SRS-airbag
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2005 22:32 #1049780
door V700 register
SRS-airbag is gemaakt door V700 register
Ik wil jullie graag deelgenoot maken van een sleutel-fout die ik zelf heb gemaakt...en die een andere 940-rijder met airbag ook gemakkelijk kan maken!
Ik was van plan om mijn stuurkolom eens nader te onderzoeken vanwege rare bijgeluiden (knokkend geluid/gevoel in het stuur)
Hiervoor had ik de contactslotkapjes verwijderd en ik wilde ook het stuur verwijderen om zodoende goed bij alle bevestigingspunten van contactslot en sttrkolom te kunnen.
Hiervoor moet echter de airbag los. Nu is dat op zich niet zo'n probleem; hij zit vast met 2 torx-schroeven aan de achterkant van het stuur, de airbag komt dan als unit los en je kan achterop het stekkertje lostrekken. (fout 1! ik had EERST de accu los moeten nemen! Nu zit er een errorcode in de SRS-computer) Je kan nu ook de centrale stuurbout los draaien. Het stuur kan er nu af en je moet even de stekker van de airbag door het stuur leiden. MAAR: je moet VOOR je het stuur er af pakt even een lange schroef in het volgmechanisme draaien zodat deze zich niet spontaan kan afwinden...DAN PAS het stuur eraf pakken.
Je begrijpt het al, ik heb dat niet gedaan, na terugbouwen bleef het SRS-lampje aan en de veer is gebroken na dat ik een aantal keren heb moeten sturen zonder dat de veer in de middelstand stond.
Het is een veer welke ongeveer 4 windingen naar links en 4 naar rechts kan, het lijkt wel wat op een veer in een opwindbaar speelgoedautootje van vroeger. In wekkers zitten ze ook. Maar hier worden ze gebruikt om VASTE electrische verbindingen te maken met de airbag die immers op een draaiend stuur zit. Men wil vanwege veiligheid klaarblijkelijk niet vertrouwen op sleepcontacten zoals voor de claxon wel goed genoeg is.
De unit kost E138,20 en na montage moet de SRS-computer weer gereset worden zodat de errorcode eruit is. (E20,- bij de Kempen-bende ook wel bekend als Kempen-car. Diefstal is het!)
Ondertussen ben ik nog steeds niet af van mijn bijgeluiden in de stuurkolom...
Ik was van plan om mijn stuurkolom eens nader te onderzoeken vanwege rare bijgeluiden (knokkend geluid/gevoel in het stuur)
Hiervoor had ik de contactslotkapjes verwijderd en ik wilde ook het stuur verwijderen om zodoende goed bij alle bevestigingspunten van contactslot en sttrkolom te kunnen.
Hiervoor moet echter de airbag los. Nu is dat op zich niet zo'n probleem; hij zit vast met 2 torx-schroeven aan de achterkant van het stuur, de airbag komt dan als unit los en je kan achterop het stekkertje lostrekken. (fout 1! ik had EERST de accu los moeten nemen! Nu zit er een errorcode in de SRS-computer) Je kan nu ook de centrale stuurbout los draaien. Het stuur kan er nu af en je moet even de stekker van de airbag door het stuur leiden. MAAR: je moet VOOR je het stuur er af pakt even een lange schroef in het volgmechanisme draaien zodat deze zich niet spontaan kan afwinden...DAN PAS het stuur eraf pakken.
Je begrijpt het al, ik heb dat niet gedaan, na terugbouwen bleef het SRS-lampje aan en de veer is gebroken na dat ik een aantal keren heb moeten sturen zonder dat de veer in de middelstand stond.
Het is een veer welke ongeveer 4 windingen naar links en 4 naar rechts kan, het lijkt wel wat op een veer in een opwindbaar speelgoedautootje van vroeger. In wekkers zitten ze ook. Maar hier worden ze gebruikt om VASTE electrische verbindingen te maken met de airbag die immers op een draaiend stuur zit. Men wil vanwege veiligheid klaarblijkelijk niet vertrouwen op sleepcontacten zoals voor de claxon wel goed genoeg is.
De unit kost E138,20 en na montage moet de SRS-computer weer gereset worden zodat de errorcode eruit is. (E20,- bij de Kempen-bende ook wel bekend als Kempen-car. Diefstal is het!)
Ondertussen ben ik nog steeds niet af van mijn bijgeluiden in de stuurkolom...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2005 22:44 #1113711
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SRS-airbag
Diefstal ?
Stel je voor Johan, dat je net met een schroevendraaier in je mond en een ander in je hand onbewust de airbag laat afgaan. Die schroevendraaier komt natuurlijk achter uit je nek weer te voorschijn ! ( iemand daarvan een foto ? )
Dit is helaas een leerproces om hoe dan ook voorzichtig te zijn met airbags. En die errorcode had volgens mij gereset kunnen worden door de accu los te nemen. Veel soorten electronica worden op deze manier gereset.
Mark I
Stel je voor Johan, dat je net met een schroevendraaier in je mond en een ander in je hand onbewust de airbag laat afgaan. Die schroevendraaier komt natuurlijk achter uit je nek weer te voorschijn ! ( iemand daarvan een foto ? )
Dit is helaas een leerproces om hoe dan ook voorzichtig te zijn met airbags. En die errorcode had volgens mij gereset kunnen worden door de accu los te nemen. Veel soorten electronica worden op deze manier gereset.
Mark I
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 15:55 #1113751
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu los werkt niet, uiteraar
accu los werkt niet, uiteraard geprobeerd.
Het onderdeel mag inderdaad geld kosten, wordt bovendien ook door een eerste moteur geplaats (LTS?MTS?) dus kan ik dat ook.
Maar het resetten van de computer kan bij de oude modellen zelf worden gedaan, bij die van mij niet meer (OBD2) dus blijf ik dat diefstal vinden. Ik *moet* terug naar de dealer omdat ik het zelf niet kan en mijn algemene vakgarage ook niet. Gedwongen winkelnering noemde men dat vroeger. Daar blijf ik van balen.
Het onderdeel mag inderdaad geld kosten, wordt bovendien ook door een eerste moteur geplaats (LTS?MTS?) dus kan ik dat ook.
Maar het resetten van de computer kan bij de oude modellen zelf worden gedaan, bij die van mij niet meer (OBD2) dus blijf ik dat diefstal vinden. Ik *moet* terug naar de dealer omdat ik het zelf niet kan en mijn algemene vakgarage ook niet. Gedwongen winkelnering noemde men dat vroeger. Daar blijf ik van balen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 17:05 #1113753
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,da,s balen zeg.
Maar nu
Hoi,da,s balen zeg.
Maar nu heb ik ergens gelezen dat er een gele stekker stekker los moet en die zou dan in de buurt van je voeten zitten
Als je er op staat kan ik het wel op zoeken ,maar misschien is er iemand anders op het forum die dit bevestigen dan wel kan toelichten.
Groeten uut Epe
De Dalhaussertjes.
P.s
Ben blij da,k een 82 er heb zonder die poespas.
Maar nu heb ik ergens gelezen dat er een gele stekker stekker los moet en die zou dan in de buurt van je voeten zitten
Als je er op staat kan ik het wel op zoeken ,maar misschien is er iemand anders op het forum die dit bevestigen dan wel kan toelichten.
Groeten uut Epe
De Dalhaussertjes.
P.s
Ben blij da,k een 82 er heb zonder die poespas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 17:48 #1113805
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuurkolomgeluiden
Over die stuurkolomgeluiden (want daar begon alles mee) is al meer geschreven. Ik heb het zelf ook bij mijn 940 uit '98, maar gek genoeg alleen bij warm weer. Naar wat ik begrepen heb is er een slechte serie lagers gemonteerd geweest in de laatste serie 940's. Omdat vervangen nogal wat werk schijnt te zijn, kregen dealers van Volvo de opdracht hier uit eigen beweging niets aan te doen. Behalve als de klant met klachten kwam, kon er (toendertijd) onder garantie iets aan worden gedaan. Het schijnt geen kwaad te kunnen, maar irritant is het soms wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2005 09:29 #1113824
door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic SRS-airbag
Jaja heren, ook ik heb zo'n geweldige 940(zo'n degelijke ;-( waar de stuurbekleding van losliet. Na het ontkoppelen van de massaklem, voorzichtig de airbag losgeschroefd, toen de stekker los en de airbag netjes aan de kant gelegt. Toen voorzichtig de draden tussen het stuur uitgehaald, ander stuur gepakt, alles weer in elkaar gezet en als laatste de massaklem erop en wat denk je?? Precies, het SRS-lampje bleef branden....
Niet voor 1 gat te vangen heb ik een andere sleepring met bekabeling gehaald(uit een auto waar alles goed werkte) alles weer precies hetzelfde uitgevoerd en in elkaar gezet, en wat denk je? Psies, hij brand nou nog.
Oja, vergat ik nog te vertellen; Na de eerste keer was ik langs de dealer geweest met het verzoek om te resetten(OBD2)echter na aansluiten van dat apparaat op mijn auto kon hij de foutcode wel lezen maar hij kon em niet resetten(gaf dat kastje ook aan) Ook na de 2e keer kon hij niet gereset worden.
@Mark: Toen ik in Feb met vakantie was heeft de min-klem er 3 weken af gelegen maar dat werkt echt niet
Verder deel ik mee in de ellende van een (af en toe)knoepende stuurkolom en een sleepring die af en toe meer herrie maakt dan de radio
Volvo, chapeau!!
Ik denk met weemoed terug aan mn 760 die zeven jaar ouder was('89) maar waar ik in de zeven jaar dat ik em had niet zoveel 'ellende' heb gehad als nu in acht maanden. Misschien moet ik er de stuurkolom van een 760 in zetten, heb ik gelijk verstelbaar stuur
'Ieder nadeel heb z'n voordeel' Ook dat klopt, ik denk nl. niet met weemoed terug aan de brandstofkosten van ââ??¬90,- tegenover ââ??¬28,- bij deze voor een volle tank.
Grt Le�´n (940 LPT G3 '96)
Niet voor 1 gat te vangen heb ik een andere sleepring met bekabeling gehaald(uit een auto waar alles goed werkte) alles weer precies hetzelfde uitgevoerd en in elkaar gezet, en wat denk je? Psies, hij brand nou nog.
Oja, vergat ik nog te vertellen; Na de eerste keer was ik langs de dealer geweest met het verzoek om te resetten(OBD2)echter na aansluiten van dat apparaat op mijn auto kon hij de foutcode wel lezen maar hij kon em niet resetten(gaf dat kastje ook aan) Ook na de 2e keer kon hij niet gereset worden.
@Mark: Toen ik in Feb met vakantie was heeft de min-klem er 3 weken af gelegen maar dat werkt echt niet
Verder deel ik mee in de ellende van een (af en toe)knoepende stuurkolom en een sleepring die af en toe meer herrie maakt dan de radio
Ik denk met weemoed terug aan mn 760 die zeven jaar ouder was('89) maar waar ik in de zeven jaar dat ik em had niet zoveel 'ellende' heb gehad als nu in acht maanden. Misschien moet ik er de stuurkolom van een 760 in zetten, heb ik gelijk verstelbaar stuur
'Ieder nadeel heb z'n voordeel' Ook dat klopt, ik denk nl. niet met weemoed terug aan de brandstofkosten van ââ??¬90,- tegenover ââ??¬28,- bij deze voor een volle tank.
Grt Le�´n (940 LPT G3 '96)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2005 21:53 #1113867
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi ik heb wat gevonden over
Hoi ik heb wat gevonden over S.R.S (Airbag)
Als je er een kopie van wild hebben moet je even een E-mail adres naar mij toe sturen.Ik weet zo niet hoe ik het op de site kan zetten zodat iedereen er wat aan heeft met een Airbag.
Greoten uut Epe
De Dalhaussertjes.
Als je er een kopie van wild hebben moet je even een E-mail adres naar mij toe sturen.Ik weet zo niet hoe ik het op de site kan zetten zodat iedereen er wat aan heeft met een Airbag.
Greoten uut Epe
De Dalhaussertjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2005 22:43 #1113929
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nok in stuurkolom
inderdaad komt deze nok voor en is het zo dat de een het wel en de ander het niet hoort zo ook heeft de een het wel en de andere niet dus als je een volvo hebt van iemand die dit binnen de coulance termijn melde heb je geluk het kan overigens geen kwaad is te verhelpen door de volledige stuurkolomophanging inclusief de lagers door een gemodeficeerd type te vervangen wat soms helpt is de stuurkolomoph. aan de caroserie opvullen met een paar ringen hierdoor verandert de hoek van de stuurkolom te opzichte van het stuurhuis.
henk volvo 960 B6304/s
henk volvo 960 B6304/s
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





