lambda lampje? na lange tijd toevallig het euvel gemaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 14:03 #1049995 door V700 register
Na lang met een brandend lambda lampje rondgereden te hebben heb ik het euvel bij toeval opgelost.

Als je lambda lampje op je dashboard aangaat kan dit een hoop oorzaken hebben; teveel om op te noemen, maar het kan bijvoorbeeld liggen in een kappote sonde, kappote luchtmassameter, verkeerde afstelling of verbrande kleppen, luchtgaatje in je uitlaat voor de sonde, fout motormanagement, kappote benzine drukregelaar, in het geval van gasrijders: kappote immitator (of hoe dat heet), mischien verkeeerd afgestelde cis-klep, etc.
Allemaal dure dingen die misschien niet de oorzaak zijn.

Het kan echter ook liggen aan simpele elementaire dingen zoals draadbreuk of slecht contact.

Zoiets dergelijks was dat in mijn geval: een niet goed aangedraaid dopje op de bougie.

Hier kwam ik toevallig achter bij het opmeten van de compressie, waarvoor je de bougies eruit moet draaien. Het dopje op de achterste bougie, wat op het schroefdraad gedraaid is en de klemdop van de bougiekabel vasthoudt, was niet goed genoeg op de bougie gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat de onsteking niet altijd voldoende is. Het was echter niet echt merkbaar in de vorm van een inhoudende motor op gas, maar wel op benzine. Maar dit schreef ik in eerste instantie toe aan verstopte injectoren, wat ook na reiniging niet veel uitmaakte.

Na het goed aandraaien en enigzins dichtknijpen van het aluminium dopje was het hele probleem van het lambdasonde lampje, wat zich meer dan een jaar afspeelde, verholpen.

Hiermee wil ik nog aanduiden dat het zinvol is om eerst naar de meeste elementaire dingen te kijken alvorens aan dure oplossingen te denken.

In eerste instantie was ik natuurlijk sceptisch, maar nu naar meer dan 1000 km is het voor mij overduidelijk opgelost.

Wellicht ten overvloede: ik ben blij dat mijn lambda probleem opgelost is.

Met veel groeten,

Limone

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC