Rare combinatie van probleempjes
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2011 13:12 #631360
door V300 register
Rare combinatie van probleempjes is gemaakt door V300 register
Allereerst een hartelijke groet uit het zeer aangename Italie!
Onze reis is zeer voorspoedig gegaan behoudens wat startproblemen na het tanken. Dat was (met dank aan dit forum) met een tik op het relais van de startmotor snel op te lossen.
Een groter probleem ontstond vlak voor onze aankomst. 4 kilometer voor het eindpunt moetst ik de auto keren waarbij ik over een hoge drempel reed. De uitlaat gaf een flinke Kdoing maar dat was ook alles.
Even later moest ik een flinke helling nemen en gebruikte daarbij de bergrem. Zo op het gevoel leek die het te doen maar het lampje brandde niet.
Weer even later moest ik, vanuit stilstand een echt stijle helling pakken. Op een of andere manier gaf de motor nauwelijks vermogen en begon bovendien te stinken.
1 kilometer verder waren we op de plaats van bestemming en constateerde ik dat de uitlaat aan de achterkant los hing.
De volgende dag laten repareren (nieuwe rubbers en maar liefst 6 gaatjes gelast)
Nou mijn vragen:
- kan door een loszittende uitlaat de motor aan vermogen verliezen?
- of is het juist andersom: kan door een zwoegende motor de uitlaat een knal krijgen?
Overigens rijdt de auto inmiddels weer normaal maar zonder bergrem.
Onze reis is zeer voorspoedig gegaan behoudens wat startproblemen na het tanken. Dat was (met dank aan dit forum) met een tik op het relais van de startmotor snel op te lossen.
Een groter probleem ontstond vlak voor onze aankomst. 4 kilometer voor het eindpunt moetst ik de auto keren waarbij ik over een hoge drempel reed. De uitlaat gaf een flinke Kdoing maar dat was ook alles.
Even later moest ik een flinke helling nemen en gebruikte daarbij de bergrem. Zo op het gevoel leek die het te doen maar het lampje brandde niet.
Weer even later moest ik, vanuit stilstand een echt stijle helling pakken. Op een of andere manier gaf de motor nauwelijks vermogen en begon bovendien te stinken.
1 kilometer verder waren we op de plaats van bestemming en constateerde ik dat de uitlaat aan de achterkant los hing.
De volgende dag laten repareren (nieuwe rubbers en maar liefst 6 gaatjes gelast)
Nou mijn vragen:
- kan door een loszittende uitlaat de motor aan vermogen verliezen?
- of is het juist andersom: kan door een zwoegende motor de uitlaat een knal krijgen?
Overigens rijdt de auto inmiddels weer normaal maar zonder bergrem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
29-07-2011 13:55 #882264
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Rare combinatie van probleempjes
Mooi zeg dat de 340 die lange reis bijna vlekkeloos heeft afgelegd!
Op jouw eerste vraag kan ik bevestigend antwoorden, als een motor niet meer de juiste 'tegendruk' krijgt omdat de uitlaat gassen op een plek anders dan het laatste stukje pijp op de einddemper weg kunnen lekken dan is de kans groot dat je daardoor vermogen verliest (heb ik zelf ook al eens mee gemaakt)
Als de motor ook op een vlak stuk weg (beste test is bij ca 50 km/h) niet duidelijk in toeren stijgt bij gebruik van de bergrem dan zou je even kunnen kijken of de betreffende aansluiting op de EMVK wel aanzuigt (dit is de aansluiting het dichtst bij het voorscherm)
Als je bij stationair lopende motor de bergrem knop inschakelt dan kun je dat controleren.
Fijne vakantie verder Wim!
Op jouw eerste vraag kan ik bevestigend antwoorden, als een motor niet meer de juiste 'tegendruk' krijgt omdat de uitlaat gassen op een plek anders dan het laatste stukje pijp op de einddemper weg kunnen lekken dan is de kans groot dat je daardoor vermogen verliest (heb ik zelf ook al eens mee gemaakt)
Als de motor ook op een vlak stuk weg (beste test is bij ca 50 km/h) niet duidelijk in toeren stijgt bij gebruik van de bergrem dan zou je even kunnen kijken of de betreffende aansluiting op de EMVK wel aanzuigt (dit is de aansluiting het dichtst bij het voorscherm)
Als je bij stationair lopende motor de bergrem knop inschakelt dan kun je dat controleren.
Fijne vakantie verder Wim!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2011 17:39 #882286
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rare combinatie van probleempjes
qua trekkracht hoor je daar niks van te merken, totdat de gehele uitlaat vanaf het spruitstuk eraf ligt... dan heb je idd ineens geen power meer maar wel extreem veel lawaai, de brandstof wordt dan omgezet in knallen ipv in aandrijfkracht 
zolang de voorpijp en de katalysator, danwel voorpijp en middendemper nog aanwezig en ongeveer gasdicht zijn mag het daarna zo lek zijn als iets, trekkracht geen probleem.
dus dat is een andere oorzaak geweest. Misschien de P-stand die ingeschakeld geweest is en vanwege de steile helling erop is blijven hangen?

zolang de voorpijp en de katalysator, danwel voorpijp en middendemper nog aanwezig en ongeveer gasdicht zijn mag het daarna zo lek zijn als iets, trekkracht geen probleem.
dus dat is een andere oorzaak geweest. Misschien de P-stand die ingeschakeld geweest is en vanwege de steile helling erop is blijven hangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2011 10:07 #882391
door V300 register
Dan komt ie toch helemaal niet meer van de plaats :confused:
Beantwoord door V300 register in topic Rare combinatie van probleempjes
antiekeradio;181042 schreef : Misschien de P-stand die ingeschakeld geweest is en vanwege de steile helling erop is blijven hangen?
Dan komt ie toch helemaal niet meer van de plaats :confused:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2011 13:16 #882398
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rare combinatie van probleempjes
Bedankt voor de tips.
Het probleem lijkt, na de reparatie van de uitlaat, toch te zijn opgelost.
Heb dezelfde forse helling al weer keer op vijf opgereden en het kost nu geen moeite meer.
Ook de bergrem reageert, alleen brandt het lampje niet.
Bovendien ontdekte de monteur nog iets aardigs. Ik had al sinds ik de auto heb last van een irritante rammel bij ongeveer 80 km per uur. Eerst zochten we oorzaak bij loszittend luchtfilterhuis, later nog eens de balg van het vacuumsysteem vervangen. Mocht allemaal niet baten.
De (bulgaarse) monteur ontdekte dat er een schroefje of moertje in het middendeel van de uitlaat zit die de herrie veroorzaakt. Helaas kon hij het er niet uit vissen.
Het probleem lijkt, na de reparatie van de uitlaat, toch te zijn opgelost.
Heb dezelfde forse helling al weer keer op vijf opgereden en het kost nu geen moeite meer.
Ook de bergrem reageert, alleen brandt het lampje niet.
Bovendien ontdekte de monteur nog iets aardigs. Ik had al sinds ik de auto heb last van een irritante rammel bij ongeveer 80 km per uur. Eerst zochten we oorzaak bij loszittend luchtfilterhuis, later nog eens de balg van het vacuumsysteem vervangen. Mocht allemaal niet baten.
De (bulgaarse) monteur ontdekte dat er een schroefje of moertje in het middendeel van de uitlaat zit die de herrie veroorzaakt. Helaas kon hij het er niet uit vissen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets