EMVK Vraagjes

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2013 22:09 #632487 door V300 register
EMVK Vraagjes is gemaakt door V300 register
Ik las laatst over het EMVK en dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn dat mijn autootje niet super zuinig meer rijdt. Na een controle uitgevoerd hebben qua vacu?m kwam ik tot de conclusie dat als ik in de slang blaas (b) van het terugschakel vacu?m dat het even duurt voordat hij druk opbouwd. Alsof er een klepje dicht geblazen moet worden. Hoort dit?

De EMVK deed het wel gewoon goed en klik en zuigt zoals het hoort. Toch heb ik hem even uit elkaar gehaald. Blijkt er aan de binnenkant redelijk veel roet te zitten. Ik heb hem schoon gemaakt met 5 wattenstaafjes. Hoe kan het dat er roet in zit?

Ook heb ik dat mijn kickdown vaak blijft hangen. Dan moet ik hem weer een paar keer intrappen om hem weer uit te krijgen. Hoe kan dit? Of waar moet ik zoeken?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2013 22:47 #923375 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic EMVK Vraagjes
het duurt inderdaad even voordat je de membranen aan gaat spannen, beiden hebben toch een aardige inhoud. het zou van de opschakelkant even lang moeten duren, al gaat het volblazen wel iets lastiger omdat de leidingen dunner zijn.

het belangrijkste is dat je er een hoeveelheid X lucht in krijgt en dat die hoeveelheid na een aantal seconden vasthouden weer terugkomt, dan is het vacu?m gedeelte onder de auto in orde.

is normaal dat het wat zwartig is in het EMVK, is meer slijtage van de rubber slangen/klepjes wat een residu achterlaat.

kickdown die zo af en toe blijft hangen zit in je tachorelais, relaispootje is losgescheurd van de print even opnieuw solderen en presto.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2013 23:39 #923381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK Vraagjes
Welk relais? Het zwarte vierkantje. Ik had voordat je gepost had al even kort gekeken en zag niets bijzonders. Ik ga morgen nog een keer kijken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2013 20:09 #923429 door V300 register

AvdAkker;211160 schreef : het duurt inderdaad even voordat je de membranen aan gaat spannen, beiden hebben toch een aardige inhoud. het zou van de opschakelkant even lang moeten duren, al gaat het volblazen wel iets lastiger omdat de leidingen dunner zijn.

de luchtinhoud in de trommels van de vario is heel verschillend. de opschakelkant heeft alleen de vrije ruimte tussen het deksel en het membraan, de terugschakelkant is aangesloten op de grote luchtkamer in de trommel zelf. Het is dus normaal dat de terugschakelkant meer lucht neemt voordat de druk oploopt.

AvdAkker;211160 schreef : het belangrijkste is dat je er een hoeveelheid X lucht in krijgt en dat die hoeveelheid na een aantal seconden vasthouden weer terugkomt, dan is het vacu?m gedeelte onder de auto in orde.

Daar ben ik het dan weer w?l helemaal mee eens :+

AvdAkker;211160 schreef : kickdown die zo af en toe blijft hangen zit in je tachorelais, relaispootje is losgescheurd van de print even opnieuw solderen en presto.

aanvulling; het kan ook het elektrische contactje van de gaskabel zijn. als het probleem specifiek voorkomt na volgas geven is dat zelfs de meest waarschijnlijke oorzaak.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2013 20:17 #923433 door V300 register
Hey Wouter! Held! Thanks voor de verduidelijking. Waar zit dat elektrische contact van de gaskabel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2013 20:31 #923547 door V300 register
Mocht je er niet uit komen dan kan ik je wel helpen, woon in de buurt (Oostzaan)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 11:11 #923570 door Anjo van den Akker

Wouter;211215 schreef : de luchtinhoud in de trommels van de vario is heel verschillend. de opschakelkant heeft alleen de vrije ruimte tussen het deksel en het membraan, de terugschakelkant is aangesloten op de grote luchtkamer in de trommel zelf. Het is dus normaal dat de terugschakelkant meer lucht neemt voordat de druk oploopt.

ja dat klopt wel, maar bij het blazen zelf merk je dat verschil niet echt, je hebt meer last van de dunnere diameter van het slangetje waardoor je de kamers zowieso minder snel vol krijgt:)

Wouter;211215 schreef : aanvulling; het kan ook het elektrische contactje van de gaskabel zijn. als het probleem specifiek voorkomt na volgas geven is dat zelfs de meest waarschijnlijke oorzaak.

niet perse, als je een gescheurde print hebt is het vaak zo dat hij pas blijft hangen als hij bediend wordt en dat gebeurt het meeste bij t gas geven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2013 19:06 #923605 door V300 register

RVandenbussche;211220 schreef : Hey Wouter! Held! Thanks voor de verduidelijking. Waar zit dat elektrische contact van de gaskabel?

Op de plaats waar de gaskabel vanuit de cabine naar de motorruimte gaat. Bij mijne zit de schakelaar nog net in de cabine, maar volgens mij bij nieuwere uitvoeringen net in de motorruimte.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 19:10 #923606 door Anjo van den Akker
Bij alle uitvoeringen zit hij in de cabine (geel/groene draad), er zit alleen een massadraadje bij in het motorruim.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC