alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Stilzetten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 15:07 #626609
door V300 register
Stilzetten is gemaakt door V300 register
Hoi,
Ik wil mijn wagen zeker een halfjaar stilzetten omdat ik hem momenteel totaal niet nodig heb. Sterker nog hij is al geschorst en staat stil...
Ik heb de twee achterwielen vervangen door wielen die ik nog had liggen. De voorwielen draai ik elke week een halfslag om. Is dit goed zo? Ook zijn ze kei hard opgepompt...
Ik heb 4ml olie per cilinder met behulp van een spuit erin gedaan Bougies eruit 1 a 2 seconde laten lopen bougies terug. Is dit genoeg olie? Ik lees van een een paar ml tot een paar eetlepels dus ja...
Waar ik het bangste voor ben is dat nu 1 wielremcylinder lekt bij de rubbers. Onwijs weinig overigens, op het pijl van de remolie staat nog steeds helemaal vol, het is enkel te zien als je de trommel ervan afhaalt maar dan echt weinig...
Zou dit erger kunnen worden? mij lijkt het niet zo slim om zo een wagen te stalen... Maar ja als je zelf niet zo,n cylinder kunt vervangen...
Ik wil mijn wagen zeker een halfjaar stilzetten omdat ik hem momenteel totaal niet nodig heb. Sterker nog hij is al geschorst en staat stil...
Ik heb de twee achterwielen vervangen door wielen die ik nog had liggen. De voorwielen draai ik elke week een halfslag om. Is dit goed zo? Ook zijn ze kei hard opgepompt...
Ik heb 4ml olie per cilinder met behulp van een spuit erin gedaan Bougies eruit 1 a 2 seconde laten lopen bougies terug. Is dit genoeg olie? Ik lees van een een paar ml tot een paar eetlepels dus ja...
Waar ik het bangste voor ben is dat nu 1 wielremcylinder lekt bij de rubbers. Onwijs weinig overigens, op het pijl van de remolie staat nog steeds helemaal vol, het is enkel te zien als je de trommel ervan afhaalt maar dan echt weinig...
Zou dit erger kunnen worden? mij lijkt het niet zo slim om zo een wagen te stalen... Maar ja als je zelf niet zo,n cylinder kunt vervangen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 16:41 #686391
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stilzetten
Je kunt beter de auto omhoog zetten als je daar de mogelijkheid toe hebt. Gewoon op een paar kratjes ofzo. En geen handrem erop.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 16:47 #686392
door V300 register
Is dat allemaal niet wat overdreven voor ruim een half jaartje? Het is wat anders als de auto voor volgende generaties/levensvormen geconserveerd en opgeslagen moet worden 
De platte kanten aan de banden rij je er wel uit. De motor kan heel wat hebben, mits hij warm weggezet is (ivm condens in de cylinders en kop) Om de maand starten en meteen weer uitzetten lijkt me niet handig. En wat de remmen betreft, zolang er nog genoeg vloeistof in zit is het probleem niet ernstig, anders werd het reservoir met remmen leeggepompt. Wel is het raadzaam om ze bij heringebruikname te controleren.
De platte kanten aan de banden rij je er wel uit. De motor kan heel wat hebben, mits hij warm weggezet is (ivm condens in de cylinders en kop) Om de maand starten en meteen weer uitzetten lijkt me niet handig. En wat de remmen betreft, zolang er nog genoeg vloeistof in zit is het probleem niet ernstig, anders werd het reservoir met remmen leeggepompt. Wel is het raadzaam om ze bij heringebruikname te controleren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 16:49 #686393
door V300 register
Ik vind 6 maanden behoorlijk lang :hmmz:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 16:57 #686397
door V300 register
Ik heb auto's gekocht en opgelapt die 10-15 jaar stilgestaan hebben. De schokbrekers en ophanging kraken dan in het begin wat, maar na 50 kilometer rijden is het weer soepel. Na zo'n tijd zitten waarschijnlijk wel de remmen vast en mag het koelwater wel ververst worden als het er nog in zit. De banden lijden natuurlijk wel als ze leeglopen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 17:10 #686399
door V300 register
Och je moet geen enkel risico lopen he. Mmm warm hij was half warm wegezet, maar er kwam geen condens meer uit de uitlaat. Maar hij was dus nog niet aan het koelen.
Dat doet die namelijk niet zo maar haha. Het kan geen kwaad volgens mij.
Om de maand starten lijkt me niet slim, word die namelijk niet warm weggezet... Maar goed dat zou ik vroeger wel gedaan hebben haha. Je word slimmer soms he.
Ik conseveer veilig of ik conseveer niet....
Dat doet die namelijk niet zo maar haha. Het kan geen kwaad volgens mij.
Om de maand starten lijkt me niet slim, word die namelijk niet warm weggezet... Maar goed dat zou ik vroeger wel gedaan hebben haha. Je word slimmer soms he.
Ik conseveer veilig of ik conseveer niet....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2007 19:25 #686406
door V300 register
mijn daf staat in de winterperiode ook wel eens 4 of 5 maanden stil. vorig jaar was ik zelfs vergeten de accu eruit te halen. starten, lopen, rijden....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2007 09:43 #686432
door V300 register
idd maar waarschijnlijk zit er in jouw daf ook geen klokje dat blijft tikken, of een moderne radio waar kans op lekstroom is?
zo ken ik iemand die had zijn oudere mercedes in de schuur gezet voor een langere periode, en vergeten een lampje uit te doen ergens in de auto.
alleen heeft hij dus zo'n handige deurvergrendeling op afstandsbediening, zodat ie geen sloten meer nodig had. en je raad het al, sleutel niet te vinden, en cv wou niet open. dan baal je
zo ken ik iemand die had zijn oudere mercedes in de schuur gezet voor een langere periode, en vergeten een lampje uit te doen ergens in de auto.
alleen heeft hij dus zo'n handige deurvergrendeling op afstandsbediening, zodat ie geen sloten meer nodig had. en je raad het al, sleutel niet te vinden, en cv wou niet open. dan baal je
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2007 11:12 #686437
door V300 register
Dus gewoon de accu loskoppelen
Veel auto's hebben last van lekstroom, hoe nieuwer ze zijn en meer elektronica er in zit hoe erger het is lijkt wel. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de toestand van het elektrisch circuit en componenten niet al te best is. Bij mijn saab (zit veel te veel electronica in) was de accu na soms na 3 weken al leeg. En wanneer een accu een aantal weken volledig ontladen is geweest is hij kapot.
Bij mijn DAF ben ik wel eens vergeten de accu los te koppelen en na bijna een jaar (moest weer gekeurd worden) was het starten en rijden. Bij de eerste tientallen meters rijden na zo'n tijd lijkt het wel of er houten riemen op de vario liggen zo slecht komt ie vooruit. Maar de riemen die er op liggen zijn dan ook wel erg oud.
Bij mijn DAF ben ik wel eens vergeten de accu los te koppelen en na bijna een jaar (moest weer gekeurd worden) was het starten en rijden. Bij de eerste tientallen meters rijden na zo'n tijd lijkt het wel of er houten riemen op de vario liggen zo slecht komt ie vooruit. Maar de riemen die er op liggen zijn dan ook wel erg oud.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2007 13:36 #686439
door V300 register
is het dan geen idee om de riemen er bij het stallen af te halen of ergens met een soort rubbervet in te smeren? zodat ze dus niet hard worden? enige probleem is dan dat zodra je ze in gebruik gaat nemen is dat je ze zult moeten ontvetten.
Moderators: Mark Smeets