, want de conditiemeting en aansturing lopen ook via dit stroomcircuit. Blijft het met een goed lampje ook uit dan is er in de dynamo iets (goed!) fout, wellicht is dan de (D+) aansluiting kortgesloten. Kan ook getest worden op een dynamo testbank. Contoleer ook altijd de aarding van de auto als u electrische problemen heeft. Dit kan heel eenvoudig met een startkabel op de minpoool van de accu en op een (schoongemaakt) deel van de motor, zoals b.v. het takeloog. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft! Veel succes met de auto.
Bob van Asselt