stotterende motor na wolkbreuk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 08:51 #1049664 door V700 register
stotterende motor na wolkbreuk is gemaakt door V700 register
Mijn eerste berichtje op het nieuwe forum is naar aanleiding van een minder leuke ervaring.

Gisteravond reed ik bij Tilburg op de autobaan en zag aan de horizon een indrukwekkende wolkpartij hangen. En zoals verwacht gebeurde: regen. Alleen zag je dus helemaal niets meer. Binnen enkele seconden stond de weg blank, iedereen op de rem, gevaren lichten aan en voorzichtig doorrijden.
Na een kleine km werd het minder en wil ik gas geven maar begint de motor te stotteren en te pruttelen en ga niet meer harder dan 80 km/h. Overschakelen op benzine maakte niets uit. Het leek wel of ie op drie cylindes liep.
Ik was toevallig bij de afrit waar ik wezen moest en ben daarna toch maar even gestopt.
Ik verdacht de ontsteking dus kap open maar kon geen natte bobine, verdeler of bougiekabels ontdekken. Sterker nog, de motorruimte was eigenlijk nog helemaal droog m.u.v. het luchtfilterhuis.
Tot overmaat van ramp heb ik mijn gsm op mijn werk laten liggen.....Murphy.
Ik ben maar pruttelend doorgereden naar het adres waar ik wezen moest om daar de wegenwacht te bellen.
Daar aangekomen eerst een kopje koffie gedronken en de situatie uitgelegd. Alvorens de ANWB te bellen toch nog maar eens proberen te starten en wat denk je.....motor loopt weer als vanouds.
Ook op de terugweg naar Maastricht enkele regenbuien gehad (waarbij de weg niet blank kwam te staan) maar alles zonder enig probleem.
Onderweg nog wat gefilosofeerd over een mogelijke oorzaak buiten een natte onsteking (die dus droog was) maar kwam niet verder dan vocht bij de LMM.
Heeft iemand nog suggesties.

Alvast bedankt en gegroet,
Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 14:18 #1113120 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stotterende motor na wolkbreuk
Het doet me denken aan het uitvallen van mijn motor onder dezelfde omstandigheden. Ondanks dat alles er droog genoeg uitzag, was er toch overslag tussen verdeelkap en een massakbeltje dat erachter ligt. De ANWB-man heeft het bewuste massa-kabeltje verlegd, dit zit nu aan de linkerkant van het klepdeksel ipv rechts achteraan.
Overslag constateerde hij, door met draaiende motor beurtelings de bougiekabels los te trekken: je zag de vonk duidelijk lopen.
Het is toch te adviseren om je kabels, bougies en verdeelkap eens grondig te controleren. En anders kan het natuurlijk vrijwel elke stekker zijn in het ontstekingssysteem.

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 21:39 #1113174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt bekend. Bij mijn 940
Klinkt bekend.
Bij mijn 940 was dat over nadat ik een orginele verdeelkap erop had gezet. Er zat een imitatie op, was goedkoper. Ahum..
In mijn geval waren het niet de bougiekabels, die had ik eerst vervangen.
Er was trouwens niets aan te zien.

Joost.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 07:48 #1113185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een oorzaak die een collega m
Een oorzaak die een collega met een 740 ooit heeft gevonden was dat er �©�©n druppel water onderaan zijn verdamper bleef hangen.
Precies daar waar het gaatje in zijn verdamper zat.
Hij is maanden wezen zoeken en heeft het met selectief natmaken van de motorruimte gevonden.
Nadat hij het water had omgeleid was het probleem opgelost.
Maar jij hebt een veel nieuwer systeem dus dit is meer voor de oudere systemen.
Maar het kan geen kwaad om dit even te delen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 08:53 #1113191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inderdaad een imitatie
Ik heb inderdaad een imitatie verdelerkap maar die zit er toch al geruime tijd op.
De bougiekabels zijn ruim een jaar geleden vervangen. Het is een 16V en daarbij zitten de kabels in de kop weggewerkt.
Het massakabeltje zit ook bij de 16V achter op de kop maar wel behoorlijk ver van de verdelerkap af.
Ik zal hier eens met de plantenspuit de boel nat maken en kijken of ik de oorzaak kan vinden.
Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 08:58 #1113193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een verdamper gasi
Ik heb ook een verdamper gasinstallatie, alleen lamdba sonde geregeld. Maar het probleem deed zich zowel op benzine als lpg voor dus ik denk niet dat het een verdamper probleem is. Maar ik zal voor de zekerheid ook hier met de waterspuit aan de gang gaan.
Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 23:12 #1113222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bert, 745VAN diesel 1990, 446
Bert, 745VAN diesel 1990, 446K

Ik heb iets soortgelijks gehad in de wasstraat. Het bleek dat er water via de raamzijde van de motorkap op de bougiekabels kwam en daar een probleempje veroorzaakte. Dit hoeft maar net een druppel op de verkeerde plaats te zijn en hij gaat sputteren.

Of hij start niet meer zoals bij mij in de wasstraat. Er leuk als er een man of 10 achter je staan.

Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2005 20:53 #1113322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk dat er water in de in
ik denk dat er water in de inlaat/luchtfilter is gekomen.
Bij F en FB zit deze vrij laag in het front links naast en radiateur, bij de turbo's in de rechter wielkast...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2005 19:21 #1113457 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben sinds vele jaren Volvo
Ik ben sinds vele jaren Volvo bezitter en sinds 2 jr heb ik een luxe 940 Estate uit 1993 met 120.000 km.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2005 19:24 #1113459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic water in stekker
Vlak onder de motorkap, tegen het schutbord, naast het linker scharnier, vanaf de bestuurder gezien, zit een grote zwarte stekker. Ik heb ooit de motor schoon later spuiten en daar kwam toen water in. De auto stotterde daardoor.
vr grt Peter Demenint

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC