Kipperlicht zoemt in dashboard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2005 19:52 #1050169
door V700 register
Best mede volvorijders, (en in deze rubriek vaak leiders en lijders)
Als ik het rechter knipperlicht aan zet begint het achter
de radio te zoemen als een kwade bromvlieg en het licht knippert niet.
Dit gebeurt ook als ik het gevaren knipperlicht aanzet. Knipperen
alleen naar rechts is OK.
Ik heb het een beetje opengemaakt en
zie 2 blokjes, een zwart en een gele en deze lijken de oorzaak van het
geluid. Ze trillen. Knipper ik naar links, dan werkt alles naar behoren
en dan klikken deze blokjes.
Heeft iemand een idee wat het kan
zijn. Het probleem is ontstaan nadat ik het handschoenen kastje en de
onderkant van het verwarmingshuis had uitgebouwd. Dit had ik gedaan om
de aircoboer makkelijk toegang te geven tot de airco verdamper die
vervangen moest worden.
Hierbij heb ik ook veel draden werk opzij gelegd en soms los gemaakt. Heb ik iets kapot gemaakt zonder het te weten.
Het elektrische gedeelte van mijn auto is helaas niet mijn sterkste kan, wie kan mij helpen?
Alvast bedankt
Rob Hoekstra
Volvo 940 station 1994
Kipperlicht zoemt in dashboard is gemaakt door V700 register
Best mede volvorijders, (en in deze rubriek vaak leiders en lijders)
Als ik het rechter knipperlicht aan zet begint het achter
de radio te zoemen als een kwade bromvlieg en het licht knippert niet.
Dit gebeurt ook als ik het gevaren knipperlicht aanzet. Knipperen
alleen naar rechts is OK.
Ik heb het een beetje opengemaakt en
zie 2 blokjes, een zwart en een gele en deze lijken de oorzaak van het
geluid. Ze trillen. Knipper ik naar links, dan werkt alles naar behoren
en dan klikken deze blokjes.
Heeft iemand een idee wat het kan
zijn. Het probleem is ontstaan nadat ik het handschoenen kastje en de
onderkant van het verwarmingshuis had uitgebouwd. Dit had ik gedaan om
de aircoboer makkelijk toegang te geven tot de airco verdamper die
vervangen moest worden.
Hierbij heb ik ook veel draden werk opzij gelegd en soms los gemaakt. Heb ik iets kapot gemaakt zonder het te weten.
Het elektrische gedeelte van mijn auto is helaas niet mijn sterkste kan, wie kan mij helpen?
Alvast bedankt
Rob Hoekstra
Volvo 940 station 1994
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2005 00:59 #1115330
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wat je eens kunt proberen ...
Hallo Rob
Wat je eens kunt proberen is het volgende: laat de lichten aan de linkerkant knipperen, maar zo, dat als je de hendel loslaat, deze terugschiet (dus niet doordrukken tot ie vast blijft zitten). Nu laat je heeeeel voorzichtig de hendel terugkeren in de ruststand. Je zult waarschijnlijk merken dat tussen "knipperen" en "niet knipperen" er een klein gebiedje is, waar je het knipperrelais hoort zoemen. Als dit zoemen je bekent voorkomt, dan kun je ervan uitgaan, dat er geen goed contact wordt gemaakt als je naar rechts knippert of de gevaren knipperlichten aanzet. Mijn vermoeden is, dat je bij het verleggen en losmaken van een aantal draden (zoals je hierboven beschrijft), je ergens iets (waarschijnlijk de massa) niet goed hebt aangesloten. "Alleen links knipperen" levert geen problemen op, "tegelijk links en rechts knipperen" en "alleen rechts knipperen" wel. Dus zal het waarschijnlijk in het circuit van het rechterknipperlicht zitten.
Groetjes
Mathy
Wat je eens kunt proberen is het volgende: laat de lichten aan de linkerkant knipperen, maar zo, dat als je de hendel loslaat, deze terugschiet (dus niet doordrukken tot ie vast blijft zitten). Nu laat je heeeeel voorzichtig de hendel terugkeren in de ruststand. Je zult waarschijnlijk merken dat tussen "knipperen" en "niet knipperen" er een klein gebiedje is, waar je het knipperrelais hoort zoemen. Als dit zoemen je bekent voorkomt, dan kun je ervan uitgaan, dat er geen goed contact wordt gemaakt als je naar rechts knippert of de gevaren knipperlichten aanzet. Mijn vermoeden is, dat je bij het verleggen en losmaken van een aantal draden (zoals je hierboven beschrijft), je ergens iets (waarschijnlijk de massa) niet goed hebt aangesloten. "Alleen links knipperen" levert geen problemen op, "tegelijk links en rechts knipperen" en "alleen rechts knipperen" wel. Dus zal het waarschijnlijk in het circuit van het rechterknipperlicht zitten.
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2005 07:20 #1115333
door Willem van Strik (GAST)
<p />
Als het massa is: achter het paneel tegen de zijkant in de voetenruimte van de passagier zit een massa-strip, hier zitten alle draadjes op geklikt. Paneeltje kan je weghalen met twee kruiskop- of torxschroefjes, en indien aanwezig moet je de luchtklep voor de voeten even openzetten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 410.410 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het massa is: achter
<p />
Als het massa is: achter het paneel tegen de zijkant in de voetenruimte van de passagier zit een massa-strip, hier zitten alle draadjes op geklikt. Paneeltje kan je weghalen met twee kruiskop- of torxschroefjes, en indien aanwezig moet je de luchtklep voor de voeten even openzetten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 410.410 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2005 16:10 #1117501
door V700 register
Heren,
Probleem opgelost. Met mijn gesleutel was de draad naar het knipperlicht tussen twee beugeltjes klem komen te zitten. Gevolg: kortsluiting...
Bedankt voor jullie suggesties.
vr.gr.
robh
Beantwoord door V700 register in topic Heren, Probleem opgelost.
Heren,
Probleem opgelost. Met mijn gesleutel was de draad naar het knipperlicht tussen twee beugeltjes klem komen te zitten. Gevolg: kortsluiting...
Bedankt voor jullie suggesties.
vr.gr.
robh
Moderators: Jerry Stam