Secondaire schijfhelften vario van origine op elkaar uitgericht en uitgebalanceerd?
- V300 register
- Verbannen
-
Als dat inderdaad zo is dienen die schijfhelften bij verwijderen van de secundaire uit de variomatic te worden gemerkt dus, om ze na terugplaatsen in de variomatic in dezelfde positie te kunnen laten terugkeren daar ? Welke ter zake ?cht deskundige licht mij over dit punt verhelderend in? Ik hoop veel reacties te ontvangen!
Nog een andere vraag. Is er een bepaalde draairichting die de riemen moeten hebben? Nieuwe maakt, meen ik te weten, niet uit. Gebruikte, als ze van variomatic worden genomen, terugplaatsen in de positie zoals ze er op zaten. Is er aan gebruikte riemen, aan het slijtage patrooon, te zien hoe ze er op zaten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
schijven, deksels en zelfs de positie van het 'slot' in de klemveer moet je markeren en precies zo terug in elkaar zetten.
- V300 register
- Verbannen
-
Over de draairichting van de riemen zijn veel verschillende meningen. De een zegt dat het wel uitmaakt en de ander weer niet maar net als de draairichting van de aandrijfas zou ik bij demonteren de draairichting noteren, dat is dus altijd goed en of het kwaad kan laat ik in het midden.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Spurt;127839 schreef : Nog een andere vraag. Is er een bepaalde draairichting die de riemen moeten hebben? Nieuwe maakt, meen ik te weten, niet uit. Gebruikte, als ze van variomatic worden genomen, terugplaatsen in de positie zoals ze er op zaten. Is er aan gebruikte riemen, aan het slijtage patrooon, te zien hoe ze er op zaten?
kortgezegd ja; maar als je die slijtagepatronen al duidelijk kan zien dan is het beter om een setje nieuwe riemen te monteren.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- draairichting: peil
- plaats van (sec)undair en/of primair
- (l)inks of (r)echts
- eventueel (o)nder en/of (b)oven aangeven
- V300 register
- Verbannen
-
Hoe dan ook, de schijven hebben de balanceergewichtjes op de poelie zelf zitten. Dus verdraaien op een spline-as en gebout tegen een vast eindvlak, zou in principe niet uit mogen maken qua balans/onbalans.
Zelf heb ik een vario compleet uit elkaar gehad, niks gemarkeerd, alles terug in elkaar gezet en het ding draaide perfect zonder ook maar ??n trilling. Muisstil.
Ik zeg, gewoon proberen. Als hij trilt haal je een andere op de sloop.
- V300 register
- Verbannen
-
Inderdaad (de gewichtjes, gepuntlast) op de buitenste schijf van de secundaire poelie. Die (buitenste poeliehelft van secundaire riemschijf, die) richting wiel 'kijkt' bij geplaatst op variomatic. De andere poeliehelft (de binnenste dus, van de secundaire riemschijf) heeft uitkijk op ('leunt' tegen) variomatic bij geplaatst op variomatic. De binnenste poeliehelft (secundaire) heeft een membraam en seegerring (borgring), de andere poeliehelft heeft dat niet. Tegen de buitenste poeliehelft (die andere poeliehelft dus) drukt de moer bij geplaatst van de secundaire riemschijf op variomatic om het hele zaakje op zijn plaats te houden. (Inderdaad, allemaal ruimschoots bekend natuurlijk bij de geachte lezers van de berichten van dit forum). Aan die hele hap wil ik niets demonteren, omdat alles er nog goed tot zeer goed uitziet bij mij. Na de vette aanslag (die) er (niet eens royaal op aanwezig was) van verwijderd te hebben kan die (secondaire riemschijf van mijn variomatic) nu zo de etalage (weer) in, met een bordje 'nieuw' er bij! En dat voor even iets meer dan 100.000km, en inmiddels vet gepesioneerde benzinekoets van mij! 25plus jaar oud!
Dat ik nu dit jofele variomatic gedoe (geklooi, probleem) heb, heb ik denk ik duidelijk te danken aan het NIET vernieuwen door de dealer van mijn auto (waarvan ik meen te weten dat dat merk de slogan voert 'Als er Volvo op staat is het goed'!) van de variomaticriemen bij .....wanneer? Op Internet kwam ik de informatie tegen dat Volvo adviseert dat bij 80.000km te doen, of na 4 jaar. In ieder geval bij een 340 van 25plus jaar had dat al eens, lijkt me erg voor de hand liggend, dienen te gebeuren. Chapeau en driewerf hoera dus voor deze uitglijer van formaat! Of zou dit een 'omissie' genoemd mogen worden slechts? In ieder geval ik heb er weer een onmiskenbaar grote ervaring bij van een stelletje als enorm grote eikels (kl*za**en?) handelende negenwekers, toch? Een royale felicitatie aan mijn persoontje is dit toch wel waard, denk ik! Mijn grote dank gaat echter in de eerste plaats uit naar U geachte lezer, omdat U de moeite nam deze paar regeltjes van een scribent te lezen!
- V300 register
- Verbannen
-
bij iedere 10.000 beurt even de kap eraf, schijfafstand bekijken en riemen bekijken. pak je dan ook de koppeling nog even mee (luchtspleet) heb je eigenlijk al het reguliere onderhoud aan de vario gedaan.
als de riemen zwakke plekken vertonen (verstoring van de 'rug' van de riem) is het wel tijd om ze te vervangen. Bij oude wagens met weinig kilometers is dit vaak het eerste wat je ziet voordat de riem breekt.