Vliegwiel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2010 20:57 #630099 door V300 register
Vliegwiel is gemaakt door V300 register
Ik ben bezig met de inbouw van een 1400 blok in mijn Volvo 66. Heb daarvoor al een kant en klaar aangepast blok liggen dat ik er in principe zo in kan hangen.

Omdat ik nu bezig ben met vervangen van de lagers en de keerringen heb ik ook het vliegwiel losgehaald. Kan ik dit nu zo vervangen door een 340 exemplaar waar ik electronische ontsteking op kan zetten ? Heb nl de sensor, de ontsteking en het tachorelais al in huis. Zou dus naar mijn gedachten alleen een vliegwiel en een andere verdeler moeten hebben. Klopt dit ?

Gelijk een hieraan gerelateerde vraag: is zo'n vliegwiel makkelijk te vinden ? Heb nl al een advertentie gezet, maar (helaas) nog geen reactie daarop gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2010 21:23 #825693 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vliegwiel
Waarom waarom waarom.........................................................................

Als je toch echt van die "betere 1400" wilt profiteren...................................
Laat die @^%$%%$#$&*&^&*))(@$%^&_ Renix achterwege.

Laat je vliegwiel afdraaien en gooi het hele EMVK verhaal in de vuilnisbak.
Monteer n 12V compressor op de leiding waar normaal niet het vacuum op staat.FFFFF alle slangen met klemmen vastzetten.

Je kunt de schakelaar met een knop op de vloer of in het stuur(met n krulsnoer) bedienen.............................................................................

Maar dit zal waarschijnlijk toch niemand geloven...tot je er zelf mee gereden hebt,dan wil je niet meer anders,vraag dat maar aan Ton Koster!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2010 21:40 #825697 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vliegwiel
Bart heb jij dan wel eens achter het stuur gezeten van een 1400 + renix powered daf die gewoon zoals het hoort ingebouwd is?

ik geloof er persoonlijk namelijk niets van dat de renix slechtere prestaties geeft als de antieke contactpuntontsteking; volgens mij is het omgedraaid.

het probleem met de 1400 ombouwen in die dafjes is naar mijn mening dat er lukraak renix units met carburateurs en spruitstukken uitgewisseld worden met alle gevolgen van dien; de renix units zijn juist specifiek gemapt voor een bepaalde setup waarbij een 0,01mm afwijkende sproeier al effect heeft op de loop en performance van de motor. het maakt van je ontsteking een simpel stukje uitwisseltechniek ipv een kritisch afstelwerkje!

over het emvk verhaal kan ik inkomen; overdruk ipv onderdruk schijnt idd aardig goed te werken.

over het vliegwiel: als je nu een B14.0; .1, .2 of .3 met contactpunten in wilt bouwen; kun je veel beter er een .4E bij kopen en daar mee verder gaan.

anders bij een b14.0 zowieso minimaal een latere kop erop zetten (dat ding heeft een andere maat inlaatkleppen) en anders als de mogelijkheid er is .4E spruitstukken + downpipe + carburateur + renix unit + verdeler erop bouwen; weet je niet precies welke carb/renix bij welke motor horen, zorg dan dat het uit dezelfde auto komt:)

ik ken de ombouwbenodigdheden mbt vliegwielhuis niet; maar je moet er iig bij een 3serie automaat renix-vliegwiel voor zorgen dat de locatie van de BDP sensor exact op dezelfde plek blijft

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 00:32 #825712 door V300 register
Ja Anjo,dat heb ik.
Maar.....heb jij ooit in een vario met compressor ipv EMVK gereden?Je bent hierbij van harte uitgenodigd
Ik heb alleen n gezonde aversie tegen die 1400 omdat die inwendig gewoon veel te zwaar is en naar mijn mening niet mooi loopt.
Mijn idee is alleen dit.
Die 1400 inbouwen in een DAF wordt gedaan om betere prestaties te krijgen.
Het grote nadeel van het conventionele systeem,dus met vacuum en al dan niet 'n Renix,is dat dit een begrenzende werking heeft op je toerental.
Mijn 1100 loopt met goed gebruik van de compressor uiteindelijk zonder veel moeite door tot 6500 toeren per minuut.Let wel met een opgeschakelde vario!Begin maar te rekenen over de topsnelheid?!?!
Een 1400 heeft dan mischien wel wat meer koppel maar dat heeft deze ook nodig om de grotere interne massa van de motor aan de gang te krijgen en te houden.Een BR110 levert met de in-en uitlaatspruitstukken(het laatste type,dat naar achter loopt) minimaal dezelfde prestaties als 'n 1400
Het wordt pas interessant als het om n Alpine,of zoals in jou blauwe beauty,een R5turbo uitvoering is.Dan brengt zo'n motor ook echt iets dat de moeite van al het werk waard is.

Waarom geen Renix?Vooropgesteld dat er met n Renix in de basis nix mis is............Ik zie niet in waarom je in een Daf het hele systeem zou gaan inbouwen terwijl het nix extra's toevoegt.

Goed okee,voor mij gelden andere prioriteiten dan dan voor de doorsnee DAF/VOLVO rijder.Maar aangezien jij zelf ook altyd zoekt naar de meest optimale oplossing......................................... Je snijdt trouwens zelf ook al t probleem aan.Zorg dat wat je inbouwt,dus motor en ontsteking uit 1 en dezelfde auto komen.En meestal gaat t daar fout.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat t n uitdaging is om zoiets in te bouwen en te laten functioneren.En dat doet 't,dat is al vaak genoeg bewezen......maar het voegt(naar mijn bescheiden mening)nix extra toe!En dan vind ik het zonde van de tijd en het geld wat er in gestoken wordt.Maar ieder z'n meug hoor.Laat iedereen vooral doen wat ze menen dat ze moeten doen.Uiteindelijk kunnen we met zn allen van experimenten ervaringen alleen maar leren en 'n eigen beeld vormen wat beter is en wat niet,in je eigen situatie.

Het compressor systeem is onlangs in de rally 55 van Ton Koster ingebouwd.Die was hier laaiend enthousiast over.Citaat van Ton:Ik heb nog nooit op zo'n manier en zo snel met een DAF een bocht uit kunnen komen.

Maar even terug naar t topic.
Erik geeft zelf al aan dat het blok dat hij heeft niet gebouwd is met 'n Renix en dus gaat hier de stelling"zorg dat t uit 1 en dezelfde auto komt" helaas niet op.En dan begint t probleem al meteen.Het zou me namelijk nix verbazen als er voor een motor MET Renix meerdere vliegwielen gebruikt zijn in de loop der tyd.Dus begin in dat geval maar met puzzelen.De kans dat je t hele spulletje dan fatsoenlijk aan t lopen krijgt wordt dan al n stuk kleiner.

Maarrrrrrr,de uitnodiging staat,dus als dr zin in hebt dan laat me maar iets weten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2010 10:33 #825729 door Anjo van den Akker
bovenstaande info komt al anders op me over als het stukje in je eerste post:D

Bart, lijkt me heel gaaf maar helaas kom ik niet al te vaak richting het zuiden des lands; ik hou het in m'n achterhoofd iig:)

over de vliegwielen; de renix vliegwielen zijn enkel verschillend tussen handbak en automaat, verschil in vervroeging e.d. word in de renix gemaakt

de renix werkt inderdaad alleen naar behoren als je de complete setup waar de interne mapping op gemaakt is gebruikt, bij de normale contactpuntontsteking kan een onjuiste setup nog wat verdoezeld worden door de verdeler zelf / contactpunten anders af te stellen; dat gaat bij de renix niet en ja dan gaat zo'n B14 uiteindelijk ook wel beroerd lopen:)

de keuze tussen BR110/B14 whatever en wel/geen compressor als variosturing hangt maar net af van wat je als eigenaar wil en hoe je het nodig hebt

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2010 11:04 #825731 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Vliegwiel
aha.
maar wat voegt een B14 tov van een B13 toe bij normaal gebruik?
of wat voegt een B14 tov een B11 toe bij normaal gebruik?

ik neem aan dat Erik niet gaat rally-en zoals Bart of zulke hoge eisen stelt als Anjo, maar dat hij net als menigeen 1400cc 'inbouwert' er een caravannetje achter wil hangen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 12:59 #825741 door V300 register
Merci voor de reacties. Ik ga inderdaad niet voor het volle vermogen en de meest ideale setup. Heb daar niet de kennis voor en ook niet de tijd om dat allemaal aan te leren. Dat is naar mening wel een vereiste als je het meest optimale uit een motorblok (welke uitvoering dan ook) wilt halen.

Mijn reden van inbouw is dat ik met de Volvo 66 combi inderdaad van de zomer wil kunnen rijden met oldtimer caravan, vrouw en 2 kinderen. Dan heb ik graag het extra koppel van een 1400.

Dit is nu mijn 3e inbouw van een 1400. De 1e heb ik zelf helemaal opgebouwd van een blok uit een '87-er 340, dus met alle zaken zoals renix, carburateur, ontsteking etc uit 1 auto.

De 2e inbouw was een reeds omgebouwd blok waarbij ik alleen lagers, keerringen etc hoefde te vervangen.

Bij deze 3e gaat het om een 1.4 3E blok met een staande enkelkleps solex carburateur en bijpassend spruitstuk (helaas wel wat gescheurd). Heb al een 1400 spruitstuk liggen en diverse Weber's (32 Dir 83, 105 en 109). Omdat ik nu het vliegwiel los heb en ook een elektronische ontsteking heb liggen met sensor en een tachorelais leek het mij nu het moment om te kijken of het zinvol zou zijn om dit allemaal in te bouwen.

Als ik jullie zo hoor heeft het voor mij geen zin om moeilijker te doen dan nodig is. Ik ga dus rustig verder met de traditionele puntjes.

Nu rest nog mijn vraag welke carburateur ik het beste zal gaan gebruiken. Zodra die keuze gemaakt is zal ik deze ook geheel schoonmaken en controleren op alle functies.

Wat voor advies valt hier over te geven en welke zaken moet ik allemaal rekening mee houden ? Ik denk dan voornamelijk aan de voetpakking van de carburateur. Heb de rode plaatjes erbij liggen, maar zijn deze te hergebruiken of moet ik zelf nog een pakking maken ?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2010 13:14 #825744 door Anjo van den Akker
de DIR 109 carb komt van een latere .4E motor; is evt uitwisselbaar met een DIR 104 carb.

die 2 zijn zo ongeveer de beste weber carburateurs voor een B14, waarom: alle zuinigheidstroep zit er niet op ?n ze zitten op de mk3 B14.4E motoren (meest doorontwikkeld) de 109 heeft wel een externe fuelcutoff mogelijkheid (uitschakelen stationairsproeier in bepaalde uitrolsituatie; formule is toerental boven 1800 en gas volledig los) optie; dit heeft geen gevolgen voor vermogen, prestatie of algehele loop van de motor.

als ik het over vermogen en prestatie heb bij een standaard motor betekend dat overigens gewoon dat je er het beste resultaat mee haalt vwb zuinigheid als het moet en vermogen krijgt als je het vraagt; een gezonde setup zonder poespas dus.

wil je die weber 32 dir 109 dus correct gebruiken neem dan wel de spruitstukken van een .4E motor (of evt die van een .4S motor en elimineer het EGR systeem dan volledig); de downpipe van een .4E motor (bij een donor van na 88 de flens vd katalysator wegslijpen en in plaats daarvan een nieuw pijpje eraan lassen voor aansluiting met je middendemper)

renix unit die je hierbij nodig hebt is die met de mapcode 412A; deze heeft onderdeelnummer 210462; verdeler mag van elke willekeurige B14 met renix ontsteking zijn. zorg er bij het aansluiten van de renix voor dat je de C-stekker niet aansluit! doe wel een poging tot afdoppen van de connectors in de C-stekker aansluiting (al is het met kit/vloeibare pakking) die contacten open en bloot laten is op de iets langere termijn een killer voor de renix omdat de corosie dan vanzelf binnendringt.

als het vliegwiel er reeds af is zie ik persoonlijk niet in waarom een goede conversie met juiste carb/renix extra werk zou zijn:)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2010 19:57 #825781 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Vliegwiel
Er zijn dopjes voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 20:24 #825788 door V300 register
Dit is mijn uitlaatconfiguratie (mooi woord :)!)

Achterdemper moet ik nog wat op verzinnen. Enkel deze 340 middendemper met daarachter een open pijp is leuk tot circa 80 km/uur, maar daarboven absoluut niet. Heb nog een klein potje staan van een Nissan Micra, dat wordt proberen of deze een lekkere klank geeft. Anders even bij de uitlaatboer langs voor een klein leeg dempertje, dat werkte bij mijn 1e project echt goed.

Dit zijn de nieuwe pakkingen die ik zeker ga gebruiken:

Zal ook nog mijn voorraad induiken om te kijken welke Renix ik precies heb. Denk dat dit niet eerder zal lukken dan donderdag aanstaande. Tip van afdoppen C-stekker is zeer goed, ga dit ook zeker toepassen op mijn 1e inbouwproject.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC