Koppeling vario aan 't overlijden
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-02-2010 19:43 #629914
door V300 register
Koppeling vario aan 't overlijden is gemaakt door V300 register
Wie kan me vertellen wat het vervangen van de koppeling betekent:
- wat tijd betreft(voor een handige sleutelaar die d?t nog nooit gedaan heeft). hoeveel uur arbeid gaat dit kosten?
- wat zijn de materiaalkosten van nieuw(koppeling, drukgroep, etc?
- is een brug ?cht nodig?
De emvk is al bekeken en in orde.
Bij wie kan je het goedkoopst de onderdelen bestellen? dafclub, classic daf of ergens anders nog goedkoper?
Alvast bedankt voor de reacties.
anthony
- wat tijd betreft(voor een handige sleutelaar die d?t nog nooit gedaan heeft). hoeveel uur arbeid gaat dit kosten?
- wat zijn de materiaalkosten van nieuw(koppeling, drukgroep, etc?
- is een brug ?cht nodig?
De emvk is al bekeken en in orde.
Bij wie kan je het goedkoopst de onderdelen bestellen? dafclub, classic daf of ergens anders nog goedkoper?
Alvast bedankt voor de reacties.
anthony
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-02-2010 19:56 #816355
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling vario aan 't overlijden
Beetje info:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593
Voil?!!!
Wanneer je zeker weet dat hij versleten is. Ik weet bijna wel zeker dat hier iemand op 't forum nog een goede koppeling heeft ligge.
Een brug is niet ?cht nodig. Heb zelf weleens een koppeling vervangen op slechts een paar oprijbokjes. 't is te doen, maar wel een geprul. Als je zelf een beetje handig bent, moet het lukken!
Als je er goed handig in bent is het te doen in 2 uur tijd (maar dan moet je dus ECHT doorsleutelen). Een beetje leek doet er al gauw 3-4 uur over.
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593
Voil?!!!
Wanneer je zeker weet dat hij versleten is. Ik weet bijna wel zeker dat hier iemand op 't forum nog een goede koppeling heeft ligge.
Een brug is niet ?cht nodig. Heb zelf weleens een koppeling vervangen op slechts een paar oprijbokjes. 't is te doen, maar wel een geprul. Als je zelf een beetje handig bent, moet het lukken!
Als je er goed handig in bent is het te doen in 2 uur tijd (maar dan moet je dus ECHT doorsleutelen). Een beetje leek doet er al gauw 3-4 uur over.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2010 20:07 #816356
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppeling vario aan 't overlijden
ja de howto voor het vervangen was ik nog niet aan toegekomen, komt binnenkort.
wat er vervangen moet worden hangt er een beetje vanaf. als de auto nog rijd dan kom je vrijwel altijd goed weg met enkel het vervangen van de koppelingsplaat. als de auto niet meer rijd, is aan een of meerdere zijden van de koppelingsplaat de voering weg. in dat geval moet je ook drukgroep of vliegwiel vervangen.
druklager verslijt je niet zomaar op een vario; in tegenstelling tot bij een handbak:)
ben je al door de stelplaatjes heen?
werkt de vacuumontkoppelaar naar behoren, blijft deze niet toevallig hangen?
wat er vervangen moet worden hangt er een beetje vanaf. als de auto nog rijd dan kom je vrijwel altijd goed weg met enkel het vervangen van de koppelingsplaat. als de auto niet meer rijd, is aan een of meerdere zijden van de koppelingsplaat de voering weg. in dat geval moet je ook drukgroep of vliegwiel vervangen.
druklager verslijt je niet zomaar op een vario; in tegenstelling tot bij een handbak:)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 00:12 #816372
door V300 register
komend weekend is het de bedoeling om eens naar die stelplaatjes te gaan kijken, volgens mij best mogelijk dat daar de oplossing zit ?n goed om te weten van die vacuumontkoppelaar want dat zullen we ook maar gelijk eens bekijken. De auto rijdt nog wel gewoon alleen merk ik dat ik de laatste tijd steeds meer gas moet geven om voorruit te komen. Ook schokt de auto behoorlijk als je tussen 40-50 met weinig gas gaat proberen te versnellen....boven de 60 is de schokkerige gedrag er niet.
alvast bedankt voor het meedenken. prima artikel anjo wat ik las over die vario. perfect voorzien van foto's , top!
alvast bedankt voor het meedenken. prima artikel anjo wat ik las over die vario. perfect voorzien van foto's , top!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 19:30 #816441
door V300 register
Hoe kan ik merken/zien of de vacuumontkoppelaar naar behoren werkt en als die blijft hangen hoe is die dan weer vrij te maken?
Vrijdagmiddag ga ik aan de volvo werken en eea controleren.
Vrijdagmiddag ga ik aan de volvo werken en eea controleren.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2010 20:22 #816443
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppeling vario aan 't overlijden
in D zetten, en gas geven tot de koppeling aan begint te grijpen.
vervolgens weer remmen en dan met de knop bovenop de pook ingedrukt hetzelfde proberen.
"gewenst" resultaat is dat er meer toeren nodig is om de koppeling aan te grijpen, dat geeft aan dat het mechanisme werkt.
als het niet werkt zit aan de linkerchassisbalk recht onder de hoofdremcylinder de ontkoppelaarklep. elektrisch kun je deze nameten door te kijken of er spanning er op de contacten staat als je de pookknop in D of R indrukt (geen spanning is 9vd10x draadbreukje bij de pook zelf; witte draad). controleer vervolgens met lopende motor of de klep vacuum krijgt (dikke slang loshalen) en trek als dat werkt de dunne slang los bij lopende motor; deze mag pas gaan zuigen als de pookknop ingedrukt wordt
vervolgens weer remmen en dan met de knop bovenop de pook ingedrukt hetzelfde proberen.
"gewenst" resultaat is dat er meer toeren nodig is om de koppeling aan te grijpen, dat geeft aan dat het mechanisme werkt.
als het niet werkt zit aan de linkerchassisbalk recht onder de hoofdremcylinder de ontkoppelaarklep. elektrisch kun je deze nameten door te kijken of er spanning er op de contacten staat als je de pookknop in D of R indrukt (geen spanning is 9vd10x draadbreukje bij de pook zelf; witte draad). controleer vervolgens met lopende motor of de klep vacuum krijgt (dikke slang loshalen) en trek als dat werkt de dunne slang los bij lopende motor; deze mag pas gaan zuigen als de pookknop ingedrukt wordt
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 20:53 #816450
door V300 register
Bedankt voor de prima uitleg, ik hoop vrijdagavond te kunnen vertellen waar 'het probleem' zat bij mijn '83-er vario.
Volgens mij moet ik hiermee een heel stuk verder komen....letterlijk en figuurlijk
Volgens mij moet ik hiermee een heel stuk verder komen....letterlijk en figuurlijk

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2010 15:44 #816542
door V300 register
mijn volvo vario rijdt nu weer h??l veel beter weg vanuit stilstand dan vanmorgen!
Wat we gedaan hebben:
- speling gemeten bij aanvang en die was 2.65mm dus veel te veel!
- nadere controle leerder dat er 2 plaatjes van elk 1.5mm aanwezig waren(totaal dus 6plaatjes aanwezig).
- besloten om er ??n plaatje van 1.5mm uit te halen(totaal 3 plaatjes eruit).
- weer de speling gemeten en die was toen 1.15mm dus dat is op zich al veel beter maar nog niet genoeg om binnen de norm te blijven(0.1mm <= speling <= 0.3mm)
het plan is nu om het ene resterende plaatje van 1.5mm te vervangen door ??n plaatje van 0.5mm zodat we dan uitkomen op 0.15mm speling.
Aangezien we geen plaatje hebben van 0.5mm gaan we die zelf maken!!!(3stuks)
maar voorlopig ga ik dus rijden met die 1.15mm speling en zojuist heb ik al proefgereden en het verschil is enorm: auto trekt bij minimale toeren al gelijk op....gigantisch verschil.Zo goed is het nog nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is(okt 2008).Ook het schokkerige gedrag tussen 40-50km/h is nu verdwenen!! Motor loopt veel rustiger dus verbruik zal wel verbeteren is mijn verwachting.
Zodra wij de plaatjes gemaakt hebben(3stuks van 0.5mm) gaan we ze gelijk monteren zodat de uiteindelijke speling binnen de norm valt.
Volgens mij moet dat toch best kunnen om ??n weekje rond te rijden met speling van 1.15mm, toch?
uiteindelijk zal toch de koppelingsplaat vervangen moeten worden...maar nu nog even niet....
Bedankt voor de tips.
Wat we gedaan hebben:
- speling gemeten bij aanvang en die was 2.65mm dus veel te veel!
- nadere controle leerder dat er 2 plaatjes van elk 1.5mm aanwezig waren(totaal dus 6plaatjes aanwezig).
- besloten om er ??n plaatje van 1.5mm uit te halen(totaal 3 plaatjes eruit).
- weer de speling gemeten en die was toen 1.15mm dus dat is op zich al veel beter maar nog niet genoeg om binnen de norm te blijven(0.1mm <= speling <= 0.3mm)
het plan is nu om het ene resterende plaatje van 1.5mm te vervangen door ??n plaatje van 0.5mm zodat we dan uitkomen op 0.15mm speling.
Aangezien we geen plaatje hebben van 0.5mm gaan we die zelf maken!!!(3stuks)
maar voorlopig ga ik dus rijden met die 1.15mm speling en zojuist heb ik al proefgereden en het verschil is enorm: auto trekt bij minimale toeren al gelijk op....gigantisch verschil.Zo goed is het nog nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is(okt 2008).Ook het schokkerige gedrag tussen 40-50km/h is nu verdwenen!! Motor loopt veel rustiger dus verbruik zal wel verbeteren is mijn verwachting.
Zodra wij de plaatjes gemaakt hebben(3stuks van 0.5mm) gaan we ze gelijk monteren zodat de uiteindelijke speling binnen de norm valt.
Volgens mij moet dat toch best kunnen om ??n weekje rond te rijden met speling van 1.15mm, toch?
uiteindelijk zal toch de koppelingsplaat vervangen moeten worden...maar nu nog even niet....
Bedankt voor de tips.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2010 16:53 #816553
door V300 register
Uiteindelijk wel... maar met 0,5 mm aan plaatjes kun je best nog wel even voort.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2010 15:38 #816694
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koppeling vario aan 't overlijden
Word tijd voor een plaatjesbank bij de club. Misschien iets voor de clubwinkel. Alles kan steeds in een envelopje toegestuurd en ontvangen worden.
Moderators: Mark Smeets