B230F naar B230FB Motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2005 16:01 #1049668
door V700 register
B230F naar B230FB Motor is gemaakt door V700 register
G'day allemaal,
ik wil graag m'n B230F motor vervangen door een B230FB motor. Deze heeft minder Km's, loopt beter en een aantal KW's meer.
Mijn vraag is het volgende:
Kan ik alleen de motor ombouwen of moet ik daarvoor ook de motormanagement unit omzetten?Unit van de FB motor is namelijk defect!
Voorheen op de FB motor zat een automaatbak maar ik wil m'n M47 schakelbak op de FB motor plaatsen. Heeft dit gevolgen voor het ombouwen en/of zijn er zaken waar ik op moet letten?
Zijn de in-/uitlaatspruitstukken, injectoren, luchtmassameter, kat ed hetzelfde of moet ik die ook ombouwen?
Alle hulp is welkom,
groet Chris
ik wil graag m'n B230F motor vervangen door een B230FB motor. Deze heeft minder Km's, loopt beter en een aantal KW's meer.
Mijn vraag is het volgende:
Kan ik alleen de motor ombouwen of moet ik daarvoor ook de motormanagement unit omzetten?Unit van de FB motor is namelijk defect!
Voorheen op de FB motor zat een automaatbak maar ik wil m'n M47 schakelbak op de FB motor plaatsen. Heeft dit gevolgen voor het ombouwen en/of zijn er zaken waar ik op moet letten?
Zijn de in-/uitlaatspruitstukken, injectoren, luchtmassameter, kat ed hetzelfde of moet ik die ook ombouwen?
Alle hulp is welkom,
groet Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2005 13:44 #1113212
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B230F naar B230FB
Bij mijn weten is het enige verschil tussen een F en een FB de toegepaste nokkenas. Dat betekent dus, dat alle randapparatuur inclusief motormanagement gelijk is, en je dus een hoop dingen op reserve kunt leggen.
Aan de bakkant moet je even goed kijken wat de verschillen zijn, het huis van de automaat zal op het blok passen, maar er zijn wel wat zaken verschillend. Alles overzetten wat anders is lijkt me het handigst: motoren gewoon naast elkaar zetten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait
Aan de bakkant moet je even goed kijken wat de verschillen zijn, het huis van de automaat zal op het blok passen, maar er zijn wel wat zaken verschillend. Alles overzetten wat anders is lijkt me het handigst: motoren gewoon naast elkaar zetten.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2005 01:13 #1113230
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vliegwiel
Hallo Chris, Volvisti
Niet vergeten, bij een handgeschakelde bak, zit er op de krukas een vliegwiel.
Bij een automaat, zit er op de krukas een dunne schijf waar de koppelomvormer aan vast zit.
Bij electronischgestuurde automaten, bedient het motormanagement ook de automaat. Ik ben niet zeker of ie dat rechtstreeks doet, of dat de bak ook een soort regelkastje heeft. Maar ik vermoed dat je op de een of andere manier tegen het motormanagement moet zeggen dat er al of niet een automaat aan hangt.
Groetjes
Mathy
Niet vergeten, bij een handgeschakelde bak, zit er op de krukas een vliegwiel.
Bij een automaat, zit er op de krukas een dunne schijf waar de koppelomvormer aan vast zit.
Bij electronischgestuurde automaten, bedient het motormanagement ook de automaat. Ik ben niet zeker of ie dat rechtstreeks doet, of dat de bak ook een soort regelkastje heeft. Maar ik vermoed dat je op de een of andere manier tegen het motormanagement moet zeggen dat er al of niet een automaat aan hangt.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2005 20:49 #1113268
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 opmerkingen:Bij de 940 wo
2 opmerkingen:
Bij de 940 wordt de automaat niet door de LH-injectiecomputer bestuurd.
Nokkenaswissel (van F naar FB) betekent ook andere kenvelden in de computer-EPROM-chip. Dus *wel* computer omruilen! (de auto zal best draaien als je de oude gebruikt maar nooit optimaal. (even opletten, er zijn 2 LH versies een vroege en een late(LH2.2? en LH2.4) beiden computers moeten van dezelfde versie zijn om ze te kunnen uitwisselen
(maar hebben dus wel per nokkenas/motortype wel andere kenvelden)
Andere optie: oude computer gebruiken F nokkenas in de FB kop plaatsen.
Bij de 940 wordt de automaat niet door de LH-injectiecomputer bestuurd.
Nokkenaswissel (van F naar FB) betekent ook andere kenvelden in de computer-EPROM-chip. Dus *wel* computer omruilen! (de auto zal best draaien als je de oude gebruikt maar nooit optimaal. (even opletten, er zijn 2 LH versies een vroege en een late(LH2.2? en LH2.4) beiden computers moeten van dezelfde versie zijn om ze te kunnen uitwisselen
(maar hebben dus wel per nokkenas/motortype wel andere kenvelden)
Andere optie: oude computer gebruiken F nokkenas in de FB kop plaatsen.
Moderators: Jerry Stam