Van B230K naar B230F ????????
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 17:07 #1049937
door V700 register
Van B230K naar B230F ???????? is gemaakt door V700 register
Mede vovvers,
Ik heb een volvo 740 met 320000km op de teller met overduk. er komt toch steeds meer olie uit bij de keerringen..
Nu wil het toeval dat ik een blok B230K (carburateur) versie kan kopen die slechts 50.000 km heeft gelopen.(NAP)
Op het eerste gezicht zal het wel passen. (dynamo en stuurbekrachtiging zit alleen aan de andere kant)
Vraag zijn er addertjes onder het gras te verwachten met het ombouwen van caburatie versie B230K naar injectie?
Marcel
Ik heb een volvo 740 met 320000km op de teller met overduk. er komt toch steeds meer olie uit bij de keerringen..
Nu wil het toeval dat ik een blok B230K (carburateur) versie kan kopen die slechts 50.000 km heeft gelopen.(NAP)
Op het eerste gezicht zal het wel passen. (dynamo en stuurbekrachtiging zit alleen aan de andere kant)
Vraag zijn er addertjes onder het gras te verwachten met het ombouwen van caburatie versie B230K naar injectie?
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:53 #1114536
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van B230K naar B230F ?
Hallo Marcel,
Ervaring met een ombouw heb ik niet maar ik heb een 740 met B230K en ik heb er een met een B230F gehad. Ik ken dus een aantal verschillen.
De onderkant van het blok zal niet veel verschillen bij deze modellen. Omdat de er aan hangende onderdelen op andere plaatsen zitten kunnen er bijvoorbeeld tapgaten ontbreken voor dynamo en stuurbekrachtiging. Even goed op letten dus.
Voor zo ver ik even snel kon nagaan is de compressie voor beide modellen gelijk. Er zijn echter wel verschillende nokkenassen in omloop. Kun je omzetten natuurlijk.
Spannender wordt echter de aansturing van ontsteking en inspuiting. Je zult je "oude" computers moeten gebruiken. Bij de B230K heb je alleen een voor de timing van de ontsteking. Die wordt aangestuurd door een Hall-sensor die is verstopt achter de verdelerkap. Bij de B230F worden ontsteking en inspuiting gestuurd op basis van een sensor in het vliegwielhuis die meet op het vliegwiel. Je zult dus ook het vliegwielhuis en het vliegwiel moeten verwisselen. Niet onmogelijk maar wel een boel extra werk.
Weet je ook waar de overdruk vandaan komt? Als alleen de zuigerveren versleten zijn zou je kunnen overwegen alleen daar wat aan te doen. Honen en nieuwe veren doet soms al wonderen. Je hebt het blok er hoe dan ook uit dus neem het in je overweging mee.
Groeten en succes,
Michael Pedonomou.
Ervaring met een ombouw heb ik niet maar ik heb een 740 met B230K en ik heb er een met een B230F gehad. Ik ken dus een aantal verschillen.
De onderkant van het blok zal niet veel verschillen bij deze modellen. Omdat de er aan hangende onderdelen op andere plaatsen zitten kunnen er bijvoorbeeld tapgaten ontbreken voor dynamo en stuurbekrachtiging. Even goed op letten dus.
Voor zo ver ik even snel kon nagaan is de compressie voor beide modellen gelijk. Er zijn echter wel verschillende nokkenassen in omloop. Kun je omzetten natuurlijk.
Spannender wordt echter de aansturing van ontsteking en inspuiting. Je zult je "oude" computers moeten gebruiken. Bij de B230K heb je alleen een voor de timing van de ontsteking. Die wordt aangestuurd door een Hall-sensor die is verstopt achter de verdelerkap. Bij de B230F worden ontsteking en inspuiting gestuurd op basis van een sensor in het vliegwielhuis die meet op het vliegwiel. Je zult dus ook het vliegwielhuis en het vliegwiel moeten verwisselen. Niet onmogelijk maar wel een boel extra werk.
Weet je ook waar de overdruk vandaan komt? Als alleen de zuigerveren versleten zijn zou je kunnen overwegen alleen daar wat aan te doen. Honen en nieuwe veren doet soms al wonderen. Je hebt het blok er hoe dan ook uit dus neem het in je overweging mee.
Groeten en succes,
Michael Pedonomou.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2005 07:46 #1114540
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha dank je wel,Michael.
Ik w
Ha dank je wel,Michael.
Ik was al zo ver dat weet dat de compressie verhouding van een B230K 10,5:1 is en van een B230F 9,8:1.
Ook heb ik gelzen dat de verbrandingskamers een andere vorm hebben.
Achter de zuigers ben ik nog niet.
Ik denk dat iemand die een B230K blok met automaaat heeeeeeeeel erg gelukkig kan worden,
maar ik als B230F zonder automaat niet.
Ik was al zo ver dat weet dat de compressie verhouding van een B230K 10,5:1 is en van een B230F 9,8:1.
Ook heb ik gelzen dat de verbrandingskamers een andere vorm hebben.
Achter de zuigers ben ik nog niet.
Ik denk dat iemand die een B230K blok met automaaat heeeeeeeeel erg gelukkig kan worden,
maar ik als B230F zonder automaat niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 21:45 #1115847
door V700 register
toch een vervolg...
Dames heren
Ik ben weer eens onzeker gemaakt. Mijn garage-houder zegt dat een B230K de carburateur, gewoon/waarschijnlijk voorzien kan worden door de injecties van de B230F. Een aantrekkelijk aanbod.
De Sensor moet overgezet van de koppeling..De stuurbekrachtiging van omgezet, en dynamo idem.
Even concreet: Heeft iemand ervaring of dit kan?
marcel
Beantwoord door V700 register in topic toch een vervolg...
Dames
toch een vervolg...
Dames heren
Ik ben weer eens onzeker gemaakt. Mijn garage-houder zegt dat een B230K de carburateur, gewoon/waarschijnlijk voorzien kan worden door de injecties van de B230F. Een aantrekkelijk aanbod.
De Sensor moet overgezet van de koppeling..De stuurbekrachtiging van omgezet, en dynamo idem.
Even concreet: Heeft iemand ervaring of dit kan?
marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 23:22 #1115855
door V700 register
Hallo,
door een gebroken drijfstang in mijn 230F was ik ook genoodzakt om een andere blok erin te zetten, had hier nog een 230K met Caburateur liggen.heb dus van twee een gemaakt, dat wil zeggen de onderblok van de 230K met mijn eigen Cylinderkop ( 230F).het enigste wat ik over moest zetten was het vliegwiel dat ivm de sensor, deze uitsparing zat in het blok ( kon ik ook meteen de koppelingsplaat vervangen). Wel moest ik de distributieriem los hebben voor het vervangen van de kop. meteen een nieuwe erop gezet.
Dynamo, stuurbekrachtiging kon ik onder meer gewoon overzetten. de punten voor de bevestiging zitten al in het blok.
Groet,
Helmut
<p />
I hobs oda i hobs net
Beantwoord door V700 register in topic 230F
Hallo,
door een gebroken drijfstang in mijn 230F was ik ook genoodzakt om een andere blok erin te zetten, had hier nog een 230K met Caburateur liggen.heb dus van twee een gemaakt, dat wil zeggen de onderblok van de 230K met mijn eigen Cylinderkop ( 230F).het enigste wat ik over moest zetten was het vliegwiel dat ivm de sensor, deze uitsparing zat in het blok ( kon ik ook meteen de koppelingsplaat vervangen). Wel moest ik de distributieriem los hebben voor het vervangen van de kop. meteen een nieuwe erop gezet.
Dynamo, stuurbekrachtiging kon ik onder meer gewoon overzetten. de punten voor de bevestiging zitten al in het blok.
Groet,
Helmut
<p />
I hobs oda i hobs net
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 16:55 #1115866
door V700 register
Hoi Helmut
Da's goed te horen.
Maar jij hebt de gehele kop overgezet. Moest dat of kwam het zo uit?
Ik wou het injector gedeelte alleen overzetten.
Hoe heb je het gedaan met de koppakking? De B230F heeft volgens een onderdelen site net een andere dan de B230K.
Verder zijn de zuigers anders gevormd, niet plat maar hoekjes er uit, voor de kleppen. Klopt?Maar dat loopt dus gewoon met een B230F kop, da's gaaf!
marcel
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Helmut
Da's goed te
Hoi Helmut
Da's goed te horen.
Maar jij hebt de gehele kop overgezet. Moest dat of kwam het zo uit?
Ik wou het injector gedeelte alleen overzetten.
Hoe heb je het gedaan met de koppakking? De B230F heeft volgens een onderdelen site net een andere dan de B230K.
Verder zijn de zuigers anders gevormd, niet plat maar hoekjes er uit, voor de kleppen. Klopt?Maar dat loopt dus gewoon met een B230F kop, da's gaaf!
marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2005 20:33 #1115896
door V700 register
Mede vovs, lastig besluit moet ik nemen, Helmut had een B230E die er erg op leek omgebouwd.Bedankt Helmut. Van een B230E naar een B230F kan dus. Kan belangrijke info zijn voor de club.
Heeft iemand ervaring of op een B230K de injectoren van een B230F kunnen nadat het vliegwiel is vervangen en er een rpm senor is ingebouwd?
Hoe zou ik er achter kunnen komen.. zonder het proefondervindelijk te moeten ervaren,
gaarne uwer raad
marcel
Beantwoord door V700 register in topic Mede vovs, lastig besluit
Mede vovs, lastig besluit moet ik nemen, Helmut had een B230E die er erg op leek omgebouwd.Bedankt Helmut. Van een B230E naar een B230F kan dus. Kan belangrijke info zijn voor de club.
Heeft iemand ervaring of op een B230K de injectoren van een B230F kunnen nadat het vliegwiel is vervangen en er een rpm senor is ingebouwd?
Hoe zou ik er achter kunnen komen.. zonder het proefondervindelijk te moeten ervaren,
gaarne uwer raad
marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





