alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2008 20:17 #627534 door Erick Janssen (GAST)
Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo] is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Ik ga as zaterdag een 440 lassen, volgens de eigenaar, een colega, zit er een board computer in de auto, wat en waar moet ik los koppelen, kan iemand mij wat info hierover geven????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2008 20:31 #712673 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]
Wat wil je gaan lassen dan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2008 23:11 #712706 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]
computer zit rechts onder in het daschboard ,kan ik mee herineren
het is een zwart kastje

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2008 07:52 #712720 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]
Klopt! aan de rechterkant zie je het display nog net zitten. Het lijkt een klokje, maar er zit een digitaal display in. De streepjes van de "klok" lichten op afhankelijk van de modus die je kiest.
cgi.ebay.co.uk/VOLVO-480-440-460-Electro...212#ebayphotohosting

Het bedieningsknopje zit volgens mij naast de asbak.
auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-...met-verlichting.html

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2008 08:19 #712721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]
Jup, ik heb ook een 400 (460T) inderdaad zit er een boordcomputer in. Daar hoef je je nog niet eens zo druk om te maken. Het gaat vooral om de injectie-unit en de eventuele ontstekingsunit.

Wanneer je gaat lassen aan de auto gaan er hoge stromen lopen door het chassis van de auto. Hierbij krijg je flinke magnetische velden en dus ook rare spanningen. Aangezien veel elektrische apparatuur in de auto ook gebruik maakt van het chassis van de auto als massa kan het voorkomen dat er zo die rare spanningen in je apparatuur terecht komt.
Vandaar dat men vaak de massa van de accu loskoppelt.
Ik heb het echter nog nooit meegemaakt dat er elektronica kapot is gegaan doordat ik aan het lassen ben geweest. Maar aangezien er voor gewaarschuwd wordt zou ik als ik jouw was maar gewoon de massa van de accu losgooien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2008 10:38 #712734 door V300 register
en zeker ook de motormanagement computer eruit halen/ minstens loskoppelen

dit geldt overigens ook voor laswerk aan een 360 injectie.

maar waar de ECU zit bij een 440 weet ik echt niet (is ook redelijk offtopic hier)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2008 10:45 #712735 door V300 register
De ECU zit aan de rechterkant van de voeten van de passagier.
Indien de wagen is voorzien van een Turbo dan zit er nog een ontstekingsunit midden onder de middenconsole van het dashboard.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2008 11:57 #712745 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Lassen aan een 440 [ietwat off topic maar toch Volvo]
"midden onder de middeconsole van het dashboard": Een leukere plek konden ze niet bedenken:humor:

Volgens mij kan ie daar ook nog vrij warm worden.....:S

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2008 12:25 #712753 door V300 register
Onder de benzinetank is anders ook wel een leuke plek... Heb ik jaren terug eens gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2008 16:23 #712783 door V300 register

Erik;57673 schreef : "midden onder de middeconsole van het dashboard": Een leukere plek konden ze niet bedenken:humor:

Volgens mij kan ie daar ook nog vrij warm worden.....:S

Die unit zit netjes in de tempex verpakt, dus zal wel meevallen :+

Nee hij zit onder die opbergvakjes, dus hij zal niet zoveel last hebben van de warmte.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC