Differentieel checken (sperdif)
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 19:50 #1049932
door Eric Bakker (GAST)
Differentieel checken (sperdif) is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Ik kan de posting waarin ooit werd uitgelegd (door een van de "Jannen" dacht ik) hoe je kunt checken of een differentieel een sperdif is, niet meer terugvinden. Wie o wie kan mij die methode beschrijven? Dank! Jaap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 20:01 #1114465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sperdif checken
Dat is niet zo moeilijk, Jaap. Zoek een glad stuk wegdek, bij voorkeur met zand en geef gas. Je voelt dan wielspin. Als je even later gaat kijken en je ziet 2 strepen, dan werkt de sper. Zoniet of zit er duidelijk verschil in lengte tussen de sporen, dan heb je bijna zeker geen sperdiff. Of je een sperdiff hebt, hangt ook van de auto af. De 960/90 serie heeft wel een sperdiff en alleen de sterkste 940's hebben dat ook. Maar welke dat precies zijn, weet ik zelf niet. PS : de sper werkt maar tot ongeveer 40 km/h.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 21:57 #1114470
door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic sper
Mark, een mechanische sper zoals in een 940(en in mn 760) werkt niet tot 40 km/h, dat werkt bij iedere snelheid alleen zijn er weinig mensen die met 80 km/h door een flauwe bocht driften want dan merk je het wel. Mark, je bent(denk ik) in de war met 'traction control' zoals op een 850 en al die andere voorwielaangedreven meuk. Dat werkt via de ABS. Ik ben jaren geleden wel eens uitleg gaan vragen bij de dealer want bij traction control denk ik aan F1 dwz niet spinnen bij het optrekken maar dat deed ie dus wel. Het is gewoon een electronische sper tot 25 of 40 km/h....heb je dus helemaal niks aan. Als je met 40 of 50 km/h door een bocht gaat dan spert ie niet en verlies je dus je aandrijving omdat het binnenwiel doorslipt. Let wel: Bij de mensen die 1:10 rijden met een Volvo zullen totaal onbekend zijn met bovenstaand verschijnsel en hoeven zich dan ook geen zorgen te maken
de 1 op 6-ers onder ons zullen het wel eens ondervonden hebben 
Grt Leôn(die het sperdiff mist onder zn 940
Grt Leôn(die het sperdiff mist onder zn 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 22:04 #1114471
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic yep duidelijk, maarrrrrr: ik
yep duidelijk, maarrrrrr: ik wil in stilstand checken omdat....de auto een wrak is... Het was iets met opkrikken (een of twee wielen??????) en dan aan een wiel draaien. En dan...ja wat dan, daar gaat het om!
Vast dank!
Jaap.
Vast dank!
Jaap.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 22:06 #1114472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sper
Ik had in een 960 1991-er een mechanische sper. Die werkte volgens het boekje tot 40 km/h. Vandaar mijn bewering hierover. Maar hij deed het inderdaad. Dat heb ik op 13 mei 2000 bij Paul Maaskant in Lelystad zelf getest op een gladde cirkelbaan. Fantastische ervaring was dat.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 08:56 #1114491
door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Sper?
Als de 2 achterwielen van grond zijn en je draait 1 wiel rond dan moet het andere ook meedraaien (uiteraard in dezelfde richting) en kan je dat niet tegenhouden.
En Leôn het spijt me je te moeten ontgoochelen maar het mechanische sper werkt inderdaad maar tot 40 km/u.
En Leôn het spijt me je te moeten ontgoochelen maar het mechanische sper werkt inderdaad maar tot 40 km/u.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 11:52 #1114507
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de duidelijkheid even...
Voor de duidelijkheid even de 2 typen sperdiff's van elkaar onderscheiden!
- PLATENsper: merk DANA, lock afhankelijk van aantal platen tussen de 25% en 75%, op straatauto's hooguit 45%, check: achteras opkrikken, auto in vrij. wiel L verdraaien, wiel rechts moet DEZELFDE kant opdraaien. Dit soort diff's heeft speciale sperdiff-olie nodig!De sperplaatjes slijten ook.
- KLAUW-sper: lock: 0% of 100%(bij 40km/h VERSCHILsnelheid tussen de aangedrevenwielen.) check: een wiel opkrikken, auto in vrij.
opgekrikt wiel zo snel mogelijk in rijrichting draaien, indien klauwsper aanwezig dan zal het wiel vastslaan (= locken met het andere wiel), indien geen sper aanwezig zal dat niet gebeuren.
Deze diff's kunnen gewone diffolie gebruiken. Je komt ze soms tegen onder vooral de stationcar's
- een gewoon open diff: check: achteras opkrikken, auto in gear(!).
wiel L verdraaien, wiel rechts moet DE ANDERE kant opdraaien. in TEGENGESTELDE richting dus.
Kan je e.e.a. alleen in een rijdende auto testen? ga dan als volgt te werk: rij de auto met de rechter wielen in het bermgras (liefst nat), zet de auto ik z'n 1, geef flink gas en laat de koppeling snel opkomen. Trekt de auto vlot weg: sper aanwezig! Draait het berm-wiel achter flink hard door en rijdt de auto nauwelijks weg: GEEN sper aanwezig.
In mijn vorige B230FT zat een klauwsper; als ik hard op droog asfalt een 90 graden bocht instuurde(60+km/h!) en hard en vroeg weer op het gas ging sloeg eerst het binnenwiel door, dan klapte de sper erin, werd de achterkant van de auto fors in de veren getrokken en de auto schoot er vandoor! Zeer bruikbaar vooral in regen.
- PLATENsper: merk DANA, lock afhankelijk van aantal platen tussen de 25% en 75%, op straatauto's hooguit 45%, check: achteras opkrikken, auto in vrij. wiel L verdraaien, wiel rechts moet DEZELFDE kant opdraaien. Dit soort diff's heeft speciale sperdiff-olie nodig!De sperplaatjes slijten ook.
- KLAUW-sper: lock: 0% of 100%(bij 40km/h VERSCHILsnelheid tussen de aangedrevenwielen.) check: een wiel opkrikken, auto in vrij.
opgekrikt wiel zo snel mogelijk in rijrichting draaien, indien klauwsper aanwezig dan zal het wiel vastslaan (= locken met het andere wiel), indien geen sper aanwezig zal dat niet gebeuren.
Deze diff's kunnen gewone diffolie gebruiken. Je komt ze soms tegen onder vooral de stationcar's
- een gewoon open diff: check: achteras opkrikken, auto in gear(!).
wiel L verdraaien, wiel rechts moet DE ANDERE kant opdraaien. in TEGENGESTELDE richting dus.
Kan je e.e.a. alleen in een rijdende auto testen? ga dan als volgt te werk: rij de auto met de rechter wielen in het bermgras (liefst nat), zet de auto ik z'n 1, geef flink gas en laat de koppeling snel opkomen. Trekt de auto vlot weg: sper aanwezig! Draait het berm-wiel achter flink hard door en rijdt de auto nauwelijks weg: GEEN sper aanwezig.
In mijn vorige B230FT zat een klauwsper; als ik hard op droog asfalt een 90 graden bocht instuurde(60+km/h!) en hard en vroeg weer op het gas ging sloeg eerst het binnenwiel door, dan klapte de sper erin, werd de achterkant van de auto fors in de veren getrokken en de auto schoot er vandoor! Zeer bruikbaar vooral in regen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 15:35 #1114519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan,
perfekt, dat is de ge
Jan,
perfekt, dat is de gezochte info! Geweldig bedankt!! Ik kan aan de slag.
Groet,
Jaap.
perfekt, dat is de gezochte info! Geweldig bedankt!! Ik kan aan de slag.
Groet,
Jaap.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 22:49 #1114533
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sper
Hallo Jan
Heb je het hier over sperren bij Volvo's of sperren in het algemeen?
Groetjes
Mathy
Heb je het hier over sperren bij Volvo's of sperren in het algemeen?
Groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam