Vacuumsysteem
- V300 register
- Verbannen
-
Tot zover lijkt het allemaal in orde, maar toch merk ik tijdens het rijden niets van het op/neer schakelen. Alles is gelijk aan wanneer ik rijd zonder EMVK en de aanzuigende slang naar het inlaatspruitstuk afgedopt.
Verdere diagnose heeft het volgende opgeleverd:
Het neerschakel vacu?m zuigt veel harder dan het opschakel vacu?m. Is dat gewoon?
Voorts neemt het toerental flink toe als ik de bergrem aanzet, ook wanneer alles slangen wel zijn aangesloten. Dit doet me vermeoden dat er valse lucht wordt aangezogen, hoewel de blaastest geen lekkages aanwijst.
Ik heb ook bij de twee primaires de slangetjes losgehaald en geblazen. Ook hier lijkt het in orde, hoewel ik het idee heb dat ik bij ??n van de vier slangetjes wel minder lucht terug krijg dan ik er in blaas.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het beste kun je eea even uitsluiten door eerst vacuummeter direct op de opschakelzijde te zetten en deze handmatig in te schakelen (draadje naar massa leggen vanaf de min)
het is normaal dat deze waarde kleiner is dan het volle motorvacuum, maar je zou toch wel 35 (eenheid ben ik even kwijt, maar komt neer op 0,65 x de atmosferische druk) vacu?m moeten hebben. een zeer goede EMVK trekt 45.
als dit binnen de 'range' valt, kun je een t-stukje aansluiten (op de slang opschakelzijde) en al rijdend het vacuum beoordelen.
als het bij terug intrappen van het gas meteen wegvalt, moet je de terugslagklep in de emvk checken. Als het zowieso veel lager blijft dan de gemeten waarde direct op de emvk, moet je het probleem toch in een lekkage zoeken.
- V300 register
- Verbannen
-
- Beide spoelen/kleppen eraf gehaald en stofzuiger met ducktape aangesloten op de zuigaansluting. Aan ??n zijde wordt er dan gezogen, aan de andere zijde heel weinig niets. De kant die nauwelijks zuigt is de kant van het opschakelvacuum (en de kant waar de ontluchting is gemonteerd).
Wat kan hier intern fout zitten, en wat dient de ontluchting precies voor?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik heb het vermoeden dat het opschakelklepje (die vast hoort te zitten op het asje van de spoel) los ligt en zodoende tegen de aanzuig opening getrokken word.
- V300 register
- Verbannen
-
Nee dat is het niet, ook als is asjes en spoelen met alles er af haal (alleen het middenstuk met vacuum- en ontluchtingspijpaansluiting blijven dan over) wordt er aan die kant nauwelijks gezogen. Ik heb het idee dat het iets is tussen de vaccuumaansluiting en het gedeelte met de ontluchtingsslang er op. Wat zit daar nog binnenin?
Is er nog een reden dat de ontluchtingsunit aan de kant van het opschakelvacuum zit, of is dat puur willekeurig?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet niet of deze test zo werkt? Kan zijn dat ie op die manier eerder aanzuigt via de terugschakelkant van dat midden gedeelte i.p.v. aan beide kanten evenveel of meer aan de opschakelkant?klaasdev;189090 schreef : Nee dat is het niet, ook als is asjes en spoelen met alles er af haal (alleen het middenstuk met vacuum- en ontluchtingspijpaansluiting blijven dan over) wordt er aan die kant nauwelijks gezogen.
- V300 register
- Verbannen
-
Het advies dat Wouter heeft gegeven is toch de best denkbare diagnosemethode. Ik heb zelf ook ooit iets vergelijkbaars gehad: alles op en aan de EMVK gecheckt en gerepareerd, blaastest gedaan, en toch niet volledig opschakelen. De boosdoener bleek uiteindelijk een gescheurd doorvoerpotje in een van de primaire poelies. Die spoor je met de blaastest in de motorruimte niet zo snel op. In je startpost geef je al aan dat je bij direct blazen bij de primair al lucht 'mist'.
- V300 register
- Verbannen
-
Punkazz: ook als ik dan m'n vinger houdt op de terugschakelkant van het middengedeelte (zodat daarlangs niet gezogen wordt) wordt er aan de opschakelkant nog nauwelijks gezogen. Ik heb het vermoeden dat er aan de opschakel zijde een verstopping zit (in de restrictie?) waaroor er nauwelijks lucht aangezogen kan worden. De EMVK is alleen verder niet open te krijgen volgens mij.
Niels: wat bedoel je met het advies van Wouter? Die opscakel klepjes heb ik al een poos terug vervangen want die waren inderdaad kapot.
Ik vermoed ook een probleem met (een van de) doorvoerpotjes. Zijn deze er uit te halen en te controleren/reviseren?
- V300 register
- Verbannen
-
Het is een gedoe, maar alles is te reviseren of te vervangen zolang je de onderdelen nog maar kan vinden. Ik geloof dat dat voor de doorvoerpotjes/keerringen nog niet zo'n groot probleem is?
Ik zou Dafhobby eens proberen.