Electrische antenne te repareren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 14:21 #1050129 door V700 register
Electrische antenne te repareren? is gemaakt door V700 register

<font size="2">Mijn electrische antenne heeft het begeven, het motortje werkt nog wel maar verder gebeurt er niets. Zijn deze te repareren of is het een kwestie van vervangen?</font>
<font size="2">Pieter</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 14:32 #1115114 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Electrische antenne

Het motortje bedient een pees die de antenne in- en uitschuift. Reparatiemogelijkheid zal afhankelijk zijn van wat er precies kapot is, als de pees gebroken is moet geloof ik de spriet vervangen worden, of kan er een nieuwe pees in gefrutseld worden.
<p />
Aansluitend: weet iemand of je dit systeem op enige wijze kan afstellen? Ik heb een antenne uit een sloper gemonteerd, maar deze schuift niet helemaal uit. Is er een manier om de pees bij ruststand van het motortje op de uiterste stand te stellen?
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 409.999 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 14:37 #1115115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electrische antenne
Willem, Eén en ander is wel af te stellen, maar dat is meer hoever je de pees in de motor steekt, bij mijn estate is het me wel gelukt maar hoe ik dit exact heb gedaan weet ik niet echt meer. Maar de antenne helemaal inschuiven en de pees helemaal doorvoeren geeft een resultaat wat redelijk dicht in de buurt ligt van wat je zoekt (denk ik). <cite>Maarten de Rijke, Lidnr 25,</cite> <cite>740 Turbo Intercooler, MJ&#39;90, Zilver Metallic, 16" Hydra, </cite> <cite>V70 2.5 TDi, MJ 2001, Black Stone, 17" Amalthea </cite>

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 15:33 #1115117 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Reparatie antenne
Je moet in geval van een peesbreuk een nieuwe spriet+pees plaatsen. Pees vervangen kan volgens mij niet, pees kost €25 bij estate services. Montage is redelijk eenvoudig (op <a href=" brickboard.com/FAQ/700-900/RadioAntenna.htm#Antenna_Replacement ">brickboard staat ergens een hele handleiding). Ik zou eerst kijken waar de pees gebroken is. Als je geluk hebt, dan kan je hem zien en er uit trekken. Hij heeft een schuine punt aan het einde! Heb je pech, dan moet je de antenne eruithalen en het motorhuis demonteren. Ook niet moeilijk maar wel meer werk. Resten van de pees verwijderen meteen even schoonmaken, antenne terugplaatsen en de nieuwe spriet+pees erin zetten. Vergeet het slangetje voor de afwatering niet! Volgens mij is er overigens niets af te stellen. De motor loopt door tot dat er een bepaalde weerstand ondervonden wordt of een bepaalde tijd verstreken is (handig in geval van een gebroken pees). Meestal gaat bij de eerste keer de antenne niet helemaal naar binnen . Je moet je radio dan een paar keer aan en uit zetten en dan stelt e.e.a. zichzelf (of wel de antenne gaat dan helemaal naar binnen). Als de antenne niet helemaal naar buiten gaat, dan loopt de spriet of ergens vast of de pees is te kort. Maar in dat laatste geval moet ie volgens mij ook niet meer naar binnen gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 15:45 #1115118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi, het is me in ieder
<font size="2">Mooi, het is me in ieder geval duidelijk dat er wel wat mogelijk is. En als ik het niet snap rijd ik wel even bij je langs Hein!</font>

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 15:50 #1115119 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Is te fietsen

<p />
Is te fietsen als je geen Volvo had!
Maar ik heb nog een <a href=" www.volvospeed.com/Repair/antmast.php ">site die ook nog foto's heeft. Die heb ik toendertijd gebruikt. Is wel voor een 850, maar dat is allemaal hetzelfde volgens mij.
Ik hoor het wel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 15:55 #1115120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sedan?
Voor een sedan heb je bij de Halfords voor 4 tientjes een nieuwe electrisch bedienbare Hirschman antenne. Vergeet niet je ANWB-pas te tonen, want dan krijg je nog een bepaald percentage korting.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2005 16:46 #1115162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reparatie staaf
Ik heb dit vorig jaar ook moeten doen, de antenne kwam niet meer omhoog. Oorzaak was het breken van de getande pees. Je moet eerst buiten de moer verwijderen, dan kun je de antenne naar buiten trekken incl het stukje pees wat nog vast zit aan de spriet. Erkomt ook een bus mee, maar deze zit ook bij de vervangende spriet.Dan moet je de motor van de antenne opsnorren, natuurlijk gewoon onder de linker afdekplaat achterin. Daar kun je een soort slakkehuis ontdekken, hier rolt de pees met vertanding in op. Hier zit een moer op die je los moet halen. Let op hoe je alles eruit haalt daarna. Je vindt hier ook het ontbrekende stukje pees. Zet het huisje daarna weer inelkaar (zonder da stukje pees natuurlijk). Dit was het makkelijke gedeelte Nu doe je eerst (aan de buitenkant van je auto) eerst het busje in het gat en daarna doe je de pees van je antenne erin. Her is makkelijk als je met z&#39;n tweeen bent. Je moet namelijk je radio aan en uit zetten (een radio met afstandbediening is ook makkelijk) Dit doe je net zolang tot de motor de pees pakt. Dan moet je het nog een paar keer doen tot de antenne helemaal goed in en uit gaat. Als laatste doe je de moer er weer op. Suc6

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2005 17:10 #1115164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de antwoorden.
<font size="2">Dank voor de antwoorden. Het makkelijke deel heb ik inderdaad gehad, zo te zien is inderdaad de pees gebroken. Ik kan hier weer even mee verder.</font>
<font size="2">Pieter </font>

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC