alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Startprocedure na lang stilstaan

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 12:16 #628251 door 16673-dummy
Startprocedure na lang stilstaan is gemaakt door 16673-dummy
Omdat we altijd nogal bezig zijn om het beest aan de gang te slingeren, vroeg ik me af of er een ideale procedure voor starten is in het volgende geval; hij staat meestal zo'n 6 weken stil in een droge schuur als we 'm ophalen.

Wat is het best? Pompen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 12:29 #739521 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Startprocedure na lang stilstaan
haha, even een opmerking van wouter quoten, vond het wel een mooie!

antiekeradio;5181 schreef : cranken, en bidden. :-)



probeer het eens zonder direct te choken of te pompen,

gewoon starten en dan steeds meer choke geven of een dotje gas.

er is geen directe vaste startprocedure, als je blok en alle randzaken in orde zijn zal de motor reageren op luchtvochtigheid/temperatuur en word de toepassing van de choke elke keer anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2008 21:41 #743136 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprocedure na lang stilstaan
Wat je het beste kan doen als de wagen een lange tijd (lees, maanden) stil staat, is het blok met de hand een paar slagen rond draaien of, als er ruimte is, wat olie bijvullen, zodat de olie overal in het blok zit alvorens ie gestart wordt. (smering na een tijdje stilstand is wel wenselijk)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 21:43 #743137 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Startprocedure na lang stilstaan
Het gemiddelde interval is 6 weken. Ik vrees alleen dat de accu onderhand dood is.

Olie bijvullen/sleutelen kan en mag niet in de stalling.

Wat inderdaad wel zo is, is dat de eerste slagen bij het starten traag gaan. Bij de tweede poging draait de motor sneller rond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 22:07 #743147 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Startprocedure na lang stilstaan
een paar slagen gaat echt maar weinig zin hebben, net als lukraak her en der wat olie erbij mikken, dat laatste heeft wel wat zin, maar bij de nokkenas/brandstofpomp/rotoras ga je echt niet bijkomen zonder het complete blok uit elkaar te halen.

op de meeste plaatsen blijft wel een oliefilm zitten, maar het beste is gewoon om na een lange periode stilstaan bij de eerste keer starten even de bobinekabel lostrekken, doorstarten tot het oliedruklampje uitgaat, nog 2 tellen doorstarten en dan de bobinekabel weer terugzetten

de oliepomp werkt pas redelijk bij iets van 200 toeren (wat je met de hand nooit gaat halen;) en het beste dus op goede druk bij ca 2000 toeren. een reden waarom stationair warm laten draaien ook slecht is voor een motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 23:26 #743155 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Startprocedure na lang stilstaan

volvofiel;79132 schreef : Het gemiddelde interval is 6 weken. Ik vrees alleen dat de accu onderhand dood is.

Accu er uit, en thuis in de schuur aan de druppellader. Nooit meer een lege of dode accu! (in ieder geval niet zo snel...:D)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2008 02:03 #743170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprocedure na lang stilstaan
Anjo, bij koude motor is de oliedruk makkelijk op te pompen, ik heb zelfs bij een motor die warm stationair minder dan 1 bar heeft, direct na het starten 4 bar bij stationair!

maar wat je zegt, zonder ontsteking even cranken tot de oliedruklamp uitgaat, is een hele goede manier om smering na de start te garanderen.

leg wel de bobinekabel aan massa (loshalen bij verdelerkap) zodat de spanning niet te hoog oploopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2008 09:38 #743176 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Startprocedure na lang stilstaan
is bij deze blokken de oliedruk hebben dan hetzelfde als olie rondpompen? een beetje oliedruk heb je idd zo bereikt, maar of dat gegarandeerd overal smeert waar het bedoeld is?

zomaar een opmerking hoor, bij de 6 cyl turbodiesels is het iig een soort van gescheiden systeem daarom starten we met de can stekker los tot er oliedruk aanwezig is:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2008 13:29 #743195 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprocedure na lang stilstaan
de oliedruksensor zit in het hoofd oliekanaal wat parallel aan de nokkenas (net onder de nokkenas) van voor naar achter door het blok geboord is.

als op die plaats meer dan 1 bar oliedruk aanwezig is, betekent dit dat;

- alle hoofdlagers
- alle nokkenaslagers
- de tuimelaargalerij

door middel van een directe verbinding van oliedruk voorzien worden.

de drijfstanglagers worden via de hoofdlagers gesmeerd, dus daar zit 1 stapje meer tussen.

Wat op dat moment nog droog kan lopen, zijn de klepstelen, de cilinderwanden en de nokkenas met nokvolgers.

Dat spul wordt voor het grootste gedeelte gesmeerd door spat-en leksmering (vanuit de tuimelaargalerij en de krukas/drijfstangen) dus dat begint pas goed rond te spetteren als de motor echt loopt. Dat krijg je dus met alleen cranken toch nooit vet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 09:15 #743308 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Startprocedure na lang stilstaan

antiekeradio;79193 schreef : Dat krijg je dus met alleen cranken toch nooit vet...

Misschien heeft Anjo een startmotor van 10 kW... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD