1.7 met variomatic
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 18380-dummy
- Nieuw lid
-
Kun je deze technische leek uitleggen waarom een sterkere motor met vario niet leidt tot minder toeren bij dezelfde snelheid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Om het toerental omlaag te krijgen bij dezelfde snelheid kan er een ander differentieel, versnellingsbak met extra versnelling of een overdrive (maar daar ken ik geen voorbeelden van onder de 300's) worden gebruikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 18380-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zebo010;249719 schreef : Zal niet beweren dat ik het begrijp (waarom kan een 2-liter dan met zoveel minder toeren toe??
Dat kan die ook. Mijn 10 jaar oude sedan doet slechts 2100 toeren op de snelweg. Alleen, de verhoudingen van de versnellingsbak en eindoverbrenging bepalen uiteindelijk hoeveel toeren de motor maakt.
Voor het gemak even uitgegaan van een handgeschakelde versnellingsbak, tandwielen zorgen er voor dat in de eerste versnelling de motor bijvoorbeeld 3x zoveel toeren maakt dan de as die de wielen aandrijft. Dan rijdt je (theoretisch voorbeeld) 3000r/min op je toerenteller bij 30km/h, dan draaien de wielen dus aan 1000r/min. Schakel je nu naar de 4e versnelling met een 1:1-verhouding van de versnellingsbak, terwijl je dezelfde snelheid houdt, dan draait de motor dus net zoveel toeren als je achterwielen, namelijk 1000r/min bij 30km/h.
Een variomatic werkt daarin eigenlijk niet veel anders dan dat deze geen vaste trappen heeft in versnellingen, maar constant veranderd van overbrenging.
Neem je nu diezelfde versnellingsbak en zet je daar een motor in die 2x zoveel vermogen levert, dan zul je sneller optrekken maar het toerental verandert niet. In zijn 1 zal de motor nog steeds 3000 toeren moeten maken om de wielen 1000 toeren te laten draaien, en in zijn 4 zal de motor nog steeds 1000 toeren moeten maken om de wielen 1000 toeren te laten draaien. Met een handbak heb je het geluk dat je zelf kunt bepalen wanneer je schakelt, dus (binnen bepaalde marges) zelf kunt bepalen hoeveel toeren de motor maakt. Een variomatic regelt dat zelf en dat kun je enkel beïnvloeden door meer of minder gas te geven.
Een kleine kanttekening bij dit verhaal is dat een vario schakelt onder invloed van het motorkoppel en vermogen. Meer gas geven = meer vermogen vragen = terugschakelen. Minder gas geven = minder vermogen vragen = opschakelen. Een zwaardere motor gebruiken zonder de vario aan te passen zal dus eerder resulteren in meer toeren dan minder toeren. Bovendien zul je niet het meest efficiënte toerental van de motor gebruiken, een 1.7 zal zodoende gevoelsmatig nog meer te veel toeren maken dan de 1.4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Daarnaast vind ik het een mooie vergelijking, als ik straks op Tom zijn racefiets naar het werk mag en hij op mijn stadsfiets van 25 kg met 3 versnellingen dan wordt het nog redelijk spannend wie er als eerste daar zal zijn...
Als we weer terug gaan naar variomagie dan telt inderdaad vooral de totale maximale overbrengingsverhouding want die bepaald uiteindelijk het toerental bij een bepaalde snelheid.
Daarnaast zal de 1700 cc motor toch teveel draaimoment genereren waardoor op zijn minst de levensduur van de aandrijfriemen drastisch ingeperkt zal worden.
Je zou bijna gaan denken dat de engineers er destijds redelijk goed over nagedacht hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar in realiteit om tal van redenen niet handig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wel idd wat lagere toeren, maar niet bijzonder veel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zebo010;249719 schreef : Zal niet beweren dat ik het begrijp (waarom kan een 2-liter dan met zoveel minder toeren toe?? Zit dat in het differentieel dan??) maar is er een manier om een 340 met Vario (want die wil ik echt niet kwijt) minder toeren te laten maken bij gegeven snelheden?
Zonder de variomatic zelf aan te passen is je enige optie: een combinatie van wielen en banden die groter is dan wat je nu hebt. En dan nog ga je van 4400 toeren bij 120 naar pakweg 4200 op 15-inch met 195/55, alles onder de nodige voorbehouden natuurlijk.
Wouter76;249723 schreef : Daarnaast vind ik het een mooie vergelijking, als ik straks op Tom zijn racefiets naar het werk mag en hij op mijn stadsfiets van 25 kg met 3 versnellingen dan wordt het nog redelijk spannend wie er als eerste daar zal zijn...
Je zou bijna gaan denken dat de engineers er destijds redelijk goed over nagedacht hebben.
De fietsvergelijking wil uiteraard alleen zeggen dat je op snelheid X in overbrenging Y even veel moet trappen. Als Tom in Y meer trapt (= meer toeren maakt) dan jij is hij wel sneller

Voor wat betreft de knappe koppen, lees dan even de variomatic-handout die Wouter N. van de week in het ledenmenu heeft geplaatst, en dan vooral deze zin, waarbij je voor aandrijving ook transmissie kunt lezen:
Elke aandrijving heeft tot taak het door de motor geleverde vermogen aan te passen aan de rijomstandigheden en zodanig op de aandrijfwielen over te brengen, dat de auto zijn maximale vermogen bij verschillende snelheden kan ontwikkelen, met als uitersten een maximale trekkracht of een maximale snelheid.
Er zal vast een opzet te maken zijn waarbij je de variomatic aan de karakteristiek van de B172K kunt aanpassen, en het zal vast door 'Helmond' op een bierviltje zijn uitgerekend, maar zelfs al krijg je het werkend, dan loop je nog steeds tegen je maximale overbrengingsverhouding aan (en dus geloei op de snelweg).
Dan kun je de eindoverbrenging wel aanpassen, maar dan belast je de koppeling weer te zwaar, en moet je die weer vervangen voor een 'ouderwetse' koppelomvormer. Beetje jammer want die kost je weer vermogen, heb je voor jan doedel die 1.7 erin gehangen :+
Of je moet dus inderdaad, zoals hierboven geopperd, met een inschakelbare 'overdrive' aan de slag gaan. Nou, wie gaat het maken?
Pragmatische optie, door mij jaren toegepast: max 100 rijden of anders de radio harder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.