tacho relais

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 09:32 #630271 door V300 register
tacho relais is gemaakt door V300 register
Hallo Allemaal ,

Onlangs heb ik een B14.4e motor in mijn 66 coupe gebouwd .

Het enigste wat nu nog moet gebeuren is een tachorelais inbouwen .

Wie weet waar ik deze kan verkrijgen ?

Alvast bedankt !!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2010 09:47 #832875 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic tacho relais
even een advertentie plaatsen:)

verder met de tachorelais stekker onder de loep:
1 uitgaand + signaal opschakelspoel (kleine connector)
2 uitgaand + signaal terugschakelspoel
3 massadraad naar opschakelspoel
4 massa naar chassis tbv tachorelais
5 15+ voeding vanaf een 8A zekering
6 kickdown signaal (let op is een verbreek signaal dus in rust voeding)
7 massadraad naar terugschakelspoel
8 toerentalsignaal vanaf renix stekker A-1 / bobine

goh 't is bijna eng dat ik dat zo uit m'n hoofd neer kan typen:D de nummers staan als het goed is zo op de stekker en anders is daar een plaatje van op de techniek pagina

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 09:56 #832877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais

AvdAkker;144747 schreef : even een advertentie plaatsen:)

verder met de tachorelais stekker onder de loep:
1 uitgaand + signaal opschakelspoel (kleine connector)
2 uitgaand + signaal terugschakelspoel
3 massadraad naar opschakelspoel
4 massa naar chassis tbv tachorelais
5 15+ voeding vanaf een 8A zekering
6 kickdown signaal (let op is een verbreek signaal dus in rust voeding)
7 massadraad naar terugschakelspoel
8 toerentalsignaal vanaf renix stekker A-1 / bobine

goh 't is bijna eng dat ik dat zo uit m'n hoofd neer kan typen:D de nummers staan als het goed is zo op de stekker en anders is daar een plaatje van op de techniek pagina



Goed bezig dan ;)

Alleen had ik niet zo snel gezien waar je de advertentie's neer kan zetten.

Waar kan ik het kick-down signaal vandaan halen , ik heb ook de v340 2traps carburateur . Lijkt me dan verders niet zo heel moeilijk .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2010 10:09 #832882 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic tacho relais
kickdown kun je zoals bij de V340 vanaf je gaspedaal halen, dit zou je kunnen doen door een std 340 gaskabel aan te passen voor de montage aan de daf pedaalbak en een kabelsetje aanschaffen voor naar de gashendel (kun je zo bestellen op ebay bijv); ik heb echter geen idee of dat technisch kan, ik ben niet zo thuis in de daf's en dat wou ik zo houden ook ;)

andere optie wat zeker weten wel kan is een microswitch bij de gasinrichting, als je de spruitstukken van een B14.4 gebruikt zou ik de gashefboominrichting behouden, op de 2 boutjes die aan het inlaatspruitstuk zitten kun je dan een steuntje monteren met een microswitch die op het juiste moment het mechanische deel van de hefboom raakt; er is ruimte voor maar wel even werk om de microswitch netjes te plaatsen:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 17:09 #832942 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais
natuurlijk.....ik heb daar de microswitch nu al zitten als een soort kickdown voor de EMVK , alleen stationair wordt hij nu niet aangestuurd .
Ook hutsel-knutsel werk nu ( tijdelijk) met een elastiek verbonden aan de gashevel bij de carb. dus eigenlijk heb ik al een kickdown signaal, alleen wel even netjes fabriceren nog.

Waar kan ik advertenties plaatsen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 17:26 #832946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais
volvo300club.nl/advertenties.php

(en dan even lezen wat daaronder staat)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 22:21 #833018 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais

YBcoupe;144815 schreef : natuurlijk.....ik heb daar de microswitch nu al zitten als een soort kickdown voor de EMVK , alleen stationair wordt hij nu niet aangestuurd .
Ook hutsel-knutsel werk nu ( tijdelijk) met een elastiek verbonden aan de gashevel bij de carb. dus eigenlijk heb ik al een kickdown signaal, alleen wel even netjes fabriceren nog.

Waar kan ik advertenties plaatsen ?


Je hoeft de micro-switch ook alleen aan te sturen (dus laten klikken doordat je gasstang er tegen duwt) bij de kick-down, dus in de buurt van volgas. Stationair hoeft die niets te doen. Ik ben zelf ook een 1400 aan het inbouwen in mijn Volvo 66 en gebruik voor de kickdowm de massa-aansluiting bij het gaspedaal. Voor de rest ook het tachorelais zo aangesloten zoals Anjo uitlegt.

Wel daarnaast nog een NC-relais ingebouwd zoals Wouter Nieuwlaat het ooit in een schema getekend heeft. Dits schema is te halen van de DAFCLUB pagina onder het kopje techniek. Vraag met nu trouwens wel af of dat relais nodig is ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2010 18:50 #833075 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais

Niels;144819 schreef : volvo300club.nl/advertenties.php

(en dan even lezen wat daaronder staat)


bedankt :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2010 23:50 #835841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais
Recent heb ik in mijn V66 combi een 1400 motor met electronische ontsteking en tachorelais ingebouwd. Op wat kleine zaken na zoals draden goed intapen, wat poetswerk etc. is de inbouw gereed. Wat me nu tijdens het rijden opvalt is dat steeds de EMVK zo veel geschakeld wordt door het tachorelais. Wanneer ik tussen de 30 en 50 rij dan hoor ik steeds een klikje en gaan de toeren van de motor op en neer. Ook als ik vanaf circa 40 gas los laat en geen gas geef of rem dan hoor ik steeds een klik, dan even rust, dan weer een klik, dan even rust, dan weer een klik etc, (denk dat er circa 2 seconden tussen zitten) terwijl de snelheid rustig zakt.

Heb de bedrading van het tachorelais en aangesloten NC relais (schema van de DCN-site) nu al diverse malen gecontroleerd en die zijn goed. Er zit geen draadbreuk en de schakeling gaat zoals die hoort.

Als ik rem, de bergremschakelaar of de kick-down gebruik dan wordt netjes de + van de opschakelkant onderbroken. Heb dat gecontroleerd door al rijdend een lampje aangesloten op deze + in de auto te laten branden.

Zit nu te denken om op alle 4 de kanten van de EMVk een lampje aan te sluiten om zo te kijken of alle schakelingen goed woren aangestuurd. Ondertussen heb ik 2 opnieuw gesoldeerde tachorelais gepakt en 2 nog niet gerepareerde, die geven hetzelfde resultaat. Kan het zijn dat het signaal van de onststeking zo nu en dan wegvalt ?

Iemand op basis van deze vage beschrijving een idee ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2010 00:10 #835844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tacho relais
is heel normaal, de tacho regelt m af op 1800 tpm, het effect is wel wat duidelijker als de emvk te veel onderdruk geeft (meer dan 0.4 bar)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD