Vario vragen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2011 20:13 #631121 door V300 register
Vario vragen is gemaakt door V300 register
Hoi,

Ik merk een aantal dingen op. Soms komt het wel eens voor, dat hij niet goed in zijn stand wil. Dan zet ik hem in zijn d of r, dan hoor je een hoop herrie bij gasgeven. Je verzet de schakelpook maar dan wil hij niet meer terug in de stand waar jij naar toe wil. Wil je dus in de d, waar hij "in stond ongeveer" dan zul je hem eerst in de r moeten zetten 50 cm achteruit rijden en dan weer in de drive moeten plaatsen.

Komt niet heel vaak voor overigens. Maar wat is dat toch? Blijkbaar wil hij dan niet in de juiste stand komen.

Is dat afstelling, omdat hij het gewoon 30 keer wel doet en 1 keer niet? Of zou het te maken hebben dat hij niet helemaal stil staat. Zal daar eens op letten. De laaste keer was namelijk ook dat ik op een stijle helling het truckje deed...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2011 20:20 #870516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario vragen
Wat me overigens wel opvalt als je schakelt via de p stand, dus van r naar p naar d doet hij het nooit maar dan ook nooit.

Wellicht zegt dat iets.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-04-2011 11:43 #870589 door V300 register
Ik ben er achter wat het is. Soms komt hij niet goed in de d stand. Meestal valt hij dus wel goed meteen soms dus niet. Met wat schommelen in het geval dat hij niet goed valt hij er dan wel in. Hier staat ook een heel topic over. Wat wel een verschil is, is dat hij soms vanuit r naar de d ook niet meteen goed er valt. Dit schijnt wel te moeten....

Is dit een erg probleem? Opzich niet, wat je ziet het gewoon als hij niet goed er staat. Dan zwiep je een keer en dan is het goed. Alleen las ik dat het vanuit de n stand kwam. Maar dat maakt niet uit.
Met probleem bedoel ik, is er dan iets met de automaat aan de hand, die het veder perfect doet? Of kun je zo nog jaren blijven rijden. Dat idee heb ik namelijk wel.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 22:37 #870633 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Vario vragen
Dat noemden ze bij daf-rijders ook wel eens het vario-huppeltje, ff optrekken aan het stuurwiel om vervolgens je hele gewicht in de stoel te laten ploffen.
Dan kun je wel weer in D of R schakelen.

Bij de Volvo 300-serie kan dat misschien ook, maar de auto is natuurlijk veel zwaarder dus lijkt me niet zo makkelijk te doen als bij een daf.

Denk dat je ringetje van het verbindingsstuk boven de primaire variomatic aan vervanging toe is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2011 15:31 #870666 door V300 register
de oorzaak is ?fwel een niet goed afgestelde schakelstang, danwel een te grote speling in deze stang OF een te grote speling in de primaire schakelkast zelf.

vaak is er goed mee te leven door de schakelstang vrij kort af te stellen, zodat ie tegen het eind van de speling staat in de D.
vaak moet je dan wel bij het schakelen naar R eerst een stuk verder naar voren richting P, voordat ie lekker in de versnelling gaat.

het 'vastlopen' van de pook waarbij je moet josty-en is bij de 3-serie veel minder van toepassing dan bij Daf, omdat de vertanding van de schakelklauwen in de primair iets schuiner gemaakt is. hierdoor gaat ie er makkelijker in, maar heb je dus wel juist m??r kans dat ie terug uit schiet en begint te tandenpoetsen.

de speling op de schakelstang kun je eenvoudig zien door iemand de pook te laten bedienen terwijl jij er onder ligt, met de auto op steuntjes / oprijbokjes etc..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2011 21:58 #870686 door V300 register
Tja, ik heb het wel gehad met die primaire onderhand 4 keer vervangen haha. Waarvan 2 keer de lagers in de bak aan gort. Maar wel goed schakelen..

Die spelling op de primair, stel dat dat het geval is. Kan als dat de reden is het veder kwaad? Of is het dan gewoon een kwestie van zorgen dat hij goed valt (want je ziet het gewoon het scheelt een halve cm) Dus als je er op let, en je zwiept een keer (en ik ben vrij zwaar dus dat gaat wel in 1 keer) dan valt hij goed. Dus echt een probleem is het niet, mits het geen kwaad kan.

Ik neem hem wel een keer mij als er een sleuteldag is maximaal 50km van Tilburg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2011 15:53 #873104 door V300 register
kan geen kwaad inderdaad.

sleuteldag komt in Juni naar Veldhoven

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC