Tussenlager vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2005 17:12 #1049845 door V700 register
Tussenlager vervangen is gemaakt door V700 register
Heren, Ff een simpele vraag met hopelijk ook een simpel, maar positief, antwoord. Is het mogeljik het tussenlager van de aandrijfas zelf te vervangen zonder moeilijk gereedschap als een pers?
Het tussenlagervervangen is niet eenvoudig.
Eerst moet je de plaat verwijderen die het tussenlager vasthoud (bij mij brak er een bout af in de carrosserie), Dan moet je de hardy-schijf losmaken die aan de bak zit. Dan kun je de as met wurmen eruit pakken.
Het lager incl ophangrubber eraf krijgen is een interessante uitdaging. Eerst het rubber verwijderen dat over de splinse heenschuift. Daarna heb ik het rubber en de ringen doorgeslepen tot op het lager, daarna met een poelie trekker het lager verwijderd. Er komt ook een stof ring mee, deze heb je weer nodig.
Dan moet je eerst het nieuwe lager in het nieuwe ophangrubber persen, ik heb dit gedaan met een bankschroef, grote dop en het oude lager. Daarna moet het hele nieuwe zaakje op de lengte as worden geschoven. Ik heb de lengte as rechtop een koperen blok gezet en met een grote dop het lager over de lengte-as heen geslagen. Daarna nog de stofdop.
Dan weer de boel inbouwen.
 Oja, de afgebroken bout kon ik niet uit het schroefdraad krijgen, hij breekt immers niet voor niets af. Ik heb daar een stukje draadeind aan gelast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2005 18:14 #1114142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussenlager vervangen
Jah ik geloof wel dat dat moet kunnen...een kameraad van mij heeft het mij al eens uitgelegd...het komt erop neer dat je hem er simpel vanaf kunt tikken (de as kun je uit elkaar schuiven vlak bij dat ding) maar je moet wel heel zorgvuldig te werk gaan omdat je anders de lager beschadigd en die niet meer draait...

hoe dat met dat rubber zit weet ik niet precies, maar als je hem koopt samen met de lager, kun je altijd vragen of zij de rubber eromheen willen persen ofzo... daar heb je de as niet voor nodig...

veel succes ermee

gr. frans

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2005 13:19 #1114215 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Klinkt goed...
Ik zal eens vragen er 2 apatr te leggen voor me, aangezien toch beide diesels een verse nodig hebben. Dan doe ik wel eerste en poging met de TD, daar heb ik nog een as voor los liggen.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC