alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
storing
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-09-2008 21:03 #627953
door V300 register
storing is gemaakt door V300 register
hallo volvo liefhebbers.
kan iemand mij mss helpen met het oplossen van een storing.
de relise met de alu omhulsing brand mij steeds door rechts onderin de zekeringkast.
hoe of wat kan de oorzaak zijn van dit probleem.
ben een lid van jullie club en ben te vinden onder de naam herman wilmink
kan iemand mij mss helpen met het oplossen van een storing.
de relise met de alu omhulsing brand mij steeds door rechts onderin de zekeringkast.
hoe of wat kan de oorzaak zijn van dit probleem.
ben een lid van jullie club en ben te vinden onder de naam herman wilmink
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2008 22:36 #729486
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic storing
dat is het grootlicht/seinlicht relais, hoe het relais door kan branden durf ik niet te zeggen, misschien zijn er de verkeerde lampen in gemonteerd (in wattage) waardoor de contacten van het relais doorbranden?
je zou de boel even na kunnen meten
als je het relais eruit trekt moet je op 1 pen massa hebben (massa relaisspoel)
op 1 pen continue voeding (voeding voor maak en verbreekcontact)
en op 1 pen voeding als het grootlichthandle bedient word (voeding relais spoel)
als dat goed is moet de oorzaak in de lamp zelf gezocht worden, dat is namelijk de uitgang van de 4e pen (maakcontact). (ik dacht dat er geen 5e pen in zat voor een verbreekcontact)
je zou de boel even na kunnen meten
als je het relais eruit trekt moet je op 1 pen massa hebben (massa relaisspoel)
op 1 pen continue voeding (voeding voor maak en verbreekcontact)
en op 1 pen voeding als het grootlichthandle bedient word (voeding relais spoel)
als dat goed is moet de oorzaak in de lamp zelf gezocht worden, dat is namelijk de uitgang van de 4e pen (maakcontact). (ik dacht dat er geen 5e pen in zat voor een verbreekcontact)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2008 00:44 #729517
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic storing
storing
ok dat ga ik dan ff proberen morgen bedankt voor je reaktie.
wat ik wel geprobeerd heb is door verbinden dat moest ik wel anders
kwam ik niet thuis>wat heb ik dus gedaan,je heb 2 rijen met zekeringen.
de 2de zekering van rechts bovenste pool bovenste rij.
de 2de zekering van rechts onderste pool onderste rij.
dat heb ik doorverbonden met een draadje met een
zwevende zekering van 25amp een lichterde kan niet.
omdat ie dan teligt is en er door knalt.
dus zo ben ik dan thuis gekomen het nadeel ik alleen dat de auto dan door blijft lopen als je de sleutel er uit haalt dus dan moet je het doorverbonden draadje verwijderen of de zekering er uit halen.
in dit geval had ik er dus wel een zekering er tussen gemaakt.
maar ik ga dat morgen ff proberen met de lampen en hopen dat ik aan een andere release kan komen ik hou je wel op de hoogte of het gelukt is ja of nee.
nogmaals bedankt was er zelf niet opgekomen dat met de lampen mvg herman
ok dat ga ik dan ff proberen morgen bedankt voor je reaktie.
wat ik wel geprobeerd heb is door verbinden dat moest ik wel anders
kwam ik niet thuis>wat heb ik dus gedaan,je heb 2 rijen met zekeringen.
de 2de zekering van rechts bovenste pool bovenste rij.
de 2de zekering van rechts onderste pool onderste rij.
dat heb ik doorverbonden met een draadje met een
zwevende zekering van 25amp een lichterde kan niet.
omdat ie dan teligt is en er door knalt.
dus zo ben ik dan thuis gekomen het nadeel ik alleen dat de auto dan door blijft lopen als je de sleutel er uit haalt dus dan moet je het doorverbonden draadje verwijderen of de zekering er uit halen.
in dit geval had ik er dus wel een zekering er tussen gemaakt.
maar ik ga dat morgen ff proberen met de lampen en hopen dat ik aan een andere release kan komen ik hou je wel op de hoogte of het gelukt is ja of nee.
nogmaals bedankt was er zelf niet opgekomen dat met de lampen mvg herman
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2008 18:08 #729556
door V300 register
storing
nou ik heb de lampen vervangen voor andere want die ik er eerst in had gezet
waren 100/90 dus te zwaar (max 150 watt) voor de release denk dat dat het probleem was nu heb ik een probleem dat ik geen release heb kunnen krijgen en het dus ook niet kan uit proberen of dat inderdaad het probleem was maar het zat het dus wel in de lampen denk ik dan mvg herman
nou ik heb de lampen vervangen voor andere want die ik er eerst in had gezet
waren 100/90 dus te zwaar (max 150 watt) voor de release denk dat dat het probleem was nu heb ik een probleem dat ik geen release heb kunnen krijgen en het dus ook niet kan uit proberen of dat inderdaad het probleem was maar het zat het dus wel in de lampen denk ik dan mvg herman
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2008 20:43 #729590
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic storing
als er te sterke lampen in zitten heb je grote kans dat het daar in zit.
controleer ook de contacten van de stekkers in die zekeringenkast en op de koplampfitting, voor t zelfde geld is daar al wat van weggesmolten!
succes met de zoektocht naar zo'n relais. elke 300 van 2e/3e generatie heeft dat type relais erin zitten. afhankelijk van waar je woont zijn er misschien wel mensen uit de buurt die er wat op voorraad hebben.
controleer ook de contacten van de stekkers in die zekeringenkast en op de koplampfitting, voor t zelfde geld is daar al wat van weggesmolten!
succes met de zoektocht naar zo'n relais. elke 300 van 2e/3e generatie heeft dat type relais erin zitten. afhankelijk van waar je woont zijn er misschien wel mensen uit de buurt die er wat op voorraad hebben.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2008 21:10 #729600
door V300 register
mijn tip; complete zekeringkast vervangen!!!
ik vermoed dat je door die zware lampen een kortsluiting in de zekeringkast gemaakt hebt (plastic steunen van koperen strippen kunnen wel eens smelten, en dan heb je de gekste verbindingen en sluitingen)
een relais wat ongezekerd kortsluiting krijgt, klapt er gewoon uit. gelukkig maar, want als het toevallig ook nog eens een stevig relais is, fikt je hele draadboom af....
PS goede reflectors en schone koplampglazen brengen beter licht dan 100 watt pitten in slechte koplampen!
ik vermoed dat je door die zware lampen een kortsluiting in de zekeringkast gemaakt hebt (plastic steunen van koperen strippen kunnen wel eens smelten, en dan heb je de gekste verbindingen en sluitingen)
een relais wat ongezekerd kortsluiting krijgt, klapt er gewoon uit. gelukkig maar, want als het toevallig ook nog eens een stevig relais is, fikt je hele draadboom af....
PS goede reflectors en schone koplampglazen brengen beter licht dan 100 watt pitten in slechte koplampen!
Moderators: Mark Smeets