Distributie riem gebroken

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2005 12:29 #1050080 door V700 register
Distributie riem gebroken is gemaakt door V700 register

Als bij een B230K motro van 1987 (met de herion verbrandingsruimte in de zuigerbodem) de distributieriem breekt, raken de kleppen dan de zuiger?


Wanneer de kleppen de zuiger geraakt hebben is het dan goedkoper om zelf het blok te verwisselen dan reparatie van de motor door derden.


Wat kost globaal het herstel van de motor door een garage?


Kleppen vervangen, kop de- en montage en distributie weer aanbrengen.


Ik ben voornemens een auto te kopen met het bovenstaande probleem.


Reinder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-06-2005 14:31 #1115034 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Gewoon een dealtje met de man maken.

Waarom koop je hem niet op voorwaarde dat je de riem even mag vervangen voor definitieve koop?
Als blijkt dat de wagen niet loopt ivm defecte kleppen laat je hem lekker staan.
Riem kost een iets van 12 euro en het is een kleine 2 uur werk voor je weet of ie defect is.
Reparatie bij vakman is al snel honderden euro's tot zo maar ruim 1000 euro.
Wytze

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2005 14:52 #1115035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distributie riem

De vraagstelling is wat vreemd. Wat is dat voor een auto die je op het oog hebt ? Iets met veel km's of een bijzondere uitvoering ?
Een gewone 7 of 9 is zo gekocht, met garantie en voor een redelijke prijs. Dus waarom je in het ongeluk storten als het ook anders kan ...
<p />
<p />
Mark I , Dronten
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2005 19:42 #1115039 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als bij een B230K motor van
Als bij een B230K motor van 1987 (met de herion verbrandingsruimte in de zuigerbodem) de distributieriem breekt, raken de kleppen dan de zuiger?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2005 21:31 #1115041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik dacht dat 8 kleppers

ik dacht dat 8 kleppers (dus ook B230K) non-interfering zijn (kleppen raken ook in geopende stand nooit de zuigers)? Hier ooit stellig gelezen, en altijd verkondigd als die "onverwoestbare" eigenschap van deze blokken.....
<p />
Jaap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2005 01:04 #1115043 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributieriem gebroken

De kleppen raken inderdaad de zuigers bij een z.g. Heronkop. B230KH
Voor de zekerheid kijk even op de cilinderkop of je het ingegoten nummer kunt vinden. Als het nummer 1000631 is dan is het raak!
De schade valt soms mee e.e.a. is afhankelijk op welk moment de riem knapte.
Ook de conditie van de koppeling speelt een rol.
Maar op een of twee kromme kleppen moet je toch wel rekenen.
Als de motor defect is kun je natuurlijk wel een aardig onderhandelings resultaat boeken. Ook kun je misschien winst boeken op de reparatie arbeid, vooral als je een aantal dingen zelf kunt doen.
Groet Timen
<p />
<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2005 09:44 #1115053 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Distributieriem

Laat nu net de B230K de enige zijn waarbij je dat probleem inderdaad hebt...
Als je ge�¯nteresseerd bent, afgelopen week is de 740 van Eric de Bree verkocht aan een banger-racer. Die auto had een mooi lopende B230K, en de racer vertelde dat die er uit ging en er een Ford V6 in kwam. Dus, misschien een idee om Eric om het adres te vragen?
<p />
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 409.999 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 03:04 #1115094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beschadiging na breken dist. riem

Hallo Reinder
ik weet niet hoe het in de practijk gaat, maar op de volgende site, als je bijna onderaan bij de timing belt (=distributieriem) kijkt, dan zeggen ze dat er niets gebeurt na het knappen van de dist. riem
<a href=" www.vlvworld.com/700/Section_2_1.htm "> www.vlvworld.com/700/Section_2_1.htm
maar als je in die auto gaat zitten en gaat starten, den moet je toch ook wel kunnen horen of voelen of de zuigers ergens tegenaan slaan? veel succes ermee!
gr. Frans
<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 09:59 #1115104 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Distributieriem

Zoals al eerder aangegeven, de B230K (met de heron-kop) is de enige variant waarbij het WEL kwaad kan. Zoals op genoemde site staat, de B230E en F, B230FT en ET hebben er geen problemen mee.


Het gaat dus om de verschillende cilinderkoppen en zuiger-combinaties. Bij een heron-kop horen zuigers met uitsparingen voor de kleppen, dat zegt eigenlijk al wel genoeg...


Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km


Volvo 745 1990 B230F LPG 409.999 km


Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD