- Berichten: 4
Welk soort benzine in je volvo?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
v0lv0freak;110981 schreef : Wij rijden al 15 jaar met de grijze (1985 B200EE) op 95 en hij is al ruim over de 3 ton heen.. :wtf2:
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het wordt afgeraden om het te tanken.
Wij mieterden in het begin ook gewoon 95 in de tank; maar met 98 loopt 'ie gewoon veel beter.
Op 95 moet je de ontsteking aanpassen dacht ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Maar volgens je Shell boekje kan ik er dus wel alle benzines indoen, begrijp ik dat goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Krekkelens;110982 schreef : Ja maar ik las ook ergens dat schoon bij een S6 betekent dat de uitlaatgassen weer teruggeleid worden in de cilinders. Conclusie was geloof ik: Beter voor het milieu, maar minder vermogen.
Hier vind je er alles over:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4899
even naar onder scrollen, daar staan 2 ;angere posts van Antiekeradio en ovlov3.6 met een goede uitleg

volvofiel;110985 schreef : Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het wordt afgeraden om het te tanken.
Wij mieterden in het begin ook gewoon 95 in de tank; maar met 98 loopt 'ie gewoon veel beter.
Op 95 moet je de ontsteking aanpassen dacht ik.
Ik vraag me af of pap dat gedaan heeft..?
Mijne (de blauwe) liep idd een minder lekker dan de grijze. Ik ga zeker het verschil tussen 95 en 98 uitproberen dan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Conclusie ongeveer is dat je met de oudjes wat op moet passen, vooral de 1,4 blokjes (tot de b14.3 geloof ik) blijven mooier op benzine met loodvervanger.
De redblocks (die jij hebt want 360 == 2-liter) zijn allesverslinders ongeveer, de adviezen komen meer uit een conservatieve "in theorie zou zus en zo beter moeten zijn".
Wellicht dat een B19 wat gevoeliger is, maar de meeste B200 (en zeker de injectie-)blokken draaien prima op euro95.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de extra E is volgens mij europa uitvoering, lagere compressie dus slurpt feitelijk alles t/m RON91 slootwaterbenzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Gewoon Euro 95 erin donderen :y:
Als je van je EGR/Pulsair af wilt (zou ik niet doen zolang het correct werkt en niet lekt) kun je altijd de experts raadplegen. Fran?ois weet er ook wel raad mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Niels;111044 schreef : Het antwoord op de vraag had heel kort kunnen zijn:
Had heel kort kunnen zijn, maar dan komen er vervolgens nog 10 topics van mensen die niet weten wat erin moet.
(is overigens geen verwijt naar de topicstarter)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bij motoren met compressieverhouding 10:1.
Bij normaal gebruik en compressie 10:1 = RON95 voldoende.
Lage compressie en electronische ontsteking = RON95 voldoende.
Lage compressie en contactpuntontsteking = RON98 want de ontsteking
is minder nauwkeurig en minder krachtig, wat bij een lager RON eerder tot
zelfontbranding kan leiden.
De vraag of er wel of geen loodvervanger in mag is afhankelijk van de
aanwezigheid van een kat, zoals door anderen al eerder vermeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.