startprobleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
hallo allemaal. ik zit met een klein probleempje met mijn volvo740 estate uit 1990. er zit een b230f blok in met al 430.000 kilometer ervaring. nu is er ineens een probleempje opgetreden. als ik de wagen even weg zet om bijvoorbeeld even te tanken iets af te geven ofzo. en ik wil hem binnen een paar minuutjes weer starten dan geeft ie geen gehoor alles draaid dan wel rond maar slaat niet aan en als ik er dan gas bij geef dan begint ie een beetje te schudden maar nog steeds slaat ie dan niet aan. pas als ik het na 5 minuten weer probeer start ie weer alsof er niets aan de hand is. iemand vertelde me dat dat komt omdat de benzine in de leiding gaat "koken" maar dat lijkt me sterk want ieder blok word warm als je er mee rijd. dit euvel heb ik alleen met een warme motor. wat zou het toch kunnen zijn. ik hoop dat ik snel een oplossing heb want volgende week wordt de auto verkocht en komt er een nieuwere 940 estate voor in de plaats.
groeten ralph
<p />
<p />
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb dit probleem ook al lange tijd, het is precies zoals je beschreef. Ik had lange tijd ook geen idee waar dit aan lag maar ik heb nu, geloof ik, wel een idee waar ik het moet zoeken.
Ik kreeg namelijk van mijn dealer de opmerking dat het asje in het verdelerkaphuis olie lekt en dit op den duur voor startproblemen kan zorgen. Het klopt ook wel want de motor draait met starten inderdaad rond, de vonk komt echter niet over (geen toeren=geen vonk).
Om het probleem op te lossen (in mijn geval) dient het hele huis vervangen te worden, kosten zo'n Eur. 570,-. Je begrijpt dat ik daar mee wacht totdat het echt een probleem gaat worden, tot nu toe gebeurt toch het meest als het goed warm is buiten.
Groet,
Tamas
---
T.F. Kornman Lidnr 222 - 740 TIC 1987
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
voel maar eens of een van de relais achter de asbak heet wordt, kijk in dat geval bij heet relais
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na vervanging absoluut geen probleem meer gehad.
Nu zit ik echter met een specifieke indicatie dat er iets scheef zit in het verdelerkaphuis wat zeker voorgaande problemen kan veroorzaken...
Ik ben niet iemand die zijn kop daarvoor in het zand steekt, ik zal de overige relais wel in de gaten houden.
Groet,
Tamas
---
T.F. Kornman Lidnr 222 - 740 TIC 1987
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
tkornman schreef : Nu zit ik echter met een specifieke indicatie dat er iets scheef zit in het verdelerkaphuis wat zeker voorgaande problemen kan veroorzaken...
Welke specifieke indicatie dan? is de binnenkant van je verdeler besmeurd met olie? wat voor soort verdeler heb je trouwens, op de nokkenas of achter de dynamo op het blok.
Ik begrijp niet goed hoe een beetje olie je ontsteking in de weg kan zitten tenzij je nog contactpuntjes hebt..
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een oude bak he...dus zullen het inderdaad wel contactpuntjes zijn...
Groet,
Tamas
---
T.F. Kornman Lidnr 222 - 740 TIC 1987
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ok dus er komt wat olie uit, die loopt vanzelf naar beneden langs het blok, so what?
volgens mij moet je terug en kijken welke feiten je nou eigenlijk hebt en weer opnieuw zoeken naar de oorzaak.
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder komen de problemen doorgaans alleen voor bij zeer warm weer, dus maak ik mij er niet al te sappel om.
En ik heb drie weekjes Noorwegen in het verschiet en dus zee�«n van tijd om eens naar de relais te gaan kijken (heb al een klein draaiboekje in elkaar gezet).
Groet,
Tamas
---
T.F. Kornman Lidnr 222 - 740 TIC 1987
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij warm weer meer last zou ook kloppen in de e-relais theorie.. je ziet meestal dat de ellende bij warm weer begint en langzaam aan steeds erger wordt
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Over de inductiegever van het Renix-systeem wordt het volgende gezegt:
"De inductiegever tast de stand van het vliegwiel af via boringen die in de omtrek van het vliegwiel zijn aangebracht."
Over de HAL-sensor van het EZ-K systeem wordt het volgende gezegt:
"De Hall-gever is in de stroomverdeler ondergebracht en geeft de regeleenheid informatie over het motortoerental en de stand van de krukas."
Ze geven beiden dus in feite dezelfde informatie.
Als ik de explodeviews van de vraagbaak met die van dat leuke volvo-software-tooltje-waar-iedereen-over-praat-maar-die-niemand-natuurlijk-in-bezit-heeft vergelijk dan denk ik dat ik een EZ-K ontstekingssystem heb.
Ik kan alleen op de tekeningen niet zo goed zien of die HAL-gever last gaat hebben van wat loslopende olie.
Maar om even alles bij elkaar op te tellen: bij dit probleem het E-relais en de HAL-gever (EZ-K ontstekingssysteem) of inductiegever (Renixsysteem) checken. Zit ik zo een beetje in de goede richting?
Ow ja, ik heb het ook al eens met de dealer over zo'n HAL-gever gehad (tweede punt dat ik bijna zeker ben dat ik een EZ-K systeem onder de kap heb), die kost Eur. 450,-
Wacht ik ook maar even mee. Ik vraag me af of een complete verdelerkap met huis inclusief HAL-gever wordt geleverd...
Groet,
Tamas
---
T.F. Kornman Lidnr 222 - 740 TIC 1987
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





