bokken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2009 18:59 #629789 door V300 register
bokken is gemaakt door V300 register
Mijn auto heeft bij lage snelheden een kwaaltje ergens bij de vario.
Het is alsof de hele variobak dan even bokt, alsof deze niet goed vastzit...
Ook hoor ik bij lage snelheden, zowel bij optrekken als gas terugnemen, kleine schakel-tikjes (weet geen beter woord te verzinnen).
Iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2009 00:43 #809390 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bokken
Even kwoten uit mijn eigen topic:

Niels;117676 schreef : Zo'n vermoeden had ik ook al Anjo. Netjes 'op laten komen van de koppeling' scheelt al een heleboel, maar als je bijvoorbeeld exact na het eerste aangrijpen het gas loslaat, is het net alsof de hele cardanas drie keer heen en weer over de splines dondert, alsof er aan beide kanten een dikke centimeter speling op zit.

AvdAkker;117678 schreef : ha; dat is definatly eindaandrijving.

het secundaire zit namelijk een beetje "apart" in elkaar waardoor je dit soort effecten goed merkt; de ingaande as (waar ook de schijven aan zitten) en uitgaande as (waar differentieel en homokineetophanging in verwerkt zitten) zijn solide gelagerd;

de middelste tandwielset die daar tussenin zit zit niet solide gelagerd maar met conische lagers waardoor hier altijd iets speling op zit; dit wordt bij belasting opgevangen doordat de tandwielen schuin zijn maar op het moment dat je een laagtoerige acceleratie omzet in decelleratie (bij jouw situatie) stuiterd dat middelste tandwielset alle kanten op!

het valt me verder ook op dat het diff van een vario over het algemeen een veel grotere speling heeft (verschil is ook duidelijk hoorbaar) als het diff van een handbak; dit komt naar mijn idee mede door die middelste tandwielset.

het klinkt misschien raar maar zuiver schokvrij wegrijden als je een laag stationair hebt zit tussen bestuurdersstoel en stuur; met die speling moet je een beetje leren rijden; dus toerental op laten komen tot 1000 rpm en dan bij het wegrijden in 1x een dot gas geven is meestal genoeg om netjes variomatic snel stijl weg te rijden zonder schudden of raar doen.

Niets bijzonders, mijn 66 heeft het ook. Je merkt het hooguit iets meer als je stationair wat arm/laag staat is mijn idee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2009 00:57 #809392 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bokken
thnx Niels! Dan weet ik in ieder geval dat een achter mij rijdende auto niet opeens een variobak onder de wielen heeft:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC