tacho relais
- V300 register
- Verbannen
-
Onlangs heb ik een B14.4e motor in mijn 66 coupe gebouwd .
Het enigste wat nu nog moet gebeuren is een tachorelais inbouwen .
Wie weet waar ik deze kan verkrijgen ?
Alvast bedankt !!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
verder met de tachorelais stekker onder de loep:
1 uitgaand + signaal opschakelspoel (kleine connector)
2 uitgaand + signaal terugschakelspoel
3 massadraad naar opschakelspoel
4 massa naar chassis tbv tachorelais
5 15+ voeding vanaf een 8A zekering
6 kickdown signaal (let op is een verbreek signaal dus in rust voeding)
7 massadraad naar terugschakelspoel
8 toerentalsignaal vanaf renix stekker A-1 / bobine
goh 't is bijna eng dat ik dat zo uit m'n hoofd neer kan typen:D de nummers staan als het goed is zo op de stekker en anders is daar een plaatje van op de techniek pagina
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;144747 schreef : even een advertentie plaatsen:)
verder met de tachorelais stekker onder de loep:
1 uitgaand + signaal opschakelspoel (kleine connector)
2 uitgaand + signaal terugschakelspoel
3 massadraad naar opschakelspoel
4 massa naar chassis tbv tachorelais
5 15+ voeding vanaf een 8A zekering
6 kickdown signaal (let op is een verbreek signaal dus in rust voeding)
7 massadraad naar terugschakelspoel
8 toerentalsignaal vanaf renix stekker A-1 / bobine
goh 't is bijna eng dat ik dat zo uit m'n hoofd neer kan typen:D de nummers staan als het goed is zo op de stekker en anders is daar een plaatje van op de techniek pagina
Goed bezig dan

Alleen had ik niet zo snel gezien waar je de advertentie's neer kan zetten.
Waar kan ik het kick-down signaal vandaan halen , ik heb ook de v340 2traps carburateur . Lijkt me dan verders niet zo heel moeilijk .
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-

andere optie wat zeker weten wel kan is een microswitch bij de gasinrichting, als je de spruitstukken van een B14.4 gebruikt zou ik de gashefboominrichting behouden, op de 2 boutjes die aan het inlaatspruitstuk zitten kun je dan een steuntje monteren met een microswitch die op het juiste moment het mechanische deel van de hefboom raakt; er is ruimte voor maar wel even werk om de microswitch netjes te plaatsen:)
- V300 register
- Verbannen
-
Ook hutsel-knutsel werk nu ( tijdelijk) met een elastiek verbonden aan de gashevel bij de carb. dus eigenlijk heb ik al een kickdown signaal, alleen wel even netjes fabriceren nog.
Waar kan ik advertenties plaatsen ?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
YBcoupe;144815 schreef : natuurlijk.....ik heb daar de microswitch nu al zitten als een soort kickdown voor de EMVK , alleen stationair wordt hij nu niet aangestuurd .
Ook hutsel-knutsel werk nu ( tijdelijk) met een elastiek verbonden aan de gashevel bij de carb. dus eigenlijk heb ik al een kickdown signaal, alleen wel even netjes fabriceren nog.
Waar kan ik advertenties plaatsen ?
Je hoeft de micro-switch ook alleen aan te sturen (dus laten klikken doordat je gasstang er tegen duwt) bij de kick-down, dus in de buurt van volgas. Stationair hoeft die niets te doen. Ik ben zelf ook een 1400 aan het inbouwen in mijn Volvo 66 en gebruik voor de kickdowm de massa-aansluiting bij het gaspedaal. Voor de rest ook het tachorelais zo aangesloten zoals Anjo uitlegt.
Wel daarnaast nog een NC-relais ingebouwd zoals Wouter Nieuwlaat het ooit in een schema getekend heeft. Dits schema is te halen van de DAFCLUB pagina onder het kopje techniek. Vraag met nu trouwens wel af of dat relais nodig is ?
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;144819 schreef : volvo300club.nl/advertenties.php
(en dan even lezen wat daaronder staat)
bedankt :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Heb de bedrading van het tachorelais en aangesloten NC relais (schema van de DCN-site) nu al diverse malen gecontroleerd en die zijn goed. Er zit geen draadbreuk en de schakeling gaat zoals die hoort.
Als ik rem, de bergremschakelaar of de kick-down gebruik dan wordt netjes de + van de opschakelkant onderbroken. Heb dat gecontroleerd door al rijdend een lampje aangesloten op deze + in de auto te laten branden.
Zit nu te denken om op alle 4 de kanten van de EMVk een lampje aan te sluiten om zo te kijken of alle schakelingen goed woren aangestuurd. Ondertussen heb ik 2 opnieuw gesoldeerde tachorelais gepakt en 2 nog niet gerepareerde, die geven hetzelfde resultaat. Kan het zijn dat het signaal van de onststeking zo nu en dan wegvalt ?
Iemand op basis van deze vage beschrijving een idee ?
- V300 register
- Verbannen
-