Aandrijflijn: zingend geluid
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2005 22:26 #1049874
door Eric Bakker (GAST)
Aandrijflijn: zingend geluid is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Heren, Mijn 940 heeft een langzaam aan steeds irritanter wordend "zingend" geluid. De engelse uitdrukking "whining" geeft het goed weer. Als ik in de morgen wegrij is het nog niet aanwezig, maar na enige tijd gaat het beginnen. Het lijkt dus iets te maken te hebben met temperatuur Het heeft de volgende kenmerken: *) geheel afhankelijk van de snelheid en zeker niet van het toerental *) zowel bij gas los als bij gas geven *) niet afhankelijk van de "versnelling" waar de bak in staat (D,N,2 of 1 (P en R heb ik maar niet geprobeerd)) *) over het hele snelheidsscala te horen, van bijna stilstand tot hoge snelheid met een steeds toenemende frequentie *) slingeren van de auto maakt niet uit. Mijn eigen theorie is dat het in lagers of een overbrenging ergens in de aandrijflijn moet liggen en wel in de volgende mogelijke componenten: *) uitgaande lager van het staartstuk van de automatische bak *) iets in de bak?? *) differentieel *) kruiskoppelingen De laatste optie zou niet het geval moeten zijn want a) die zitten er net nieuw in en b) voor de vervanging was het ook al aanwezig. Aanvullende informatie: Volgens mij zit er behoorlijk wat speling op mijn diff. Als je de bak in D en vervolgens in R zet hoor je een enorm gerommel vanuit het diff. Graag jullie ideeën en/of ervaringen hierover
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2005 22:47 #1114241
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pas 80.000 km
Ik heb het ook.
maar pas 80.000 km
nou ja, 78.000 km dan..
maar bij mij is het altijd.
bij 80-90 km per uur
en bij mij is het mijn diff...
nou ja, 78.000 km dan..
maar bij mij is het altijd.
bij 80-90 km per uur
en bij mij is het mijn diff...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2005 17:01 #1114293
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geluid van achter?
als het geluid van achter komt is het waarschijnlijk je diff...heb je al eens geprobeerd daar wat olie bij te gooien?....maar jah als het je dif is, dan kan het in principe geen kwaad, is alleen irritant, maar je kunt er wel een ton nog mee rijden
gr. Frans
gr. Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2005 13:05 #1114316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Whining
Als ik het zo lees, dan denk ik aan een wiellager, of inderdaad een tandwieloverbrenging die droogloopt.
Groet
Pieter
Groet
Pieter
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 09:13 #1114378
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Wiellager of Diff?
Pieter,
Als het een wiellager is, zou er dan geen verschil in geluid moeten zijn als je de wagen laat slingeren?. Bij mij maakt slingeren helemaal niets uit, daarom verdenk ik iets in de aandrijflijn.
Ik ga op de volgende sleuteldag zeker alle wiellagers nogmaals inspecteren om die in elk geval uit te kunnen sluiten.
Verversen cq bijvullen van de diff smering is een ander klusje dat ik dan kan doen.
Misschien dat ik in samenwerking met andere leden (Co van Vliet?) en monteurs ook het diff eens nader kan inspecteren aangezien ik die ook verdenk in mijn eindeloze zoektocht om van het gebonk van mijn cardan af te komen (Tussenlager en kruiskoppelingen waren het niet).
Ik wil zeker weten of de speling op het diff niet te groot is
Verversen cq bijvullen van de diff smering is een ander klusje dat ik dan kan doen.
Misschien dat ik in samenwerking met andere leden (Co van Vliet?) en monteurs ook het diff eens nader kan inspecteren aangezien ik die ook verdenk in mijn eindeloze zoektocht om van het gebonk van mijn cardan af te komen (Tussenlager en kruiskoppelingen waren het niet).
Ik wil zeker weten of de speling op het diff niet te groot is
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 16:41 #1114415
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diff olie
Die olie controleren in je diff...das heel simpel, er zit een stop acherop de diff (vierkante bout geloof ik) die draai je eruit...dan ga je met je vinger naar binnen...en als je olie voelt dan is het goed, anders een beetje erbij in gooien..
oh jah wat ook wel eens wil gebeuren is dat die afdichtkap van de diff lek gaat (soms roest of pakking), bij mij was het roest.. en dan gaat hij ook wat zwaarder lopen en als gevolg daarvan gaat hij later geluid maken nadat je er weer olie indoet, dat is bij mij het geval, maar ik rijd er al 50.000km mee.
gr. Frans
oh jah wat ook wel eens wil gebeuren is dat die afdichtkap van de diff lek gaat (soms roest of pakking), bij mij was het roest.. en dan gaat hij ook wat zwaarder lopen en als gevolg daarvan gaat hij later geluid maken nadat je er weer olie indoet, dat is bij mij het geval, maar ik rijd er al 50.000km mee.
gr. Frans
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 08:59 #1114493
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Diff olie verversen?
Heeft het eigenlijk zin om de diff olie een keer te verversen? Ofwel kan die olie echt verouderen/verslechteren door leeftijd of een groot aantal kilometers?
@Frans:
Dat van dat geluid nadat er bijgevuld is begrijp ik niet helemaal. Meestal gaat geluid toch weg als er beter gesmeerd wordt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:10 #1114535
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie verversen
nou als je er toch mee bezig gaat dan kun je hem net zo goed leeg laten lopen en wat nieuwe erin gooien....ik geloof dat die stop aan de onderkant ook meteen een magneet is, die dient als metaal filter en moet misschien ook even schoon gemaakt worden...
en mijn diff liep bijna vast toen hij leeg was, hij wou toen niet harder dan 70km, en het gebeurde natuurlijk in een nacht op een lange weg...
murphey
...nadat ik er olie in had gegooid en een nieuwe klep ervoor liep hij weer goed, maar maakte dat jankend geluid...dus vandaar, maar jah als je gewoon wat geluid hebt en hij is nog niet compleet drooggelopen dan wil olie wel helpen 
gr. Frans
en mijn diff liep bijna vast toen hij leeg was, hij wou toen niet harder dan 70km, en het gebeurde natuurlijk in een nacht op een lange weg...
murphey
...nadat ik er olie in had gegooid en een nieuwe klep ervoor liep hij weer goed, maar maakte dat jankend geluid...dus vandaar, maar jah als je gewoon wat geluid hebt en hij is nog niet compleet drooggelopen dan wil olie wel helpen 
gr. Frans
Moderators: Jerry Stam