Distributieriem

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 09:23 #1049915 door V700 register
Distributieriem is gemaakt door V700 register
Hallo, ik ben van plan de distributieriem van mijn 740 Station te vervangen. Nu hoorde ik dat ook de startermotor uitgebouwed moet worden. Kan mij iemand vertellen waarom dat nodig is? Ik zie geen verband tussen de startermotor en het vervangen van de distriebutieriem.... Bedankt, Manfred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 10:11 #1114381 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Distributieriem
Als ik er zo over nadenk, lijkt me dat ook volkomen onzin. het enige wat ik kan bedenken is, dat je zonder startmotor de motor eenvoudiger kan draaien om hem weer op tijd te stellen, maar ook dat geloof ik niet zo.
Aircopomp, dynamo lijken me nog wel mogelijk om ruimte te maken, maar ook niet waarschijnlijk.

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 10:24 #1114382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distributieriem
Hallo Willem,
bedankt voor je reaktie.
Zoiets dacht ik all, maar ik was niet zeker omdat dit mijn eerste Volvo is en ik het auto nog niet ken.
Het weekeinde ga ik de distriebutiereim, de spanner en alle snaren vervangen.
Ik hoop dat het mij zonder probleem lukt.

- Manfred

Wie veel geleerd heeft, weet hoe dom hij is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 11:57 #1114393 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributieriem vernieuwen en de krukas blokkeren
Manfred,
Je schrijft dat je gehoord hebt, dat de startmotor verwijderd moet worden, wanneer je de distributie wilt vernieuwen.
Er zit wel een kern van waarheid in. De krukas moet tegen gehouden worden als je de krukaspoeliebout wilt losdraaien.
Er zijn dan een aantal mogelijkheden (afhankelijk motortype) o.a.:

1. Door het vliegwiel tegen te houden om in de plaats van de startmotor een blokkeersegment te plaatsen.

2. Een speciale tegenhouder, die in de krukaspoelie wordt gestoken.

3. Een krachtige luchtsleutel.

Nadeel van methode 1 en 3 is dat de krukas zelf op een vervelende manier wordt belast.

Wie veel gehoord heeft, heeft ook veel niet gehoord.

Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:00 #1114396 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Krukas blokkeren
Maar bij het verwisselen van alleen de riem en de spanner, dan hoeft de krukaspoeliebout toch niet los? Volgens mij kan die poelie lekker blijven zitten, je hoeft hem alleen maar te kunnen draaien dacht ik.
Als je dieper moet vervangen, ja, dan natuurlijk weer wel. En dan is denk ik de tegenhouder de beste oplossing.

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:19 #1114397 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributieriem vernieuwen en de krukas blokkeren
Willem,
Heel knap als je de distributieriem kunt vervangen, wanneer je de flexibelekrukaspoelie kunt laten zitten. Het is mij bij een B200, B230 e.d. nog nooit gelukt. Misschien bedoel je de vroegere B21 e.d.?
Ik ben erg benieuwd.
Groet Timen



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:25 #1114399 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Poelie verwijderen
Het is toch nodig om de krukaspoelie te verwijderen. Vor het loshalen is het inderdaad niet nodig, maar voor het verwijderen van de riem zit ie toch echt in we weg. (of je snijdt de oude riem door, maar dan heb je een uitdaging met de nieuwe ;-))

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

'86 764 B28E 402-2 279.428
'90 745 D24T 402-2 478.129

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:29 #1114400 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributieriem vernieuwen en de krukas blokkeren
Manfred, voor alle duidelijk, welke motor zit er in jouw 740 van 1990?

Groet Timen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:46 #1114402 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Krukas blokkeren
Ik heb de riem nog nooit zelf vervangen, zat dus vooral te brainstormen waarom het nodig zou zijn. Inmiddels snap ik het waarom, en ik ga het binnenkort zelf ook tegenkomen lijkt me. Iets zegt me dat distributieriem vervangen ook noodzakelijk is als je een cilinderkop wisselt...
Zo'n tegenhouder, is die een beetje fatsoenlijk zelf te fabrieken?

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 14:05 #1114404 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Hoe oud is de riem...
Als de riem er net op zit dan zou ik 'm niet vervangen, als ie binnen 10-20k km moet dan kan je er over denken.

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

'86 764 B28E 402-2 279.428
'90 745 D24T 402-2 478.129

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD