Geluid, lagers of banden?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2005 21:33 #1049824
door Eric Bakker (GAST)
Geluid, lagers of banden? is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Ha Volvofans, Ik vind eigenlijk dat mijn auto (1990,740 estate, B230F, 335kkm)te veel rijgeluid, of liever rijlawaai produceert. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijv. de banden, ik heb Gislaved onder de auto en deze zijn aanmerkelijk stiller dan mijn vorige Conti's. Ik heb KONI schokbrekers, niet ouder dan 2 jaar. Ik bedacht dat mogelijk de wiellagers ook lawaai produceren, afhankelijk van de slijtagestaat. Mijn vraag is hoe lang gaan de wiellagers mee? Is er verschil in slijtage tussen voor en achter wiellagers? Hoe kondigt zich een versleten wiellager aan? Zijn ze voor en achter makkelijk te vervangen? Is er speciaal gereedschap nodig? Wat kosten wiellagers? Bij voorbaat mijn dank. Groet, Hans van Oostveen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2005 23:43 #1114008
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wiellagers? Banden?
Wanneer je vindt dat de wiellagers te veel (rij)geluid maken, dan kun je dit eenvoudig testen door de auto op te krikken en het betreffende wiel met de hand rond te draaien. Hoor je dan een ouderwets koffiemolengeluid dan ben je echt aan een nieuw(e) lager(s) toe.
Veel rijgeluid ontstaat door de banden. Gislaved is echt geen stille band al is het meen ik een Zweedse band. Neem liever Michelin Pilot Premacy.Echt een wereld van verschil (ook in prijs?) ong. 110-Euro incl.balanceren en montage.
Het voorwiellager bestaat uit twee kegellagers. De buitenringen moeten er eerst uitgedrukt worden en bij montage de nieuwe er weer ingeperst worden. Een pers is hiervoor nodig. Het achterwiellager kan d.m.v. een lagertrekker van de as worden verwijderd. Voor de montage van het nieuwe lager is een aandrukbus nodig. Een voorwiellagerset kost ong. 120 Euro. Een ABS-voorwiellagerset kost ong 150 Euro. Een achterwiellagerset komt op ong. 70 Euro.
Groet Timen.
Veel rijgeluid ontstaat door de banden. Gislaved is echt geen stille band al is het meen ik een Zweedse band. Neem liever Michelin Pilot Premacy.Echt een wereld van verschil (ook in prijs?) ong. 110-Euro incl.balanceren en montage.
Het voorwiellager bestaat uit twee kegellagers. De buitenringen moeten er eerst uitgedrukt worden en bij montage de nieuwe er weer ingeperst worden. Een pers is hiervoor nodig. Het achterwiellager kan d.m.v. een lagertrekker van de as worden verwijderd. Voor de montage van het nieuwe lager is een aandrukbus nodig. Een voorwiellagerset kost ong. 120 Euro. Een ABS-voorwiellagerset kost ong 150 Euro. Een achterwiellagerset komt op ong. 70 Euro.
Groet Timen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 02:34 #1114015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lagers
Timen,
hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat zonder deze persapparatuur het niet mogelijk is de lagers zelf te vervangen. De prijzen die jij noemt gelden neem ik aan per as, dus voor twee wielen. Maar ik zal eerst de wielen van de grond brengen en eens goed luisteren naar het geluid van een draaiend wiel. Ik houd je op de hoogte. Gislaved is inderdaad Zweeds, ze kosten per 2 incl. montage ca. 170 euro.
Groet, Hans van Oostveen, Lidnr 54
hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat zonder deze persapparatuur het niet mogelijk is de lagers zelf te vervangen. De prijzen die jij noemt gelden neem ik aan per as, dus voor twee wielen. Maar ik zal eerst de wielen van de grond brengen en eens goed luisteren naar het geluid van een draaiend wiel. Ik houd je op de hoogte. Gislaved is inderdaad Zweeds, ze kosten per 2 incl. montage ca. 170 euro.
Groet, Hans van Oostveen, Lidnr 54
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 09:32 #1114020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook de cardan wil nog wel een
Ook de cardan wil nog wel eens geluid maken heb ik mij laten vertellen. Dat lijkt een klein beetje op wiellagers alleen wordt het geluid niet erger bij het ronden van bochten.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 10:49 #1114023
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Prijzen van onderdelen
De prijzen zijn voor een set.
Wil je een indicatie wat de prijs is van een gangbaar uitwisselbaar onderdeel, kijk dan b.v. op www.masterbase.nl
Als je je kenteken ingeeft, krijg je meteen al een overzicht!
Let wel: dit is een indicatie. Je kunt natuurlijk bij aankoop altijd korting bedingen.
Groet Timen
Wil je een indicatie wat de prijs is van een gangbaar uitwisselbaar onderdeel, kijk dan b.v. op www.masterbase.nl
Als je je kenteken ingeeft, krijg je meteen al een overzicht!
Let wel: dit is een indicatie. Je kunt natuurlijk bij aankoop altijd korting bedingen.
Groet Timen
Moderators: Jerry Stam