olie versnellingsbak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2005 20:27 #1049940 door V700 register
olie versnellingsbak is gemaakt door V700 register
Hallo mede Volvorijders.
Nu ja, ik rijd zelf het minst in mijn 940 estate 2.3 LPT van 1998, maar mijn vrouw doet haar best.
Nu staat er bijna 3 ton op de teller (op LPI)
I.v.m. deze km stand wil ik nu de olie van de handgeschakelde bak verversen.
Ik weet echter niet hoe dat precies moet.
De vragbaak e.d geven daarop geen antwoord. Normaal gesproken dient een bak niet ververst te worden, maar het zal niet de eerste keer zijn dat er schade optreed door te weinig olie in de bak.
Dat wil ik voorjkomen.
Kan iemand mij op weg helpen?

Met vriendelijke groet
Co Maljaars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2005 15:10 #1114558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aftappen olie transmissie
Co,

Allereerst moet de wagen redlijk worden opgekrikt om er goed bij te kunnen. Er zitten twee bouten (links meen ik). 1 om af te tappen de andere om bij te vullen. Het bijvullen gaat wat lastig, je hebt een oliefles nodig met een flexibel tuitje.

Succes,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2005 17:14 #1114563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbak verversen
<pre>Dank je wel Robert.
Heb ik zeker niet hoog genoeg opgekrikt,Ik zag alleen een bout ergens aan de achterkant en dat ding van de Km teller.Bedoel je met links de bestuurderskant?Nog één vraag zit er onder een type 1998 een zgn. 47II bak?
Bedanktgroeten Co.</pre>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 15:39 #1114614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie versnellingsbak
Co,

47II? Wel heb ik gehoord van 4711 :-)

De 47II ken ik niet van de 940, maar ik moet dat eens na slaan thuis in de boeken. Ik ken wel een M57 II, dat is een 5 gangs handgeschakelde transmissie veel gebruikt in de 740, en wellicht ook in de 940. Misschien is de 47 II en nieuwer type. Info volgt...

Links is de bestuurders zijde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 19:23 #1114624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co, is een M90 bak, in geen
Co,
is een M90 bak, in geen van de Haynes beschreven, ook niet op Brickboard FAQ. Ik heb ditzelfde al eens eerder op het forum gevraagd, geen info, ook niet over de vereiste oliesoort. Ik heb zelf destijds geen olievulstop kunnen vinden! Ik houd me ook aanbevolen voor info......
Groet Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 19:49 #1114626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co, is een M90 bak,
Dit komt van de vadis dvd, afbeelding uploaden geeft wat problemen
Inleiding

De versnellingsbak M90 heeft drie assen en een gesynchroniseerde achteruit, d.w.z. berust op dezelfde techniek als de versnellingsbak M56. De versnellingsbak M90 is voor auto's met achterasaandrijving geconstrueerd.
Het principe met drie assen geeft een korte versnellingsbak en tegelijkertijd zijn de assen stijf en verbuigen niet bij grote belasting. Op deze manier werkt de constructie foutief ingrijpen van tanden tegen. Het korte en stijve motor-versnellingsbakpakket is ook minder gevoelig voor allerlei trillingsverschijnselen en loopt daardoor stiller.
De bewegingen van de versnellingshendel worden op de versnellingsbakbalk overgebracht via een scharnierende verbinding (1) die rechtstreeks op het schakel- geleidermechanisme werkt hetgeen voor duidelijke schakelstanden en lage schakelkrachten zorgt. Een elastisch gelagerde reactiestang (2) tussen de motor en de hendelsteun verhindert bij acceleratie en retardatie abnormale bewegingen van de hendelsteun. De hendel-steun is elastisch in de carrosserie opgehangen waardoor wordt verhinderd, dat trillingen en geluiden zich naar het interieur voortplanten.
Het versnellingsbakhuis is van aluminium gemaakt en heeft slechts een scheidingsvlak. Dit scheidingsvlak is met vloeibare pakking afgedicht.
De versnellingsbak heeft zeer compacte inbouwmaten: de lengte is 534 mm, het gewicht met olie is 42 kg en de olie-inhoud is 1,75 liter. De olie is van een synthetisch type en behoeft normaal niet ververst te worden.
Het bijvullen met olie en het controleren van het oliepeil gebeuren via het gat in de peilplug (bovenste pijl in de afbeelding). Het aftappen van de olie gebeurt bij de plug (onderste pijl). De pluggen zitten aan de rechter kant in de achterkant van de versnellingsbak.

En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 20:05 #1114627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toon, dat is prima info! Kun
Toon,
dat is prima info! Kun je alsnog een plaatje uploaden van de plek waar die peilplug zit en hoe je daar bij komt (zit er in de carrosserie bij de cardantunnel een opening?) Anders houd ik me (en Co ook denk ik...) aanbevolen voor een mailtje met plaatje.
Dank, groet,
Jaap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 20:56 #1114628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto M90 versnellinsbak
Hej hej Jaap,
foto van de M90 versnellingsbak staat in foto-albums onder diversen.
Sorry maar dit was de enige manier op dit moment{[M90 versnellingsbak|http://www.volvo700vereniging.nl/drupal/index.php?q=node/1459]
En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 21:12 #1114632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toon, bedankt. Ik heb nu wat
Toon,
bedankt. Ik heb nu wat richting, ik duik er morgen eens onder met een spiegeltje.
Groet,
Jaap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2005 21:52 #1114638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie versnellingsbak
Nou ik heb kennelijk voor sommigen wel wat losgemaakt met een simpele vraag over olie.
Maar vooral Toon, bedankt voor je uitgerbreide info.
Ik ga morgen eens kijken.
Ik heb versnellingbakolie van Agip sae 80W-90
API GL5 Volgens de auto ondedelenzaak moet dat de juistye olie zijn.
Toon is dat zo, jij bent een kenner denk ik.

Nogmaals bedankt Toon.
Genieten h�¨ zo een Volvo.
Over een week of 6 rij ik met de caravan van 1350 kg naar Spanje, via centraal massieg=f in Frankrijk.
Heb ik nu al zin in.

groet Co.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC