koppakking lek ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 00:58 #1049800 door V700 register
koppakking lek ? is gemaakt door V700 register
Mijn 740 GLE 2.3 16V B234F uit 1990 start sinds enige tijd op 3 cylinders, nadat de motor een halve minuut draait, loopt ie weer op 4 cylinders. Bovendien verdwijnt er veel koelvloeistof, ca. 2 liter op 300 km. Is dit de koppakking ? Hoe kan ik dit controleren ? Is dit zelf te repareren of is dit gezien de multi-kleppen techniek een lastige klus ?
Soms tikt er ook een klep na het starten en wegrijden. Na een paar km rijden verdwijnt dit geluid weer. Is er verband met de koppakking ?

groet, Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 03:22 #1113782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppakking lek ?
Hallo Peter...

Ik denk dat voor het bekijken van een lekke koppakking het het makkelijkste is om naar de APK man te gaan...die heeft een apparaat die hij normaal gebuikt om je CO meting te doen...hij kan die sensor in je koelvloeistof tankje hangen en dan aan de hand van de hoeveelheid onverbrandde benzine die in de lucht daar hangt kijken of je pakking lek is...(duurt een halve minuut ofzo) wil ie vast wel gratiz doen...
ennuh jah als de vloeistof door je motor verdwijnt...dan zou je geloof ik ook een wit rookgordijn achter je moeten hebben(en zeker met 2 liter op 300 km)...en dan begint ie juist slechter te lopen als hij warmer wordt...voor zover ik het meegemaakt heb...

En voor het op drie poten lopen...als je geen lekke koppakking hebt...weet ik het eigenlijks niet :D maar ik zou de ontsteking nalopen...bougies, kabels, kijken naar oxidatie tussen bougies en kabels,verdeler etc...

veel succes ermee!
Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 11:07 #1113789 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je de dop van de vultank
Als je de dop van de vultank van de koelvoeistof er af laat en je geeft een keer gas en je kijkt tegelijk even in het tankje en je ziet bubbels dan komt er uitlaatgas in jou koelsysteem dus.....
Koppakking lek.
Maar is jou bekleding niet nat?
Misschien is er een slang/kachelkraan lek.

Suc(V)6
Groeten uut Epe
De Dalhaussertjes.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 13:32 #1113797 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Koppakking lek?
Jouw probleem lijkt veel, op wat al beschreven staat in het draadje 960 koppakking.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2005 18:54 #1117505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels heb ik de bougies
Inmiddels heb ik de bougies vernieuwd en het probleem lijkt opgelost te zijn.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2005 20:35 #1117508 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Misterie...

Verdween er dan ook koelvloeistof langs de bougies?!?
<p />
Hedwig :)
Hedwig Lambrechts - 112
780 1988 B280E &amp; 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2005 22:48 #1117512 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, er is nog steeds
Nee, er is nog steeds koelvloeistof verlies, maar dit verlies is op dit moment minimaal. Ik kan ook niet ontdekken waarheen en hoe. Ik denk overigens wel dat er interne lekkage's zijn, maar dan moet de kop uit elkaar, deze bestaat uit drie delen heb ik begrepen (B234F), want er staat ook regelmatig olie bovenop de bougie's. Ik ga dit later nog wel eens aanpakken, tesamen met een nieuwe distributie. Voorlopig loopt het blok als een tierelier en hou ik olie- en koelvloeistof niveau's nauwlettend in de gaten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2005 01:23 #1117523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt heel bekend. De
Klinkt heel bekend. De koppakking van mijn 760-Turbo Intercooler US import uit 1984 is ook lek. Gaat nu per week 5 liter water doorheen, omdat koelvloeistof met deze aantallen geen optie meer is. Het starten is bij mij op benzine een crime, het lijkt dan net een harley-motor met 120 toeren. En na 2 minuten of een 500 meter rijden is het over en rijdt hij normaal. Het starten op gas gaat beter, maar aanloopproblemen zijn er dan ook, en ook voorbij na enkele honderden meters. Gelukkig gaat hij donderdag naar Timen voor een nieuwe koppakking en dan hoop ik dat hij daarna ook beter start. Zelf ga ik de brandstofpomp onder de auto eens nakijken, want daar kan ook iets mee aan de hand zijn.

Vraag : als ik mijn B23FT blok op contact zet, moet ik dan in het injectiesysteem iets horen of moet het juist muisstil zijn ?

Groet,
Roger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2005 01:31 #1117525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelwater

Hallo Peter,
Zeker weten dat het water niet bij je kachelkraan of de slangetjes erachter (warmtewisselaar?) verloren gaat? Je schrijft dat het verlies momenteel binnen de perken blijft. Dit doet me denken aan mijn (Volvo's) kachelkraan die alleen lekte als ik gebruik maakte van de verwarming: gesloten lekte die niet en open liep er een mooi fijn straaltje uit.
Groetjes
Pieter

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2005 21:00 #1117558 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Olie bij de bougies

pgholtrust schreef : Nee, er is nog steeds koelvloeistof verlies, maar dit verlies is op dit moment minimaal. Ik kan ook niet ontdekken waarheen en hoe. Ik denk overigens wel dat er interne lekkage's zijn, maar dan moet de kop uit elkaar, deze bestaat uit drie delen heb ik begrepen (B234F), want er staat ook regelmatig olie bovenop de bougie's. Ik ga dit later nog wel eens aanpakken, tesamen met een nieuwe distributie. Voorlopig loopt het blok als een tierelier en hou ik olie- en koelvloeistof niveau's nauwlettend in de gaten.

<p />
Onze 945 GLE 16 V had ook last van olie bij de bougies, maar dit bleek achteraf te liggen aan de lekke kleppendekselpakking. Kosten minimaal en in 10 minuten gepiept.
<p />
Willem V.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC