Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
- Goos Slotegraaf (GAST)
- Nieuw lid
- Goos
Minder
Meer
27-07-2024 17:47 #1045968
door Goos Slotegraaf (GAST)
Volvo 345 1.4 vario 1981 65.000 km.
Beantwoord door Goos Slotegraaf (GAST) in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Aanvulling op vorig bericht: ik meet geen spanning op de stroomdraad van de schakelaar (blauwe pijl). Dat lijkt me ook niet te kloppen, of wel? Waar krijgt deze draard de stroom vandaan?
Groet, Goos.
Groet, Goos.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
27-07-2024 22:11 #1045969
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Ik vermoed dat de schakelaar een massa verbinding maakt naar de vacuumklep voor de koppeling. Dan staat er geen 12V spanning op. Naar mijn weten gebruikte VolVo Car bruin of zwart voor massa en rood voor de spanning draad. Je hebt gelukkig geen draadbreuk omdat je aangeeft dat de koppeling werkt bij indrukken contact. Misschien is inspuiten met wd40 voldoende om de schakelaar gangbaar te maken. Groeten Alber
- Wim Horinga
- Nieuw lid
Minder
Meer
28-07-2024 19:02 #1045972
door Wim Horinga
schema
Beantwoord door Wim Horinga in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
schema
- Goos Slotegraaf (GAST)
- Nieuw lid
- Goos
Minder
Meer
31-07-2024 14:16 #1045984
door Goos Slotegraaf (GAST)
Beantwoord door Goos Slotegraaf (GAST) in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Ik heb alle electrische verbindingen onder de pook nagelopen en ingespoten met contactspray. Helaas, nog steeds dezelfde klacht. Maar ik ben wel een stap verder: als ik één van de draadjes van de koppelingsbegrenzingsklep (3x woordwaarde..) eraf haal, doet ie het prima! Grijpt mooi aan en bij lage toeren! Rara, op welk defect duidt dit?
- Wim Horinga
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-07-2024 22:15 #1045987
door Wim Horinga
Beantwoord door Wim Horinga in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
lijkt op verbinding naar aarde in de pook draadje naar de pook beweegt mee en kan ergens contact met blank metaal maken dat was bij mij zo maar dat is een 340
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
03-08-2024 23:10 #1046050
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Lastige plek, maar j ehebt al wel een goed verdachte dus!
De EMVK zit wel goed toegankelijk, tenminste dat was zo in de 1990ers die ik heb gereden.
Als aanvulling:
Bij te hoge toeren is vaak de geforceerd-terugschakel-stroomkring dergens defect: kickdownschakelaar, remdrukschakelaar en/of bergremschakelaar. Dan blijft de vario ook veel te hoog in de toeren.
Alle genoemde schakelingen zijn normally-closed, dus als test makkelijk te overbruggen. Vooral de remdrukschakelaar kan vervelend zijn, verouderd en plakt dan een tijdje. Maar komt ook wel weer een keer los.
Ik heb een tijdje een dubbel molex klemmetje erop gehad, zodat ik de schakelaar snel kon omzeilen, indien nodig.
Er zijn trouwens goede alternatieven voor, heb ik op V3C forum over gepost, staat nu ook hier ergens dus.....
De EMVK zit wel goed toegankelijk, tenminste dat was zo in de 1990ers die ik heb gereden.
Als aanvulling:
Bij te hoge toeren is vaak de geforceerd-terugschakel-stroomkring dergens defect: kickdownschakelaar, remdrukschakelaar en/of bergremschakelaar. Dan blijft de vario ook veel te hoog in de toeren.
Alle genoemde schakelingen zijn normally-closed, dus als test makkelijk te overbruggen. Vooral de remdrukschakelaar kan vervelend zijn, verouderd en plakt dan een tijdje. Maar komt ook wel weer een keer los.
Ik heb een tijdje een dubbel molex klemmetje erop gehad, zodat ik de schakelaar snel kon omzeilen, indien nodig.
Er zijn trouwens goede alternatieven voor, heb ik op V3C forum over gepost, staat nu ook hier ergens dus.....
Moderators: Mark Smeets