- Berichten: 4
Startprocedure na lang stilstaan
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Wat is het best? Pompen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;5181 schreef : cranken, en bidden.
probeer het eens zonder direct te choken of te pompen,
gewoon starten en dan steeds meer choke geven of een dotje gas.
er is geen directe vaste startprocedure, als je blok en alle randzaken in orde zijn zal de motor reageren op luchtvochtigheid/temperatuur en word de toepassing van de choke elke keer anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Olie bijvullen/sleutelen kan en mag niet in de stalling.
Wat inderdaad wel zo is, is dat de eerste slagen bij het starten traag gaan. Bij de tweede poging draait de motor sneller rond.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
op de meeste plaatsen blijft wel een oliefilm zitten, maar het beste is gewoon om na een lange periode stilstaan bij de eerste keer starten even de bobinekabel lostrekken, doorstarten tot het oliedruklampje uitgaat, nog 2 tellen doorstarten en dan de bobinekabel weer terugzetten
de oliepomp werkt pas redelijk bij iets van 200 toeren (wat je met de hand nooit gaat halen;) en het beste dus op goede druk bij ca 2000 toeren. een reden waarom stationair warm laten draaien ook slecht is voor een motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Accu er uit, en thuis in de schuur aan de druppellader. Nooit meer een lege of dode accu! (in ieder geval niet zo snel...volvofiel;79132 schreef : Het gemiddelde interval is 6 weken. Ik vrees alleen dat de accu onderhand dood is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
maar wat je zegt, zonder ontsteking even cranken tot de oliedruklamp uitgaat, is een hele goede manier om smering na de start te garanderen.
leg wel de bobinekabel aan massa (loshalen bij verdelerkap) zodat de spanning niet te hoog oploopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zomaar een opmerking hoor, bij de 6 cyl turbodiesels is het iig een soort van gescheiden systeem daarom starten we met de can stekker los tot er oliedruk aanwezig is:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
als op die plaats meer dan 1 bar oliedruk aanwezig is, betekent dit dat;
- alle hoofdlagers
- alle nokkenaslagers
- de tuimelaargalerij
door middel van een directe verbinding van oliedruk voorzien worden.
de drijfstanglagers worden via de hoofdlagers gesmeerd, dus daar zit 1 stapje meer tussen.
Wat op dat moment nog droog kan lopen, zijn de klepstelen, de cilinderwanden en de nokkenas met nokvolgers.
Dat spul wordt voor het grootste gedeelte gesmeerd door spat-en leksmering (vanuit de tuimelaargalerij en de krukas/drijfstangen) dus dat begint pas goed rond te spetteren als de motor echt loopt. Dat krijg je dus met alleen cranken toch nooit vet...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Misschien heeft Anjo een startmotor van 10 kW...antiekeradio;79193 schreef : Dat krijg je dus met alleen cranken toch nooit vet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.