alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Asbest
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-12-2005 18:03 #624285
door V300 register
Asbest is gemaakt door V300 register
Weet iemand hier iets over, remvoeringen, koppelingsplaten. Of zijn ze zo wijs geweest dat ze nooit van astbest geweest zijn...( Ook niet voor 86)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2005 20:50 #638574
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Asbest
Alle vervangenings/nieuwe delen van tegenwoordig hebben als vermelding dat er geen asbest in zit. Dit is hoogstwaarschijnlijk omdat het vroeger wel was. Maar ik neem niet aan dat het in de jaren 80 nog was.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-12-2005 20:58 #638575
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Asbest
Mijn vader had samen met zijn broer een timmermansbedrijf. Grote loodsen met asbest daken.
Asbest was een goed brandveilig materiaal en hielden we vaak vast. Had veel funcies.
Als kinderen vonden wij het leuk om asbest stukken in vuur te gooien, dan plofte het.
Nu 30/40 jaar later vraag ik mij wel eens af in hoeverre we iets aan het overdrijven zijn.
De werknemers in de asbest fabrieken stierven aan asbest omdat ze jaren en jaren in asbest-wolken en stof bezig waren.
Asbest was een goed brandveilig materiaal en hielden we vaak vast. Had veel funcies.
Als kinderen vonden wij het leuk om asbest stukken in vuur te gooien, dan plofte het.
Nu 30/40 jaar later vraag ik mij wel eens af in hoeverre we iets aan het overdrijven zijn.
De werknemers in de asbest fabrieken stierven aan asbest omdat ze jaren en jaren in asbest-wolken en stof bezig waren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-12-2005 22:38 #638576
door V300 register
vrijwel ALLE auto's van voor 1986 hebben asbest 'all over the place' .
de 300 dus ook.
bij de dafs zit het zelfs in de spatplaten onder de motorruimte, en in de geluidwerende lagen op de bodemplaat. Zou me niks verbazen als dat bij de (vroege) 300's ook zo is.
de gevaren van al deze asbesthoudende materialen zijn mijns inziens zeer laag.
een ander verhaal is rem- en koppelingstof. Dit bevat een hoop vrije vezels en moet je dus niet gaan wegblazen met perslucht oid. water werkt ook...
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je oude pakkingen e.d. in een afgesloten plastic zakje doen. Eventueel kun je dit dan nog bij de milieustraat afgeven.
Groetjes Wouter
de 300 dus ook.
bij de dafs zit het zelfs in de spatplaten onder de motorruimte, en in de geluidwerende lagen op de bodemplaat. Zou me niks verbazen als dat bij de (vroege) 300's ook zo is.
de gevaren van al deze asbesthoudende materialen zijn mijns inziens zeer laag.
een ander verhaal is rem- en koppelingstof. Dit bevat een hoop vrije vezels en moet je dus niet gaan wegblazen met perslucht oid. water werkt ook...
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je oude pakkingen e.d. in een afgesloten plastic zakje doen. Eventueel kun je dit dan nog bij de milieustraat afgeven.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-12-2005 22:42 #638577
door V300 register
PS in tegenstelling tot de dakplaten e.d. is in de auto industrie nog veel langer gebruik gemaakt van asbesthoudende materialen. Er was destijds gewoon niks anders met dezelfde eigenschappen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-12-2005 11:38 #638578
door V300 register
Ja, ja het klopt wel. Dat overdrijven. Bijna iedereen, is met asbest in aaraking gekomen en dan bedoel ik niet via de lucht, want daarin zwerven nog genoeg deeltjes maar gewoon met het matriaal zelf. Kookplaatjes, in de bouw alles was van dat spul... Maar ja, dat neemt niet weg dat je er dan niet voorzichtig mee moet zijn.... Toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-12-2005 12:33 #638579
door V300 register
We zijn er op gewezen. Is altijd goed.
Voor die fabrieksarbeiders was het helaas te laat.
Maar als wij een stukje asbest aanraken is er nog niets aan de hand.
Haal geen stuk asbest door de cirkelzaag, laat ik het zo zeggen.
Voor die fabrieksarbeiders was het helaas te laat.
Maar als wij een stukje asbest aanraken is er nog niets aan de hand.
Haal geen stuk asbest door de cirkelzaag, laat ik het zo zeggen.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2005 12:50 #638580
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Asbest
In vaste vorm kan het niet veel kwaad. Waneer de vezels loskomen en rond gaan zweven kan het schadelijk worden wanneer je ze inademt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-12-2005 12:53 #638581
door V300 register
Point is made!
Moderators: Mark Smeets