Tikkende motor/nukkige nivomat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 19:56 #1049794
door V700 register
Tikkende motor/nukkige nivomat? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Sinds afgelopen woensdag de 740 voor de deur! Rijdt fantastisch en na een flinke schoonmaakbeurt in ieder geval van binnen perfect. Er zijn echter een paar puntjes die opvallen. Tijdens de proefrit twee weken geleden waren deze er nog niet.
- De motor (24DTic) tikt. Het tikken lijkt vanuit de cilinderkop te komen en gaat sneller naarmate het toerental stijgt. Het is hoorbaar in het interieur, maar wordt bij zo'n 2500 toeren overstemd door (ander) motorgeluid. De prestaties van de auto lijken er vooralsnog niet onder te lijden. Hoewel Jan Huijsmans en Willem van Strik dit tijdens hun proefrit in onze auto niet hebben gemerkt (en wij ook niet) is het nu toch duidelijk aanwezig. Zijn dit de kleppen? Of kan het ook iets anders zijn? Heb er al een liter olie bijgegooid, want het peil stond vrij laag. Overigens is er rond de 330.000 km een nieuwe koppakking op gekomen (dealer), weet niet of de kleppen toen zijn gesteld. Teller staat nu op 344.000.
- Gisteren trok de auto op de snelweg enigzins naar links. Bij hard remmen dook ie flink naar rechts. Na inspectie kwam aan het licht dat ie linksachter 3 a 4 centimeter lager lag. Hij helde (van achteren gezien) dus een stuk naar links. Vandaag was dit euvel weer even over (leek ie ook weer recht te staan), vervolgens begon het weer, en volgens mij is het nu weer weg. Nukkige nivomat linksachter (of misschien juist rechtsachter)? Of iets anders?
- Onder de radiateur zit een kleinere radiateur. Is dit de intercooler? Deze lijkt een beetje vloeistof te lekken. Waar zit het reservoirtje om de intercoolervloeistof te checken? Of maakt deze gebruik van het reguliere koelsysteem?
Wat ik verder nog graag zou willen weten: heeft iemand een adresje in de buurt van Groningen voor (betaalbaar) onderhoud? Waar ze ook een beetje verstand hebben van de dieselmotor? Bovenstaande mankementen zie ik namelijk graag opgelost
Voor de rest: superauto!
Simon de Rijke
Sinds afgelopen woensdag de 740 voor de deur! Rijdt fantastisch en na een flinke schoonmaakbeurt in ieder geval van binnen perfect. Er zijn echter een paar puntjes die opvallen. Tijdens de proefrit twee weken geleden waren deze er nog niet.
- De motor (24DTic) tikt. Het tikken lijkt vanuit de cilinderkop te komen en gaat sneller naarmate het toerental stijgt. Het is hoorbaar in het interieur, maar wordt bij zo'n 2500 toeren overstemd door (ander) motorgeluid. De prestaties van de auto lijken er vooralsnog niet onder te lijden. Hoewel Jan Huijsmans en Willem van Strik dit tijdens hun proefrit in onze auto niet hebben gemerkt (en wij ook niet) is het nu toch duidelijk aanwezig. Zijn dit de kleppen? Of kan het ook iets anders zijn? Heb er al een liter olie bijgegooid, want het peil stond vrij laag. Overigens is er rond de 330.000 km een nieuwe koppakking op gekomen (dealer), weet niet of de kleppen toen zijn gesteld. Teller staat nu op 344.000.
- Gisteren trok de auto op de snelweg enigzins naar links. Bij hard remmen dook ie flink naar rechts. Na inspectie kwam aan het licht dat ie linksachter 3 a 4 centimeter lager lag. Hij helde (van achteren gezien) dus een stuk naar links. Vandaag was dit euvel weer even over (leek ie ook weer recht te staan), vervolgens begon het weer, en volgens mij is het nu weer weg. Nukkige nivomat linksachter (of misschien juist rechtsachter)? Of iets anders?
- Onder de radiateur zit een kleinere radiateur. Is dit de intercooler? Deze lijkt een beetje vloeistof te lekken. Waar zit het reservoirtje om de intercoolervloeistof te checken? Of maakt deze gebruik van het reguliere koelsysteem?
Wat ik verder nog graag zou willen weten: heeft iemand een adresje in de buurt van Groningen voor (betaalbaar) onderhoud? Waar ze ook een beetje verstand hebben van de dieselmotor? Bovenstaande mankementen zie ik namelijk graag opgelost
Voor de rest: superauto!
Simon de Rijke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 20:06 #1113768
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tikkende motor
Hej hej,
als je stil staat en het getik hoort, trap eens je rempedaal in en luister of je het getik dan nog hoort, als het getik weg is, dan is het de vacuumpomp.
De meeste estate hangen iets naar links door ( vraag mij niet waarom) maar dat heb ik al vaker opgemerkt.
De kleine radiateur is een olie-koeler die hoort niet te lekken.
Je Intercooler zit voor je gewone radiateur en is bijna net zo groot als de radiateur, die kan je niet bijvullen daar gaat alleen maar lucht doorheen.
Hej dÃ?Â¥ Toon
En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.
als je stil staat en het getik hoort, trap eens je rempedaal in en luister of je het getik dan nog hoort, als het getik weg is, dan is het de vacuumpomp.
De meeste estate hangen iets naar links door ( vraag mij niet waarom) maar dat heb ik al vaker opgemerkt.
De kleine radiateur is een olie-koeler die hoort niet te lekken.
Je Intercooler zit voor je gewone radiateur en is bijna net zo groot als de radiateur, die kan je niet bijvullen daar gaat alleen maar lucht doorheen.
Hej dÃ?Â¥ Toon
En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 20:34 #1113771
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips... Maarr
Bedankt voor de tips... Maarre, wat doet een vacuumpomp? Is dit ernstig? (heb het nog niet kunnen checken, auto staat eind weg).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 20:40 #1113772
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips... Maarr
Hej hej,
de vacuumpomp heeft te maken met het remsysteem, het kan GEEN kwaad is alleen maar een irritant geluid er zijn echter reparatieset tekoop en anders een tweede-handse kopen voor ong. ââ??¬60.00 bij Nordicar in HeerHugowaard.
Hej dÃ?Â¥
En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.
de vacuumpomp heeft te maken met het remsysteem, het kan GEEN kwaad is alleen maar een irritant geluid er zijn echter reparatieset tekoop en anders een tweede-handse kopen voor ong. ââ??¬60.00 bij Nordicar in HeerHugowaard.
Hej dÃ?Â¥
En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 03:06 #1113781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderdelen in de buurt van groningen
Hallo
Over een adresje voor onderdelen in de buurt van groningen....Ik heb mijn 740 2.5 jaar geleden in Noordhorn (10km vanaf groningen) bij de volvo sloperij gekocht (Staal heet ie geloof ik). Meestal als ik spares nodig heb haal ik ze daar...niet zo duur en heeft alles
...de meeste mensen hier zullen wel geen fan zijn van sloop onderdelen...maar voor mijn tank doen ze het altijd...
Frans
Over een adresje voor onderdelen in de buurt van groningen....Ik heb mijn 740 2.5 jaar geleden in Noordhorn (10km vanaf groningen) bij de volvo sloperij gekocht (Staal heet ie geloof ik). Meestal als ik spares nodig heb haal ik ze daar...niet zo duur en heeft alles
...de meeste mensen hier zullen wel geen fan zijn van sloop onderdelen...maar voor mijn tank doen ze het altijd...Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 09:34 #1113787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste nieuws
Ook met het rempedaal ingetrapt blijft ie tikken. Het is dus niet de vacuumpomp. Ook lijkt het geluid uit de cilinderkop te komen, dus: wie weet wat dit is???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
17-05-2005 11:09 #1113790
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tikken
Adrian 740 91 D24 480k
Het tikken zoals jij omschrijft wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de klepstoter bussen. Deze hebben een beetje ruimte gekregen en gaan dan kantelen. Kan absoluut geen kwaad. Verdwijnt pas bij volledige koprevisie. Kontroleer of je de juiste klepspeling hebt en pas zonodig aan door de klepvulplaatjes te vervangen die in de klepstoterbussen zitten. Mocht de vacuumpomp ook tikken kun je controleren door de speling op te meten op de klepstoter, deze moet geen of zo weinig mogelijk speling hebben. Staat beschreven in de vraagbaaak op het oude forum. Is deze er nog?
Kijk eens of je wel nivomats hebt? Anders de achterveren vervangen door versterkte versie. Kun je zelf doen.
De extra radiator kan of een extra motor-oliekoeler zijn die op tdic's is gemonteerd of een extra oliekoeler voor de automatische versnellingsbak indien je deze hebt.
De radiator voor de intercooler is een grote die voor de gewone radiateur zit. Hier gaat alleen lucht dooor. Deze moet van binnen en van buiten schoon zijn. Verder moet het intercoolersysteem luchtdicht zijn, anders verlies je je turbo druk.
Rij niet te hard en voorkom oververhitting dan rij je nog vele duizenden km's verder met deze auto.
Het tikken zoals jij omschrijft wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de klepstoter bussen. Deze hebben een beetje ruimte gekregen en gaan dan kantelen. Kan absoluut geen kwaad. Verdwijnt pas bij volledige koprevisie. Kontroleer of je de juiste klepspeling hebt en pas zonodig aan door de klepvulplaatjes te vervangen die in de klepstoterbussen zitten. Mocht de vacuumpomp ook tikken kun je controleren door de speling op te meten op de klepstoter, deze moet geen of zo weinig mogelijk speling hebben. Staat beschreven in de vraagbaaak op het oude forum. Is deze er nog?
Kijk eens of je wel nivomats hebt? Anders de achterveren vervangen door versterkte versie. Kun je zelf doen.
De extra radiator kan of een extra motor-oliekoeler zijn die op tdic's is gemonteerd of een extra oliekoeler voor de automatische versnellingsbak indien je deze hebt.
De radiator voor de intercooler is een grote die voor de gewone radiateur zit. Hier gaat alleen lucht dooor. Deze moet van binnen en van buiten schoon zijn. Verder moet het intercoolersysteem luchtdicht zijn, anders verlies je je turbo druk.
Rij niet te hard en voorkom oververhitting dan rij je nog vele duizenden km's verder met deze auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





