CO voor of na kat meten
- V300 register
- Verbannen
-
Tj??rd;132359 schreef : Dat is in een notedop ook de werking van een Pulsair-systeem toch? Gewoon buitenlucht bijmengen met de uitlaatgassen zodat de percentages CO etc relatief laag zijn (maar absoluut net zo hoog). Mooi voorbeeld van 'hoe omzeil je de wetgeving legaal? en ze geven het nog een fancy naam ook.
Kortgezegd: nee.
CO is eigenlijk niet volledig verbrand tot CO2. Wanneer je extra zuurstof aan CO toevoegd krijg je CO2. Voor deze reactie is echter wel warmte voor nodig. Vandaar dat de extra zuurstof net na de uitlaatklep wordt toegedient door het puls-air-systeem. Hierdoor krijg je nog een beetje naverbranding in de uitlaat en dus minder CO-uitstoot. Absoluut gezien heb je dus juist minder CO.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
slb_340;132345 schreef : Als je dan een lekke uitlaat hebt zal je CO altijd goed zijn aan het eind van je uitlaat!
En er moet een fatsoenlijk geluid uit komen voor de APK. Staan nog decibele uitlaatlawaai vast, maar dat komt volgens mij ooit ook nog eens
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
antiekeradio;132333 schreef : Indien aanwezig moet ook de pulsair tijdelijk dicht gemaakt worden.
Bij een kat motor zit toch geen pulsair systeem??
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
geluid is geen apk toetsing en op een teveel aan geluid mag een auto niet afgekeurd worden. gasdichtheid, deugdelijke bevestiging en toevoeging op kentekenbewijs (k9 bijv; of de kat er nog onder hangt.) is wat getoetst wordt bij de apk.elpee;132467 schreef : En er moet een fatsoenlijk geluid uit komen voor de APK. Staan nog decibele uitlaatlawaai vast, maar dat komt volgens mij ooit ook nog eens
dit is erg handig als je bijvoorbeeld een lek in je einddemper hebt, gewoon even voor de apk verwijderen en het probleem is wat apk betreft opgelost:)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Bodejodel;132474 schreef : Uitlaat moet toch wel gasdicht "tot buiten de auto" zijn?
Nee want bij sommige "dure" merken zie je de uitlaat niet, er staat alleen dat de uitlaat gas dicht moet zijn maar niet hoe lang, dus als ik mijn uitlaat vlak achter de eerste demper afsnijd is dat ook goed
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;132469 schreef : Bij een kat motor zit toch geen pulsair systeem??
dat was ook de reden dat ik er "indien aanwezig" voorgezet had. men wil dit nog wel eens vergeten, juist als de auto geen kat. heeft.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
AvdAkker;132472 schreef : geluid is geen apk toetsing en op een teveel aan geluid mag een auto niet afgekeurd worden. gasdichtheid, deugdelijke bevestiging en toevoeging op kentekenbewijs (k9 bijv; of de kat er nog onder hangt.) is wat getoetst wordt bij de apk.
dit is erg handig als je bijvoorbeeld een lek in je einddemper hebt, gewoon even voor de apk verwijderen en het probleem is wat apk betreft opgelost:)
Daar trapt een steekproefcontroleur niet meer in. Dan kan dat bedrijf direct het bordje van de muur afschroeven. Steekproefcontroleurs zijn geen makkelijke kearls, ken er nu diverse maar sommige blijven net zo lang zoeken tot ze wat vinden.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
straks worden er ook auto's afgekeurd die geen kofferbakmat in de auto hebben; want de auto is incompleet.
hoeveel geluid een auto/uitlaat produceert is zaak voor de wegenverkeerswet; oftewel dat valt onder het beleid van de politie. die beschikken ook daadwerkelijk over de apparatuur om vast te stellen of en hoeveel herrie er uit de uitlaat komt; bij de apk is het niets meer dan een gok of "ik vind".
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;132508 schreef : straks worden er ook auto's afgekeurd die geen kofferbakmat in de auto hebben; want de auto is incompleet.
:humor: